Resumé
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 1 |
Tidsskrift | Praksis+perspektiv |
Udgave nummer | 3 |
Sider (fra-til) | 8-17 |
Antal sider | 9 |
Status | Udgivet - 29 okt. 2018 |
Emneord
- vejledning
- forældre
- uddannelsesvalg
- grundskole
- ungdomsuddannelse
Citer dette
}
Forældres betydning for unges uddannelsesvalg og inddragelse i vejledningen. / Juul, Tilde Mette; Pless, Mette.
I: Praksis+perspektiv, Nr. 3, 1, 29.10.2018, s. 8-17.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Formidling
TY - JOUR
T1 - Forældres betydning for unges uddannelsesvalg og inddragelse i vejledningen
AU - Juul, Tilde Mette
AU - Pless, Mette
PY - 2018/10/29
Y1 - 2018/10/29
N2 - Selvom unge insisterer på, at uddannelsesvalget er deres, spiller forældrene en central rolle i at støtte og vejlede i relation til de unges videre færd efter grundskolen. Alle forældre på tværs af sociale klasser er optagede af, at deres børn får en god uddannelse, og de vil gerne hjælpe og støtte dem i uddannelsesvalget. Mange forældre mangler dog overblik over de forskellige ungdomsuddannelser og er i tvivl om, hvordan de taler med deres børn om uddannelse. Der er således i Danmark et markant gab mellem forældres interesse i at tale med deres børn, og deres konkrete viden om muligheder i uddannelsessystemet. Og forældrenes mulighed for at støtte, guide og udfordre deres børn afhænger i høj grad samtidig af forældrenes egne erfaringer med uddannelse. I denne artikel sætter vi spot på forældres betydning i relation til unges uddannelsesvalg og peger på en række udfordringer og muligheder i relation til inddragelse af forældre i vejledningen.
AB - Selvom unge insisterer på, at uddannelsesvalget er deres, spiller forældrene en central rolle i at støtte og vejlede i relation til de unges videre færd efter grundskolen. Alle forældre på tværs af sociale klasser er optagede af, at deres børn får en god uddannelse, og de vil gerne hjælpe og støtte dem i uddannelsesvalget. Mange forældre mangler dog overblik over de forskellige ungdomsuddannelser og er i tvivl om, hvordan de taler med deres børn om uddannelse. Der er således i Danmark et markant gab mellem forældres interesse i at tale med deres børn, og deres konkrete viden om muligheder i uddannelsessystemet. Og forældrenes mulighed for at støtte, guide og udfordre deres børn afhænger i høj grad samtidig af forældrenes egne erfaringer med uddannelse. I denne artikel sætter vi spot på forældres betydning i relation til unges uddannelsesvalg og peger på en række udfordringer og muligheder i relation til inddragelse af forældre i vejledningen.
KW - vejledning
KW - forældre
KW - uddannelsesvalg
KW - grundskole
KW - ungdomsuddannelse
M3 - Tidsskriftartikel
SP - 8
EP - 17
JO - Praksis+perspektiv
JF - Praksis+perspektiv
IS - 3
M1 - 1
ER -