Folkeskolen Cykler: Cykling gennem leg og læring - et innovations- og læringsprojekt i folkeskolen

Torben Rosenørn, Lene Wagner Hartmann, Signe Jul Andersen (Illustrator)

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

Projektet ”Cykling gennem leg og læring – et innovations- og læringsprojekt i
    folkeskolen” er udviklet i 2012-2013 i et samarbejde mellem Furesø Kommune, Aalborg Universitet Campus Esbjerg, Cykelstalden.dk, Bicycle Innovation Lab og Leitra ApS. Vejdirektoratets Cykelpulje har ydet et væsentligt tilskud til projektet, og to skoler i Furesø Kommune har afprøvet konceptet i sommeren 2013.
    Den formelle beskrivelse af formålet med projektet er at ”udvikle et undervisningskoncept til folkeskolen, der fremmer cyklisme og værdsættelse af cyklismens positive konsekvenser, giver indsigt i cykelteknologi og fremmer evne til innovation”. Sagt på en anden måde: Projektet er resulteret i et bud på, hvordan folkeskolen kan udvikle fremtidens sunde cyklister, skabe innovative elever og give nogle af de mindst motiverede elever en oplevelse, der kan vække deres interesse for at lære.
    Udviklingen af undervisningsforløbet er tilfældigvis ramt lige ind i debatten om den nye folkeskolereform. Kernen i debatten har været ønsket om at løfte elevernes faglige niveau gennem mere undervisningstid. Også andre undervisningsformer og ønsket om ikke at tabe elever, især drenge, i undervisningssystemet har tegnet debatten. Samtidig har der været fokus på folkeskolens evne til at lære eleverne at tænke kreativt og at omsætte kreativiteten til innovation.
    Udover ønsket om at bruge cyklen som afsæt for mere sundhed og innovation
    i folkeskolen er undervisningsforløbet derfor også et konkret bud på, hvordan
    folkeskolen kan geares til at møde de udfordringer, reformdebatten har rejst.
    Grundidéen er netop, at eleverne gennem en kreativ opgave får skærpet deres evne til at omsætte en idé til et produkt – nemlig en cykel, der ikke må ligne en almindelig cykel. Det innovative element i projektet er således centralt samtidig med, at elevernes interesse for og lyst til at cykle vokser.
    Undervisningen er tilrettelagt ud fra det synspunkt, at man ikke kan være innovativ, hvis man ikke har færdigheder - i dette tilfælde tekniske færdigheder. Eleverne lærer helt enkelt om cykelmekanik, og de får den mest basale viden om, hvordan man vedligeholder en cykel. De lærer også at skille cykler ad og samle dem igen til anderledes cykelprodukter. Dermed besvarer projektet også spørgsmålet om, hvordan man kan øge elevernes tekniske interesse og deres interesse for erhvervsfaglige og tekniske uddannelser.
    Pilotprojektet viste, at det alene på grund af lokaleforholdene er vanskeligt
    at have en hel årgang 6. klasser til at bygge cykler. Projektugen er derfor blev
    udvidet med emnerne ”Cykel & Motion” og ”Cykel & Kost ”.
    Antal sider220
    Rekvirerende organisationFuresø Kommune