Forskning i musikterapi - børn med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

1992 Downloads (Pure)

Resumé

Der er forskningsmæssig evidens for, at musikterapi med børn og unge med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser har en signifikant effekt. En meta-analyse påviser signifikant, medium-til-stor effekt i forhold til udviklings- og adfærdsmæssige problematikker. Mere specifikt påviser et systematisk forskningsreview øget opmærksomhed, øjenkontakt, vokalisering, imitation, initiering og tur-samspil som følge af musikterapi. Effekten af musikterapi bliver markant højere, når forløbet er på 25 sessioner og derover.

Musikterapis effekt i forhold til at øge opmærksomheden kan dels knyttes til musiks generelle evne til at påvirke arousalniveauet hos lytteren og dels til musikterapeuters specifikke træning i at afstemme og regulere spænding vha. improviseret musik. Tidlige samspilsformer som fx imitation og tur-samspil kan forstærkes musikalsk, ligesom musikkens dynamiske side levner plads til humoristiske samspil. Samtidig er det muligt at udtrykke frustration, vrede og sorg gennem musik, så børn og unge med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser, der har svært ved at udtrykke og bearbejde følelsesmæssige og relationelle problemer, kan opbygge positive relationserfaringer og styrke selvfølelsen vha. musikterapi.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Musikterapi
Vol/bind10
Udgave nummer1
Sider (fra-til)3-12
Antal sider10
ISSN1603-8800
StatusUdgivet - 15 maj 2013

Emneord

  • musikterapi forskning

Citer dette

@article{10b4db8206204761a39a73d796fecd47,
title = "Forskning i musikterapi - b{\o}rn med fysiske og psykiske funktionsneds{\ae}ttelser",
abstract = "Der er forskningsm{\ae}ssig evidens for, at musikterapi med b{\o}rn og unge med fysiske og psykiske funktionsneds{\ae}ttelser har en signifikant effekt. En meta-analyse p{\aa}viser signifikant, medium-til-stor effekt i forhold til udviklings- og adf{\ae}rdsm{\ae}ssige problematikker. Mere specifikt p{\aa}viser et systematisk forskningsreview {\o}get opm{\ae}rksomhed, {\o}jenkontakt, vokalisering, imitation, initiering og tur-samspil som f{\o}lge af musikterapi. Effekten af musikterapi bliver markant h{\o}jere, n{\aa}r forl{\o}bet er p{\aa} 25 sessioner og derover. Musikterapis effekt i forhold til at {\o}ge opm{\ae}rksomheden kan dels knyttes til musiks generelle evne til at p{\aa}virke arousalniveauet hos lytteren og dels til musikterapeuters specifikke tr{\ae}ning i at afstemme og regulere sp{\ae}nding vha. improviseret musik. Tidlige samspilsformer som fx imitation og tur-samspil kan forst{\ae}rkes musikalsk, ligesom musikkens dynamiske side levner plads til humoristiske samspil. Samtidig er det muligt at udtrykke frustration, vrede og sorg gennem musik, s{\aa} b{\o}rn og unge med fysiske og psykiske funktionsneds{\ae}ttelser, der har sv{\ae}rt ved at udtrykke og bearbejde f{\o}lelsesm{\ae}ssige og relationelle problemer, kan opbygge positive relationserfaringer og styrke selvf{\o}lelsen vha. musikterapi.",
keywords = "musikterapi forskning",
author = "Ulla Holck",
year = "2013",
month = "5",
day = "15",
language = "Dansk",
volume = "10",
pages = "3--12",
journal = "Dansk Musikterapi",
issn = "1603-8800",
number = "1",

}

Forskning i musikterapi - børn med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser. / Holck, Ulla.

I: Dansk Musikterapi, Bind 10, Nr. 1, 15.05.2013, s. 3-12.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Forskning i musikterapi - børn med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser

AU - Holck, Ulla

PY - 2013/5/15

Y1 - 2013/5/15

N2 - Der er forskningsmæssig evidens for, at musikterapi med børn og unge med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser har en signifikant effekt. En meta-analyse påviser signifikant, medium-til-stor effekt i forhold til udviklings- og adfærdsmæssige problematikker. Mere specifikt påviser et systematisk forskningsreview øget opmærksomhed, øjenkontakt, vokalisering, imitation, initiering og tur-samspil som følge af musikterapi. Effekten af musikterapi bliver markant højere, når forløbet er på 25 sessioner og derover. Musikterapis effekt i forhold til at øge opmærksomheden kan dels knyttes til musiks generelle evne til at påvirke arousalniveauet hos lytteren og dels til musikterapeuters specifikke træning i at afstemme og regulere spænding vha. improviseret musik. Tidlige samspilsformer som fx imitation og tur-samspil kan forstærkes musikalsk, ligesom musikkens dynamiske side levner plads til humoristiske samspil. Samtidig er det muligt at udtrykke frustration, vrede og sorg gennem musik, så børn og unge med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser, der har svært ved at udtrykke og bearbejde følelsesmæssige og relationelle problemer, kan opbygge positive relationserfaringer og styrke selvfølelsen vha. musikterapi.

AB - Der er forskningsmæssig evidens for, at musikterapi med børn og unge med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser har en signifikant effekt. En meta-analyse påviser signifikant, medium-til-stor effekt i forhold til udviklings- og adfærdsmæssige problematikker. Mere specifikt påviser et systematisk forskningsreview øget opmærksomhed, øjenkontakt, vokalisering, imitation, initiering og tur-samspil som følge af musikterapi. Effekten af musikterapi bliver markant højere, når forløbet er på 25 sessioner og derover. Musikterapis effekt i forhold til at øge opmærksomheden kan dels knyttes til musiks generelle evne til at påvirke arousalniveauet hos lytteren og dels til musikterapeuters specifikke træning i at afstemme og regulere spænding vha. improviseret musik. Tidlige samspilsformer som fx imitation og tur-samspil kan forstærkes musikalsk, ligesom musikkens dynamiske side levner plads til humoristiske samspil. Samtidig er det muligt at udtrykke frustration, vrede og sorg gennem musik, så børn og unge med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser, der har svært ved at udtrykke og bearbejde følelsesmæssige og relationelle problemer, kan opbygge positive relationserfaringer og styrke selvfølelsen vha. musikterapi.

KW - musikterapi forskning

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 10

SP - 3

EP - 12

JO - Dansk Musikterapi

JF - Dansk Musikterapi

SN - 1603-8800

IS - 1

ER -