Fod-pælens bæreevnetilvækst

Carsten S. Sørensen, B. S. Jensen

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingKonferenceartikel i proceedingForskningpeer review

    307 Downloads (Pure)

    Abstract

    Gudenåbroen, på motorvej E45, blev i 1969 funderet på 263 lodpæle med fod. Da Vejdirektoratet i 1994 ønskede broen opklassificeret, blev der iværksat prøvebelastning af 3 pæle for at undersøge bæreevnetilvæksten. Da kun én af pælene blev ført til brud, var det nødvendigt at udvikle en model til beregning af de to øvrige prøvepæles arbejdskurver og brudbæreevner. På grundlag af denne iterative model, kunne brudbæreevner for de øvrige 260 pøle beregnes. Den gennemsnitlige bæreevnetilvækst blev fundet til 44%, hvilket var tilstrækkeligt til at Gudenåbroen kunne opklassificeres uden at foretage en fundamentsforstærkning.
    OriginalsprogDansk
    TitelProceedings of the XII Nordic Geotechnical Conference : NGM-96 : Reykjavik, 26-28 juni, 1996
    RedaktørerSigurdur Erlingsson, Haraldur Sigursteinsson
    Antal sider6
    ForlagIcelandic Geotechnical Society
    Publikationsdato1996
    Sider253-258
    StatusUdgivet - 1996
    BegivenhedThe 12th Nordic Geotechnical Conference - Reykjavik, Island
    Varighed: 26 jun. 199628 jun. 1996

    Konference

    KonferenceThe 12th Nordic Geotechnical Conference
    Land/OmrådeIsland
    ByReykjavik
    Periode26/06/199628/06/1996

    Bibliografisk note

    PDF for print: 8 pp.

    Emneord

    • Gudenåbroen
    • Fod-pæle
    • Bæreevne
    • Brudbæreevne

    Citationsformater