Forandringer i ungdomsuddannelserne: Overgange og indsatser

Karen Egedal Andreasen (Redaktør), Henriette Duch (Redaktør)

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

1105 Downloads (Pure)

Resumé

I denne antologi præsenteres nyere empirisk forskning med fokus på ungdomsuddannelserne i det danske uddannelsessystem. Det overordnede tema er udviklinger og overgange inden for dette uddannelsesområde. Disse giver sig til kende såvel på det individuelle niveau i forhold til elevers veje og valg og deres udvikling og bevægelser inden for og mellem uddannelser, som på det samfunds­mæssige niveau i relation til historiske udviklinger, politik og uddan­nelses­reformer inden for ungdomsuddannelserne.
Målsætningen om Livslang Læring forudsætter, at alle har mulighed for at opnå adgang til uddannelsessystemet, og at overgangene mellem dets niveauer er tilpasset forskellige behov og forudsætninger. Dette har en særlig relevans i forhold til unges uddannelsesmæssige problemer, uddannelsesforløb og valg. De enkelte kapitler beskæftiger sig på empirisk baggrund med det overordnede tema i relation til en række forskellige uddannelseskontekster inden for ungdomsuddannelses­området og belyser fra et sociologisk perspektiv mange af de problemstillinger, der afspejler sig inden for uddannelserne for unge i dag. Bogen er dermed aktuel ikke mindst i lyset af de reformer, der har kendetegnet området for ungdomsuddannelser i Danmark de senere år. 
OriginalsprogDansk
ForlagAalborg Universitetsforlag
Antal sider199
ISBN (Elektronisk)978-87-7112-663-1
StatusUdgivet - 2017
NavnUngdomsliv
ISSN2445-5075

Emneord

  • Unge
  • Ungdomsuddannelse
  • Vejledning
  • Uddannelsesvalg

Citer dette

@book{52b3779d8aca4f589b92db1962d7b4c1,
title = "Forandringer i ungdomsuddannelserne: Overgange og indsatser",
abstract = "I denne antologi pr{\ae}senteres nyere empirisk forskning med fokus p{\aa} ungdomsuddannelserne i det danske uddannelsessystem. Det overordnede tema er udviklinger og overgange inden for dette uddannelsesomr{\aa}de. Disse giver sig til kende s{\aa}vel p{\aa} det individuelle niveau i forhold til elevers veje og valg og deres udvikling og bev{\ae}gelser inden for og mellem uddannelser, som p{\aa} det samfunds­m{\ae}ssige niveau i relation til historiske udviklinger, politik og uddan­nelses­reformer inden for ungdomsuddannelserne.M{\aa}ls{\ae}tningen om Livslang L{\ae}ring foruds{\ae}tter, at alle har mulighed for at opn{\aa} adgang til uddannelsessystemet, og at overgangene mellem dets niveauer er tilpasset forskellige behov og foruds{\ae}tninger. Dette har en s{\ae}rlig relevans i forhold til unges uddannelsesm{\ae}ssige problemer, uddannelsesforl{\o}b og valg. De enkelte kapitler besk{\ae}ftiger sig p{\aa} empirisk baggrund med det overordnede tema i relation til en r{\ae}kke forskellige uddannelseskontekster inden for ungdomsuddannelses­omr{\aa}det og belyser fra et sociologisk perspektiv mange af de problemstillinger, der afspejler sig inden for uddannelserne for unge i dag. Bogen er dermed aktuel ikke mindst i lyset af de reformer, der har kendetegnet omr{\aa}det for ungdomsuddannelser i Danmark de senere {\aa}r. ",
keywords = "Unge, Ungdomsuddannelse, Vejledning, Uddannelsesvalg",
editor = "Andreasen, {Karen Egedal} and Henriette Duch",
year = "2017",
language = "Dansk",
series = "Ungdomsliv",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",

}

Forandringer i ungdomsuddannelserne : Overgange og indsatser. / Andreasen, Karen Egedal (Redaktør); Duch, Henriette (Redaktør).

Aalborg Universitetsforlag, 2017. 199 s. (Ungdomsliv).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

TY - BOOK

T1 - Forandringer i ungdomsuddannelserne

T2 - Overgange og indsatser

A2 - Andreasen, Karen Egedal

A2 - Duch, Henriette

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - I denne antologi præsenteres nyere empirisk forskning med fokus på ungdomsuddannelserne i det danske uddannelsessystem. Det overordnede tema er udviklinger og overgange inden for dette uddannelsesområde. Disse giver sig til kende såvel på det individuelle niveau i forhold til elevers veje og valg og deres udvikling og bevægelser inden for og mellem uddannelser, som på det samfunds­mæssige niveau i relation til historiske udviklinger, politik og uddan­nelses­reformer inden for ungdomsuddannelserne.Målsætningen om Livslang Læring forudsætter, at alle har mulighed for at opnå adgang til uddannelsessystemet, og at overgangene mellem dets niveauer er tilpasset forskellige behov og forudsætninger. Dette har en særlig relevans i forhold til unges uddannelsesmæssige problemer, uddannelsesforløb og valg. De enkelte kapitler beskæftiger sig på empirisk baggrund med det overordnede tema i relation til en række forskellige uddannelseskontekster inden for ungdomsuddannelses­området og belyser fra et sociologisk perspektiv mange af de problemstillinger, der afspejler sig inden for uddannelserne for unge i dag. Bogen er dermed aktuel ikke mindst i lyset af de reformer, der har kendetegnet området for ungdomsuddannelser i Danmark de senere år. 

AB - I denne antologi præsenteres nyere empirisk forskning med fokus på ungdomsuddannelserne i det danske uddannelsessystem. Det overordnede tema er udviklinger og overgange inden for dette uddannelsesområde. Disse giver sig til kende såvel på det individuelle niveau i forhold til elevers veje og valg og deres udvikling og bevægelser inden for og mellem uddannelser, som på det samfunds­mæssige niveau i relation til historiske udviklinger, politik og uddan­nelses­reformer inden for ungdomsuddannelserne.Målsætningen om Livslang Læring forudsætter, at alle har mulighed for at opnå adgang til uddannelsessystemet, og at overgangene mellem dets niveauer er tilpasset forskellige behov og forudsætninger. Dette har en særlig relevans i forhold til unges uddannelsesmæssige problemer, uddannelsesforløb og valg. De enkelte kapitler beskæftiger sig på empirisk baggrund med det overordnede tema i relation til en række forskellige uddannelseskontekster inden for ungdomsuddannelses­området og belyser fra et sociologisk perspektiv mange af de problemstillinger, der afspejler sig inden for uddannelserne for unge i dag. Bogen er dermed aktuel ikke mindst i lyset af de reformer, der har kendetegnet området for ungdomsuddannelser i Danmark de senere år. 

KW - Unge

KW - Ungdomsuddannelse

KW - Vejledning

KW - Uddannelsesvalg

UR - https://www.cefu.dk/emner/videnskabelige-publikationer/videnskabelige-publikationer/forandringer-i-ungdomsuddannelserne-overgange-og-indsatser.aspx

M3 - Antologi

T3 - Ungdomsliv

BT - Forandringer i ungdomsuddannelserne

PB - Aalborg Universitetsforlag

ER -