Feedback samtaler i udskolingen: opsamling af erfaringer på fire københavnske folkeskoler

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

22 Downloads (Pure)

Resumé

Der er i disse år et intensiveret fokus på at løfte og understøtte skoleelevers læring og trivsel. Forsøg igangsættes, og nye projekter og tiltag ser dagens lys. Et af de fokusområder, der har vundet frem, handler om feedback til eleverne, og det er netop det, som denne rapport sætter spot på. Center for Ungdomsforskning har undersøgt feedbacksamtaler i udskolingen på fire kommuneskoler i København og har forskningsmæssigt stillet skarpt på, hvordan feedbacksamtalerne kan bidrage til elevernes faglige, sociale og personlige udvikling. Undersøgelsen tager afsæt i et konkret forsøgsarbejde i Københavns Kommune med feedbacksamtaler i udskolingen.

Undersøgelsen peger overordnet på, at der er en stor variation i såvel udmøntning som udbytte af forsøgene på de forskellige skoler. Variationen hænger snævert sammen med mere overordnede skole- og implementeringsspecifikke forhold, såsom hvor lang tid forsøgsarbejdet har været i gang, i hvor høj grad det er understøttet ledelsesmæssigt, i hvor høj grad det indgår som en integreret del af skolens øvrige undervisningspraksis osv. Således tegner der sig et billede af, at tilfredsheden blandt elever og lærere er stor, der hvor samtalerne er integreret i skolens hverdag, og hvor eleverne er vant til samtalerne og bevidste om, hvad formålet med dem er. Omvendt er tilfredsheden mere begrænset der, hvor der er uklarhed omkring den ledelsesmæssige prioritering, og hvor rammesætningen og organiseringen af forskellige årsager er udfordret.

Hvad angår elevernes udbytte af samtalerne peger undersøgelsen bl.a. på, at samtalerne rummer mulighed for, at eleverne oplever at blive set individuelt og får lejlighed til at lufte eventuelle udfordringer og perspektiver. Hertil kan samtalerne, når de bliver til et egentligt procesforløb over tid, understøtte udviklingen i elevernes faglige, sociale og personlige kompetencer. Derudover sætter undersøgelsen fokus på, at det helt overordnet er nødvendigt med en ledelsesmæssig opbakning til afholdelsen af feedbacksamtaler, og en sammentænkning af samtalerne med skolens øvrige pædagogiske praksis er afgørende. Det er dermed tydeligt, at organiseringen og rammesætningen af samtalerne er afgørende for at opnå et positivt udbytte af samtalerne. I rapporten angives ydermere pejlemærker for fremtidige indsatser omkring en øget brug af feedback.
OriginalsprogDansk
Udgivelses stedKøbenhavn
ForlagCenter for Ungdomsforskning
Antal sider40
ISBN (Trykt)978-87-93058-55-2
StatusUdgivet - 10 aug. 2018

Emneord

  • folkeskole
  • unge
  • børn
  • udskoling
  • feedback
  • feedbacksamtaler

Citer dette

@book{5340f905a19e40e0a90102a606293ca0,
title = "Feedback samtaler i udskolingen: opsamling af erfaringer på fire k{\o}benhavnske folkeskoler",
abstract = "Der er i disse {\aa}r et intensiveret fokus p{\aa} at l{\o}fte og underst{\o}tte skoleelevers l{\ae}ring og trivsel. Fors{\o}g igangs{\ae}ttes, og nye projekter og tiltag ser dagens lys. Et af de fokusomr{\aa}der, der har vundet frem, handler om feedback til eleverne, og det er netop det, som denne rapport s{\ae}tter spot p{\aa}. Center for Ungdomsforskning har unders{\o}gt feedbacksamtaler i udskolingen p{\aa} fire kommuneskoler i K{\o}benhavn og har forskningsm{\ae}ssigt stillet skarpt p{\aa}, hvordan feedbacksamtalerne kan bidrage til elevernes faglige, sociale og personlige udvikling. Unders{\o}gelsen tager afs{\ae}t i et konkret fors{\o}gsarbejde i K{\o}benhavns Kommune med feedbacksamtaler i udskolingen.Unders{\o}gelsen peger overordnet p{\aa}, at der er en stor variation i s{\aa}vel udm{\o}ntning som udbytte af fors{\o}gene p{\aa} de forskellige skoler. Variationen h{\ae}nger sn{\ae}vert sammen med mere overordnede skole- og implementeringsspecifikke forhold, s{\aa}som hvor lang tid fors{\o}gsarbejdet har v{\ae}ret i gang, i hvor h{\o}j grad det er underst{\o}ttet ledelsesm{\ae}ssigt, i hvor h{\o}j grad det indg{\aa}r som en integreret del af skolens {\o}vrige undervisningspraksis osv. S{\aa}ledes tegner der sig et billede af, at tilfredsheden blandt elever og l{\ae}rere er stor, der hvor samtalerne er integreret i skolens hverdag, og hvor eleverne er vant til samtalerne og bevidste om, hvad form{\aa}let med dem er. Omvendt er tilfredsheden mere begr{\ae}nset der, hvor der er uklarhed omkring den ledelsesm{\ae}ssige prioritering, og hvor rammes{\ae}tningen og organiseringen af forskellige {\aa}rsager er udfordret.Hvad ang{\aa}r elevernes udbytte af samtalerne peger unders{\o}gelsen bl.a. p{\aa}, at samtalerne rummer mulighed for, at eleverne oplever at blive set individuelt og f{\aa}r lejlighed til at lufte eventuelle udfordringer og perspektiver. Hertil kan samtalerne, n{\aa}r de bliver til et egentligt procesforl{\o}b over tid, underst{\o}tte udviklingen i elevernes faglige, sociale og personlige kompetencer. Derudover s{\ae}tter unders{\o}gelsen fokus p{\aa}, at det helt overordnet er n{\o}dvendigt med en ledelsesm{\ae}ssig opbakning til afholdelsen af feedbacksamtaler, og en samment{\ae}nkning af samtalerne med skolens {\o}vrige p{\ae}dagogiske praksis er afg{\o}rende. Det er dermed tydeligt, at organiseringen og rammes{\ae}tningen af samtalerne er afg{\o}rende for at opn{\aa} et positivt udbytte af samtalerne. I rapporten angives ydermere pejlem{\ae}rker for fremtidige indsatser omkring en {\o}get brug af feedback.",
keywords = "folkeskole, unge, b{\o}rn, udskoling, feedback, feedbacksamtaler",
author = "Mette Pless and Noemi Katznelson",
year = "2018",
month = "8",
day = "10",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-93058-55-2",
publisher = "Center for Ungdomsforskning",

}

Feedback samtaler i udskolingen : opsamling af erfaringer på fire københavnske folkeskoler. / Pless, Mette; Katznelson, Noemi.

København : Center for Ungdomsforskning, 2018. 40 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

TY - RPRT

T1 - Feedback samtaler i udskolingen

T2 - opsamling af erfaringer på fire københavnske folkeskoler

AU - Pless, Mette

AU - Katznelson, Noemi

PY - 2018/8/10

Y1 - 2018/8/10

N2 - Der er i disse år et intensiveret fokus på at løfte og understøtte skoleelevers læring og trivsel. Forsøg igangsættes, og nye projekter og tiltag ser dagens lys. Et af de fokusområder, der har vundet frem, handler om feedback til eleverne, og det er netop det, som denne rapport sætter spot på. Center for Ungdomsforskning har undersøgt feedbacksamtaler i udskolingen på fire kommuneskoler i København og har forskningsmæssigt stillet skarpt på, hvordan feedbacksamtalerne kan bidrage til elevernes faglige, sociale og personlige udvikling. Undersøgelsen tager afsæt i et konkret forsøgsarbejde i Københavns Kommune med feedbacksamtaler i udskolingen.Undersøgelsen peger overordnet på, at der er en stor variation i såvel udmøntning som udbytte af forsøgene på de forskellige skoler. Variationen hænger snævert sammen med mere overordnede skole- og implementeringsspecifikke forhold, såsom hvor lang tid forsøgsarbejdet har været i gang, i hvor høj grad det er understøttet ledelsesmæssigt, i hvor høj grad det indgår som en integreret del af skolens øvrige undervisningspraksis osv. Således tegner der sig et billede af, at tilfredsheden blandt elever og lærere er stor, der hvor samtalerne er integreret i skolens hverdag, og hvor eleverne er vant til samtalerne og bevidste om, hvad formålet med dem er. Omvendt er tilfredsheden mere begrænset der, hvor der er uklarhed omkring den ledelsesmæssige prioritering, og hvor rammesætningen og organiseringen af forskellige årsager er udfordret.Hvad angår elevernes udbytte af samtalerne peger undersøgelsen bl.a. på, at samtalerne rummer mulighed for, at eleverne oplever at blive set individuelt og får lejlighed til at lufte eventuelle udfordringer og perspektiver. Hertil kan samtalerne, når de bliver til et egentligt procesforløb over tid, understøtte udviklingen i elevernes faglige, sociale og personlige kompetencer. Derudover sætter undersøgelsen fokus på, at det helt overordnet er nødvendigt med en ledelsesmæssig opbakning til afholdelsen af feedbacksamtaler, og en sammentænkning af samtalerne med skolens øvrige pædagogiske praksis er afgørende. Det er dermed tydeligt, at organiseringen og rammesætningen af samtalerne er afgørende for at opnå et positivt udbytte af samtalerne. I rapporten angives ydermere pejlemærker for fremtidige indsatser omkring en øget brug af feedback.

AB - Der er i disse år et intensiveret fokus på at løfte og understøtte skoleelevers læring og trivsel. Forsøg igangsættes, og nye projekter og tiltag ser dagens lys. Et af de fokusområder, der har vundet frem, handler om feedback til eleverne, og det er netop det, som denne rapport sætter spot på. Center for Ungdomsforskning har undersøgt feedbacksamtaler i udskolingen på fire kommuneskoler i København og har forskningsmæssigt stillet skarpt på, hvordan feedbacksamtalerne kan bidrage til elevernes faglige, sociale og personlige udvikling. Undersøgelsen tager afsæt i et konkret forsøgsarbejde i Københavns Kommune med feedbacksamtaler i udskolingen.Undersøgelsen peger overordnet på, at der er en stor variation i såvel udmøntning som udbytte af forsøgene på de forskellige skoler. Variationen hænger snævert sammen med mere overordnede skole- og implementeringsspecifikke forhold, såsom hvor lang tid forsøgsarbejdet har været i gang, i hvor høj grad det er understøttet ledelsesmæssigt, i hvor høj grad det indgår som en integreret del af skolens øvrige undervisningspraksis osv. Således tegner der sig et billede af, at tilfredsheden blandt elever og lærere er stor, der hvor samtalerne er integreret i skolens hverdag, og hvor eleverne er vant til samtalerne og bevidste om, hvad formålet med dem er. Omvendt er tilfredsheden mere begrænset der, hvor der er uklarhed omkring den ledelsesmæssige prioritering, og hvor rammesætningen og organiseringen af forskellige årsager er udfordret.Hvad angår elevernes udbytte af samtalerne peger undersøgelsen bl.a. på, at samtalerne rummer mulighed for, at eleverne oplever at blive set individuelt og får lejlighed til at lufte eventuelle udfordringer og perspektiver. Hertil kan samtalerne, når de bliver til et egentligt procesforløb over tid, understøtte udviklingen i elevernes faglige, sociale og personlige kompetencer. Derudover sætter undersøgelsen fokus på, at det helt overordnet er nødvendigt med en ledelsesmæssig opbakning til afholdelsen af feedbacksamtaler, og en sammentænkning af samtalerne med skolens øvrige pædagogiske praksis er afgørende. Det er dermed tydeligt, at organiseringen og rammesætningen af samtalerne er afgørende for at opnå et positivt udbytte af samtalerne. I rapporten angives ydermere pejlemærker for fremtidige indsatser omkring en øget brug af feedback.

KW - folkeskole

KW - unge

KW - børn

KW - udskoling

KW - feedback

KW - feedbacksamtaler

UR - https://www.cefu.dk/emner/videnskabelige-publikationer/videnskabelige-publikationer/feedback-samtaler-i-udskolingen-opsamling-af-erfaringer-pa%CC%8A-fire-koebenhavnske-folkeskoler.aspx

M3 - Rapport

SN - 978-87-93058-55-2

BT - Feedback samtaler i udskolingen

PB - Center for Ungdomsforskning

CY - København

ER -