Forsøgs- og udviklingsarbejde i grundskolen som transgressiv praksis

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Abstract

    Den pædagogiske undervisningspraksis i grundskolen er præget af stor stabilitet over tid, og synes vanskelig at forandre. Pædagogiske forsøgs- og udviklingsarbejder i grundskolen har gennem tiden haft som formål netop at udfordre, provokere, overskride og forandre praksis. Især de tidligste forsøgsarbejder i grundskolen havde i høj grad en sådan karakter og kan dermed betegnes som transgressive. De processer der knytter sig til deres virkning og betydning synes præget af stor kompleksitet, hvor blandt andet politiske forhold og en stadigt stigende grad af statslig styring har spillet vigtige roller. Med afsæt i blandt andet Chris Jenks teoretiske perspektiver på transgression vil vi diskutere dette i et historisk perspektiv, idet vi inddrager træk fra udviklingen gennem 1900-tallet.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftAkademisk Kvarter
    Vol/bind3
    Sider (fra-til)81-92
    Antal sider12
    ISSN1904-0008
    StatusUdgivet - 30 dec. 2011

    Emneord

    • Folkeskolen
    • Udviklingsarbejde
    • Uddannelseshistorie
    • Pædagogik

    Citationsformater