Foreløbig vejledning i forebyggelse af skadelige alkalikiselreaktioner i beton

N.M. Plum

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskning

Efter at alkaliudvalget har påvist, at der i ikke permanent tørre konstruktioner, hvortil der er anvendt almindelig Portland cement og almindelige kvartære grusmaterialer, består risiko for skadelige alkalikiselreaktioner, er forebyggelse af disse alkalikiselreaktioner nu blevet erkendt; et spørgsmål som såvel den projekterende ingeniør som entreprenøren ikke kommer uden om før og inden opførelse af betonkonstruktioner i vådt miljø. Vejledningen definerer 3 miljø-klasser til en af hvilke, en konstruktion kan henføres. For hver af disse klasser angives de forskellige mulige forebyggende foranstaltninger. Endvidere gives der generelle retningslinier for den opnåede risikoformindskelse samt visse principper for valg af det mest økonomiske foranstaltningssæt.
    Bidragets oversatte titelTentative recommendations for the prevention of alkali aggregate reactions
    OriginalsprogDansk
    UdgivelsesstedKøbenhavn