Projekter pr. år
Abstract
Selvom unge insisterer på, at uddannelsesvalget er deres, spiller forældrene en central rolle i at støtte og vejlede i relation til de unges videre færd efter grundskolen. Alle forældre på tværs af sociale klasser er optagede af, at deres børn får en god uddannelse, og de vil gerne hjælpe og støtte dem i uddannelsesvalget. Mange forældre mangler dog overblik over de forskellige ungdomsuddannelser og er i tvivl om, hvordan de taler med deres børn om uddannelse. Der er således i Danmark et markant gab mellem forældres interesse i at tale med deres børn, og deres konkrete viden om muligheder i uddannelsessystemet. Og forældrenes mulighed for at støtte, guide og udfordre deres børn afhænger i høj grad samtidig af forældrenes egne erfaringer med uddannelse. I denne artikel sætter vi spot på forældres betydning i relation til unges uddannelsesvalg og peger på en række udfordringer og muligheder i relation til inddragelse af forældre i vejledningen.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 1 |
Tidsskrift | Praksis+perspektiv |
Udgave nummer | 3 |
Sider (fra-til) | 8-17 |
Antal sider | 9 |
Status | Udgivet - 29 okt. 2018 |
Emneord
- vejledning
- forældre
- uddannelsesvalg
- grundskole
- ungdomsuddannelse
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Brug for Alle Unge
Pless, M. (PI (principal investigator)) & Görlich, A. (PI (principal investigator))
01/08/2016 → 31/12/2018
Projekter: Projekt › Forskning
Fil
Publikation
- 2 Rapport
-
Evaluering af Brug For Alle Unges vejledningsindsats 2016-2018
Pless, M. & Görlich, A., 30 dec. 2018, Center for Ungdomsforskning. 80 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Rapport › Forskning
Åben adgangFil -
Brug For Alle Unge: Midtvejsevaluering af vejledningsindsats på 24 UU-centre
Pless, M. & Görlich, A., 1 nov. 2017, Center for Ungdomsforskning. 31 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Rapport › Forskning
Åben adgangFil