Forskningsinformeret pædagogisk praksis og uddannelse

Torben Næsby

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    International uddannelsesforskning viser, at gennemgribende og holdbare forandringer gennemføres bedst af og med praktikerne selv, når de ikke tvinges mod deres viden og erfaring. Men hvad er dokumenteret viden, der både udfordrer og bygger på erfaringer om ”best practice” og ”next practice”, og hvad er blot ”fikse ideer” uden forskningsmæssigt belæg eller dokumenteret virkning? At kunne håndtere denne kompleksitet er en af de største udfordringer til professionerne og professionsuddannelserne. I kapitel 7 – Forskningsinformeret pædagogisk praksis – argumenteres for, at vi må finde nye måder, for at forskningssystemet og uddannelsessystemet kan relatere sig til hinanden og samarbejde om udvikling af viden. Underviserens og den studerendes interaktioner på pædagoguddannelsen bliver herigennem et centralt omdrejningspunkt.
    OriginalsprogDansk
    TitelEvidens i pædagogens praksis : En introduktion
    RedaktørerTorben Næsby
    UdgivelsesstedFrederikshavn
    ForlagDafolo Forlag A/S
    Publikationsdato2015
    Udgave1
    Sider143-161
    Kapitel7
    ISBN (Trykt)9788771600179
    StatusUdgivet - 2015
    NavnDen professionelle pædagog

    Emneord

    • evidens
    • Forskningsinformeret praksis

    Citationsformater