Fodgængermobilitet & Bykvalitet - Mobilitetsdesign i Aalborg midtby

Ditte Bendix Lanng, Maria Vestergaard, Rie Malling, Anne Juel Andersen, Jeppe Andersen

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

219 Downloads (Pure)

Rapporten samler udvalgt viden, erfaringer og refleksioner om samspillet mellem fodgængermobilitet og bykvalitet. Disse er indsamlet og udviklet over en periode på ca. 2 år i et tværfagligt forsknings-praksissamarbejde i C-MUS PRAKSIS living lab - med deltagelse af Center for Mobilitet & Urbane Studier, Aalborg Universitet og Trafik & Veje samt Plan & Udvikling i By- og landskabsforvaltningen, Aalborg Kommune. Samarbejdets formål har været en tværgående undersøgelse af planlægning og design for fodgængermobilitet set i sammenhæng med aspirationer til og overvejelser om høj bykvalitet. I byens trafikrum mødes nogle af nutidens store udfordringer for byernes udvikling og for bæredygtige urbane livsstile: sundhed – herunder fysisk aktivitet og luftkvalitet, klima - herunder bæredygtig mobilitet, forurening og trængsel, og byliv – herunder mangfoldige vedkommende og trygge byrum. Det er vores opfattelse, at der er behov for gode værktøjer til at omdanne, planlægge og anlægge trafikkens rum, fx fortove, vejarealer, parkeringspladser, tunneller, passager, så kvaliteten af fremtidens tætte byer sikres og løftes, samtidig med at mere mobilitet bliver mere bæredygtig og mere fysisk aktiv. Vi har arbejdet med at samle strategisk, praktisk og teoretisk viden om, hvad prioritering og planlægning for fodgængermobilitet kan betyde for vores by og mobilitet. Denne vidensbank rummer bl.a. begreber, kritiske diskussioner og tværgående agendaer, der er relevante at forstå og sætte i spil, når vi planlægger og designer for fodgængermobilitet. I kapitel 2 har vi opsummeret viden og refleksioner om dette. Vidensbanken rummer også eksempler fra andre byer og lande på designkoncepter på både by- og byrumsskala samt metoder, der kan anvendes, når der planlægges og designes for gang. Kapitel 3 er en eksempelsamling, der fungerer som et katalog over udvalgte designkoncepter. Desuden har vi arbejdet med en konkret case, Aalborg Midtby, hvor vi har undersøgt udvalgte strækninger via feltarbejde og design-eksperimenter. I dette arbejde har vi haft særligt fokus på steders og forbindelsers specifikke forhold og på byens oplevede kvalitet fra fodgængernes perspektiv. I kapitel 4 beskriver og analyserer vi casen. Den indsamlede viden og erfaringer kan i et direkte anvendelsesorienteret formål for Aalborg Kommune bruges i arbejdet med at udvikle en fodgængerpolitik samt i omdannelsesprojekter i byen. Dette er adresseret i kapitel 5, hvor vi konkluderer og peger frem mod dette videre arbejde.
ForlagInstitut for Arkitektur og Medieteknologi
Antal sider62
StatusUdgivet - 1 maj 2021
NavnSkriftserie: Arkitektur & Design (A&D Files)