Fordele og barriere ved brug af bevægelsesfremmende mobilteknologi i undervisningen.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Resumé

Fordele og barriere ved brug af bevægelsesfremmende mobilteknologi i undervisningen.


Siden folkeskolereformen i 2014 har der været forskellige udspil til hvordan bevægelsesaktiviteter kan integreres i den daglige undervisning (Bugge et al., 2016; Østergaard, 2017) og følgende en række konkrete forslag til hvilke aktiviteter, der kan bruges i de forskelige fag som fx Sæt skolen i bevægelse (Dansk skoleidræt). SMARTsport, der er DGI’s forslag til hvordan man ved brug af mobilteknologi kan stimulere elever til at bevæge sig i undervisningen, bliver i indeværende projekt undersøgt dels mht. hvilke former for bevægelsesaktiviteter, der understøttes af mobilteknologi, og dels hvilke fordele og barriere, der er ved at anvende mobilteknologi i undervisningen til at fremme elevernes fysiske aktivitet.

Der blev i undersøgelsen både anvendt observation af undervisning, hvori der indgik mobilteknologi, og interview med lærer og elever. I alt deltog elever fra fire klasser samt 15 lærer og to pædagoger, der alle havde erfaringer med at buge mobilteknologi i undervisningssammenhæng.

Resultaterne viste, at det kun er et begrænset antal apps der anvendes i undervisningssammenhæng foruden mobilernes kamerafunktion, mens variationen i relation til fag var større. De typer af bevægelsesaktiviteter, der var fremherskende, var brain-breaks og faglige understøttende bevægelsesaktiviteter. Lærerne beskrev brugen af mobilteknologi til fremme af elevernes fysisk aktivitet som en ny anderledeshed, der i høj grad i de ældre klasse passede med elevernes interesser og fordrede samarbejde og faglig læring. Primært anvendte læreren mobilteknologien til repetitionsopgaver eller til faglige orienteringsløb, hvor det var konkrete opgaver, der skulle løses. Lærere påpegede som barriere en meningsløs brug af mobilteknologi, der ikke er målrettet faglige læringsmål, at der kan være tekniske udfordringer i brug af mobilteknologi, og at det tager tid at forberede forløb, hvor mobilteknologi er integreret.
På baggrund af undersøgelsen er der fremkommet en række anbefalinger i forhold til lærerne og hvornår og hvordan de mest optimalt kan anvende mobilteknologi.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato8 nov. 2018
StatusUdgivet - 8 nov. 2018
BegivenhedBRIDGING - Dansk Bevægelses- og idrætspædagogisk konference: At tælle og fortælle i forskning og praksis -
Varighed: 8 nov. 20188 nov. 2018

Konference

KonferenceBRIDGING - Dansk Bevægelses- og idrætspædagogisk konference
Periode08/11/201808/11/2018

Citer dette

Østergaard, L. D. (2018). Fordele og barriere ved brug af bevægelsesfremmende mobilteknologi i undervisningen.. Abstract fra BRIDGING - Dansk Bevægelses- og idrætspædagogisk konference, .
Østergaard, Lars Domino. / Fordele og barriere ved brug af bevægelsesfremmende mobilteknologi i undervisningen. Abstract fra BRIDGING - Dansk Bevægelses- og idrætspædagogisk konference, .
@conference{8f62152f22a04139be8df4761bad5228,
title = "Fordele og barriere ved brug af bev{\ae}gelsesfremmende mobilteknologi i undervisningen.",
abstract = "Fordele og barriere ved brug af bev{\ae}gelsesfremmende mobilteknologi i undervisningen.Siden folkeskolereformen i 2014 har der v{\ae}ret forskellige udspil til hvordan bev{\ae}gelsesaktiviteter kan integreres i den daglige undervisning (Bugge et al., 2016; {\O}stergaard, 2017) og f{\o}lgende en r{\ae}kke konkrete forslag til hvilke aktiviteter, der kan bruges i de forskelige fag som fx S{\ae}t skolen i bev{\ae}gelse (Dansk skoleidr{\ae}t). SMARTsport, der er DGI’s forslag til hvordan man ved brug af mobilteknologi kan stimulere elever til at bev{\ae}ge sig i undervisningen, bliver i indev{\ae}rende projekt unders{\o}gt dels mht. hvilke former for bev{\ae}gelsesaktiviteter, der underst{\o}ttes af mobilteknologi, og dels hvilke fordele og barriere, der er ved at anvende mobilteknologi i undervisningen til at fremme elevernes fysiske aktivitet.Der blev i unders{\o}gelsen b{\aa}de anvendt observation af undervisning, hvori der indgik mobilteknologi, og interview med l{\ae}rer og elever. I alt deltog elever fra fire klasser samt 15 l{\ae}rer og to p{\ae}dagoger, der alle havde erfaringer med at buge mobilteknologi i undervisningssammenh{\ae}ng.Resultaterne viste, at det kun er et begr{\ae}nset antal apps der anvendes i undervisningssammenh{\ae}ng foruden mobilernes kamerafunktion, mens variationen i relation til fag var st{\o}rre. De typer af bev{\ae}gelsesaktiviteter, der var fremherskende, var brain-breaks og faglige underst{\o}ttende bev{\ae}gelsesaktiviteter. L{\ae}rerne beskrev brugen af mobilteknologi til fremme af elevernes fysisk aktivitet som en ny anderledeshed, der i h{\o}j grad i de {\ae}ldre klasse passede med elevernes interesser og fordrede samarbejde og faglig l{\ae}ring. Prim{\ae}rt anvendte l{\ae}reren mobilteknologien til repetitionsopgaver eller til faglige orienteringsl{\o}b, hvor det var konkrete opgaver, der skulle l{\o}ses. L{\ae}rere p{\aa}pegede som barriere en meningsl{\o}s brug af mobilteknologi, der ikke er m{\aa}lrettet faglige l{\ae}ringsm{\aa}l, at der kan v{\ae}re tekniske udfordringer i brug af mobilteknologi, og at det tager tid at forberede forl{\o}b, hvor mobilteknologi er integreret. P{\aa} baggrund af unders{\o}gelsen er der fremkommet en r{\ae}kke anbefalinger i forhold til l{\ae}rerne og hvorn{\aa}r og hvordan de mest optimalt kan anvende mobilteknologi.",
author = "{\O}stergaard, {Lars Domino}",
year = "2018",
month = "11",
day = "8",
language = "Dansk",
note = "BRIDGING - Dansk Bev{\ae}gelses- og idr{\ae}tsp{\ae}dagogisk konference : At t{\ae}lle og fort{\ae}lle i forskning og praksis ; Conference date: 08-11-2018 Through 08-11-2018",

}

Østergaard, LD 2018, 'Fordele og barriere ved brug af bevægelsesfremmende mobilteknologi i undervisningen.' BRIDGING - Dansk Bevægelses- og idrætspædagogisk konference, 08/11/2018 - 08/11/2018, .

Fordele og barriere ved brug af bevægelsesfremmende mobilteknologi i undervisningen. / Østergaard, Lars Domino.

2018. Abstract fra BRIDGING - Dansk Bevægelses- og idrætspædagogisk konference, .

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

TY - ABST

T1 - Fordele og barriere ved brug af bevægelsesfremmende mobilteknologi i undervisningen.

AU - Østergaard, Lars Domino

PY - 2018/11/8

Y1 - 2018/11/8

N2 - Fordele og barriere ved brug af bevægelsesfremmende mobilteknologi i undervisningen.Siden folkeskolereformen i 2014 har der været forskellige udspil til hvordan bevægelsesaktiviteter kan integreres i den daglige undervisning (Bugge et al., 2016; Østergaard, 2017) og følgende en række konkrete forslag til hvilke aktiviteter, der kan bruges i de forskelige fag som fx Sæt skolen i bevægelse (Dansk skoleidræt). SMARTsport, der er DGI’s forslag til hvordan man ved brug af mobilteknologi kan stimulere elever til at bevæge sig i undervisningen, bliver i indeværende projekt undersøgt dels mht. hvilke former for bevægelsesaktiviteter, der understøttes af mobilteknologi, og dels hvilke fordele og barriere, der er ved at anvende mobilteknologi i undervisningen til at fremme elevernes fysiske aktivitet.Der blev i undersøgelsen både anvendt observation af undervisning, hvori der indgik mobilteknologi, og interview med lærer og elever. I alt deltog elever fra fire klasser samt 15 lærer og to pædagoger, der alle havde erfaringer med at buge mobilteknologi i undervisningssammenhæng.Resultaterne viste, at det kun er et begrænset antal apps der anvendes i undervisningssammenhæng foruden mobilernes kamerafunktion, mens variationen i relation til fag var større. De typer af bevægelsesaktiviteter, der var fremherskende, var brain-breaks og faglige understøttende bevægelsesaktiviteter. Lærerne beskrev brugen af mobilteknologi til fremme af elevernes fysisk aktivitet som en ny anderledeshed, der i høj grad i de ældre klasse passede med elevernes interesser og fordrede samarbejde og faglig læring. Primært anvendte læreren mobilteknologien til repetitionsopgaver eller til faglige orienteringsløb, hvor det var konkrete opgaver, der skulle løses. Lærere påpegede som barriere en meningsløs brug af mobilteknologi, der ikke er målrettet faglige læringsmål, at der kan være tekniske udfordringer i brug af mobilteknologi, og at det tager tid at forberede forløb, hvor mobilteknologi er integreret. På baggrund af undersøgelsen er der fremkommet en række anbefalinger i forhold til lærerne og hvornår og hvordan de mest optimalt kan anvende mobilteknologi.

AB - Fordele og barriere ved brug af bevægelsesfremmende mobilteknologi i undervisningen.Siden folkeskolereformen i 2014 har der været forskellige udspil til hvordan bevægelsesaktiviteter kan integreres i den daglige undervisning (Bugge et al., 2016; Østergaard, 2017) og følgende en række konkrete forslag til hvilke aktiviteter, der kan bruges i de forskelige fag som fx Sæt skolen i bevægelse (Dansk skoleidræt). SMARTsport, der er DGI’s forslag til hvordan man ved brug af mobilteknologi kan stimulere elever til at bevæge sig i undervisningen, bliver i indeværende projekt undersøgt dels mht. hvilke former for bevægelsesaktiviteter, der understøttes af mobilteknologi, og dels hvilke fordele og barriere, der er ved at anvende mobilteknologi i undervisningen til at fremme elevernes fysiske aktivitet.Der blev i undersøgelsen både anvendt observation af undervisning, hvori der indgik mobilteknologi, og interview med lærer og elever. I alt deltog elever fra fire klasser samt 15 lærer og to pædagoger, der alle havde erfaringer med at buge mobilteknologi i undervisningssammenhæng.Resultaterne viste, at det kun er et begrænset antal apps der anvendes i undervisningssammenhæng foruden mobilernes kamerafunktion, mens variationen i relation til fag var større. De typer af bevægelsesaktiviteter, der var fremherskende, var brain-breaks og faglige understøttende bevægelsesaktiviteter. Lærerne beskrev brugen af mobilteknologi til fremme af elevernes fysisk aktivitet som en ny anderledeshed, der i høj grad i de ældre klasse passede med elevernes interesser og fordrede samarbejde og faglig læring. Primært anvendte læreren mobilteknologien til repetitionsopgaver eller til faglige orienteringsløb, hvor det var konkrete opgaver, der skulle løses. Lærere påpegede som barriere en meningsløs brug af mobilteknologi, der ikke er målrettet faglige læringsmål, at der kan være tekniske udfordringer i brug af mobilteknologi, og at det tager tid at forberede forløb, hvor mobilteknologi er integreret. På baggrund af undersøgelsen er der fremkommet en række anbefalinger i forhold til lærerne og hvornår og hvordan de mest optimalt kan anvende mobilteknologi.

UR - https://ucc.dk/aktuelt/konferencer/taelle-og-fortaelle-i-forskning-og-praksis

M3 - Konferenceabstrakt til konference

ER -

Østergaard LD. Fordele og barriere ved brug af bevægelsesfremmende mobilteknologi i undervisningen.. 2018. Abstract fra BRIDGING - Dansk Bevægelses- og idrætspædagogisk konference, .