Forældres betydning for unges uddannelsesvalg og inddragelse i vejledningen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

110 Downloads (Pure)

Resumé

Selvom unge insisterer på, at uddannelsesvalget er deres, spiller forældrene en central rolle i at støtte og vejlede i relation til de unges videre færd efter grundskolen. Alle forældre på tværs af sociale klasser er optagede af, at deres børn får en god uddannelse, og de vil gerne hjælpe og støtte dem i uddannelsesvalget. Mange forældre mangler dog overblik over de forskellige ungdomsuddannelser og er i tvivl om, hvordan de taler med deres børn om uddannelse. Der er således i Danmark et markant gab mellem forældres interesse i at tale med deres børn, og deres konkrete viden om muligheder i uddannelsessystemet. Og forældrenes mulighed for at støtte, guide og udfordre deres børn afhænger i høj grad samtidig af forældrenes egne erfaringer med uddannelse. I denne artikel sætter vi spot på forældres betydning i relation til unges uddannelsesvalg og peger på en række udfordringer og muligheder i relation til inddragelse af forældre i vejledningen.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer1
TidsskriftPraksis+perspektiv
Udgave nummer3
Sider (fra-til)8-17
Antal sider9
StatusUdgivet - 29 okt. 2018

Emneord

  • vejledning
  • forældre
  • uddannelsesvalg
  • grundskole
  • ungdomsuddannelse

Citer dette

@article{d2ceb303e8de49f98df4f8b51940ae12,
title = "For{\ae}ldres betydning for unges uddannelsesvalg og inddragelse i vejledningen",
abstract = "Selvom unge insisterer p{\aa}, at uddannelsesvalget er deres, spiller for{\ae}ldrene en central rolle i at st{\o}tte og vejlede i relation til de unges videre f{\ae}rd efter grundskolen. Alle for{\ae}ldre p{\aa} tv{\ae}rs af sociale klasser er optagede af, at deres b{\o}rn f{\aa}r en god uddannelse, og de vil gerne hj{\ae}lpe og st{\o}tte dem i uddannelsesvalget. Mange for{\ae}ldre mangler dog overblik over de forskellige ungdomsuddannelser og er i tvivl om, hvordan de taler med deres b{\o}rn om uddannelse. Der er s{\aa}ledes i Danmark et markant gab mellem for{\ae}ldres interesse i at tale med deres b{\o}rn, og deres konkrete viden om muligheder i uddannelsessystemet. Og for{\ae}ldrenes mulighed for at st{\o}tte, guide og udfordre deres b{\o}rn afh{\ae}nger i h{\o}j grad samtidig af for{\ae}ldrenes egne erfaringer med uddannelse. I denne artikel s{\ae}tter vi spot p{\aa} for{\ae}ldres betydning i relation til unges uddannelsesvalg og peger p{\aa} en r{\ae}kke udfordringer og muligheder i relation til inddragelse af for{\ae}ldre i vejledningen.",
keywords = "vejledning, for{\ae}ldre, uddannelsesvalg, grundskole, ungdomsuddannelse",
author = "Juul, {Tilde Mette} and Mette Pless",
year = "2018",
month = "10",
day = "29",
language = "Dansk",
pages = "8--17",
journal = "Praksis+perspektiv",
publisher = "Undervisningsministeriet",
number = "3",

}

Forældres betydning for unges uddannelsesvalg og inddragelse i vejledningen. / Juul, Tilde Mette; Pless, Mette.

I: Praksis+perspektiv, Nr. 3, 1, 29.10.2018, s. 8-17.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

TY - JOUR

T1 - Forældres betydning for unges uddannelsesvalg og inddragelse i vejledningen

AU - Juul, Tilde Mette

AU - Pless, Mette

PY - 2018/10/29

Y1 - 2018/10/29

N2 - Selvom unge insisterer på, at uddannelsesvalget er deres, spiller forældrene en central rolle i at støtte og vejlede i relation til de unges videre færd efter grundskolen. Alle forældre på tværs af sociale klasser er optagede af, at deres børn får en god uddannelse, og de vil gerne hjælpe og støtte dem i uddannelsesvalget. Mange forældre mangler dog overblik over de forskellige ungdomsuddannelser og er i tvivl om, hvordan de taler med deres børn om uddannelse. Der er således i Danmark et markant gab mellem forældres interesse i at tale med deres børn, og deres konkrete viden om muligheder i uddannelsessystemet. Og forældrenes mulighed for at støtte, guide og udfordre deres børn afhænger i høj grad samtidig af forældrenes egne erfaringer med uddannelse. I denne artikel sætter vi spot på forældres betydning i relation til unges uddannelsesvalg og peger på en række udfordringer og muligheder i relation til inddragelse af forældre i vejledningen.

AB - Selvom unge insisterer på, at uddannelsesvalget er deres, spiller forældrene en central rolle i at støtte og vejlede i relation til de unges videre færd efter grundskolen. Alle forældre på tværs af sociale klasser er optagede af, at deres børn får en god uddannelse, og de vil gerne hjælpe og støtte dem i uddannelsesvalget. Mange forældre mangler dog overblik over de forskellige ungdomsuddannelser og er i tvivl om, hvordan de taler med deres børn om uddannelse. Der er således i Danmark et markant gab mellem forældres interesse i at tale med deres børn, og deres konkrete viden om muligheder i uddannelsessystemet. Og forældrenes mulighed for at støtte, guide og udfordre deres børn afhænger i høj grad samtidig af forældrenes egne erfaringer med uddannelse. I denne artikel sætter vi spot på forældres betydning i relation til unges uddannelsesvalg og peger på en række udfordringer og muligheder i relation til inddragelse af forældre i vejledningen.

KW - vejledning

KW - forældre

KW - uddannelsesvalg

KW - grundskole

KW - ungdomsuddannelse

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 8

EP - 17

JO - Praksis+perspektiv

JF - Praksis+perspektiv

IS - 3

M1 - 1

ER -