Fordele og barriere ved brug af bevægelsesfremmende mobilteknologi i undervisningen.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingKonferenceabstrakt i proceedingForskningpeer review

Siden folkeskolereformen i 2014 har der været forskellige udspil til hvordan bevægelsesaktiviteter kan integreres i den daglige undervisning (Bugge et al., 2016; Østergaard, 2017) og følgende en række konkrete forslag til hvilke aktiviteter, der kan bruges i de forskelige fag som fx Sæt skolen i bevægelse (Dansk skoleidræt). SMARTsport, der er DGI’s forslag til hvordan man ved brug af mobilteknologi kan stimulere elever til at bevæge sig i undervisningen, bliver i indeværende projekt undersøgt dels mht. hvilke former for bevægelsesaktiviteter, der understøttes af mobilteknologi, og dels hvilke fordele og barriere, der er ved at anvende mobilteknologi i undervisningen til at fremme elevernes fysiske aktivitet.

Der blev i undersøgelsen både anvendt observation af undervisning, hvori der indgik mobilteknologi, og interview med lærer og elever. I alt deltog elever fra fire klasser samt 15 lærer og to pædagoger, der alle havde erfaringer med at buge mobilteknologi i undervisningssammenhæng.

Resultaterne viste, at det kun er et begrænset antal apps der anvendes i undervisningssammenhæng foruden mobilernes kamerafunktion, mens variationen i relation til fag var større. De typer af bevægelsesaktiviteter, der var fremherskende, var brain-breaks og faglige understøttende bevægelsesaktiviteter. Lærerne beskrev brugen af mobilteknologi til fremme af elevernes fysisk aktivitet som en ny anderledeshed, der i høj grad i de ældre klasse passede med elevernes interesser og fordrede samarbejde og faglig læring. Primært anvendte læreren mobilteknologien til repetitionsopgaver eller til faglige orienteringsløb, hvor det var konkrete opgaver, der skulle løses. Lærere påpegede som barriere en meningsløs brug af mobilteknologi, der ikke er målrettet faglige læringsmål, at der kan være tekniske udfordringer i brug af mobilteknologi, og at det tager tid at forberede forløb, hvor mobilteknologi er integreret.
På baggrund af undersøgelsen er der fremkommet en række anbefalinger i forhold til lærerne og hvornår og hvordan de mest optimalt kan anvende mobilteknologi.
TitelBook of abstracts BRIDGING 2018
Publikationsdato8 nov. 2018
StatusUdgivet - 8 nov. 2018
BegivenhedBRIDGING - Dansk Bevægelses- og idrætspædagogisk konference: At tælle og fortælle i forskning og praksis -