Forskning i arbejdsmiljømodeller i dansk sammenhæng

Kjeld Nielsen

Publikation: Working paper/PreprintWorking paperForskning

Med udgangspunkti jobstrainmodellen (Karasek og Theorell 1990)og Scheins organisationskulturbegreb (1994) samt et gennemført casestudium inden for en voksenhandicaporganisation, opstilles en ny model til beskrivelse og analyse af arbejdsmiljøforhold for alle personalegrupper, ansat inden for sektoren. Modellen benævnes ved social proces i arbejdsmiljøet og der videreudvikles nye perspektiver på problemfeltet. Modellen antager, at sociale integrationsprocesser i institutioner kan virke forbyggende på forskellige former for arbejdsbelastende situationer. Modellens uafhængige og afhængige variable gennemgås i arbejdspapiret. Modellen sammentænker både sociologiske og psykologiske faktorer og deres belastningseffekter.
Bidragets oversatte titelResearch in job environment models in danish context
OriginalsprogDansk
UdgiverLEO, Institut for Sociologi, Socialt Arbejde og Organisation
Antal sider8
StatusUdgivet - 2006

Bibliografisk note

Notatet indgår som et dokumentarisk bilag til en forskningsansøgning.