Abstract
Gudenåbroen, på motorvej E45, blev i 1969 funderet på 263 lodpæle med fod. Da Vejdirektoratet i 1994 ønskede broen opklassificeret, blev der iværksat prøvebelastning af 3 pæle for at undersøge bæreevnetilvæksten. Da kun én af pælene blev ført til brud, var det nødvendigt at udvikle en model til beregning af de to øvrige prøvepæles arbejdskurver og brudbæreevner. På grundlag af denne iterative model, kunne brudbæreevner for de øvrige 260 pøle beregnes. Den gennemsnitlige bæreevnetilvækst blev fundet til 44%, hvilket var tilstrækkeligt til at Gudenåbroen kunne opklassificeres uden at foretage en fundamentsforstærkning.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Proceedings of the XII Nordic Geotechnical Conference : NGM-96 : Reykjavik, 26-28 juni, 1996 |
Redaktører | Sigurdur Erlingsson, Haraldur Sigursteinsson |
Antal sider | 6 |
Forlag | Icelandic Geotechnical Society |
Publikationsdato | 1996 |
Sider | 253-258 |
Status | Udgivet - 1996 |
Begivenhed | The 12th Nordic Geotechnical Conference - Reykjavik, Island Varighed: 26 jun. 1996 → 28 jun. 1996 |
Konference
Konference | The 12th Nordic Geotechnical Conference |
---|---|
Land/Område | Island |
By | Reykjavik |
Periode | 26/06/1996 → 28/06/1996 |
Bibliografisk note
PDF for print: 8 pp.Emneord
- Gudenåbroen
- Fod-pæle
- Bæreevne
- Brudbæreevne