Fortællinger, magt og etik i organisationer

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Resumé

Formålet med artiklen er at skabe et begrebsapparat, der kan anvendes til at forstå, hvordan subjektivitet skabes i organisationer. Fortællinger præsenteres som de praktiske måder, hvorigennem subjektivitet skabes indenfor et dispositiv, som er Foucaults begreb for der, hvor magten bliver konkret. Det anvendes til at beskrive reguleringen af de rum, hvor mennesker fremtræder for og optræder med hinanden. Skabelsen af subjektivitet bliver diskuteret ud fra Hannah Arendts handlingsbegreb, som omfatter, hvordan mennesker igennem fortællinger viser sig for og handler med hinanden. Handlinger finder sted sammen med andre og må forstås som en del af en historisk, geografisk og materiel kontekst. De er altid betinget af og rettet mod noget. Derfor er relationerne imellem mennesker, imellem mennesker og objekter og mellem mennesker og natur afgørende. I stedet for at tale om mennesker som konsistente entydige subjekter, er de snarere hybrider, hvis handlinger må forstås som en del af de relationer, de er deltagere i. Det betyder også, at magtforholdene og fortællinger er tæt sammenvævede og ikke kan forstås uafhængigt af hinanden. Skabelsen af subjektivitet, heriblandt etisk subjektivitet, forstås således som betinget af den måde, som subjekter fremtræder for og optræder med hinanden. Dette supplerer Foucaults forståelse af subjektivering som en proces, hvor individer observerer, korrigerer og leder sig selv, som udgør en væsentlig del af hans ideer om, hvordan man former sig selv som etisk subjekt. Begrebsapparatet illustreres via en analyse af fortællinger fra et ledelsesudviklingsprojekt. Lederfortællingerne illustrerer en kompleks og dynamisk social verden, hvor skabelsen af subjektivitet afhænger af andre mennesker såvel som den konkrete materielle verden, som de er del af. Fortællingerne illustrerer således ledelsessubjektets kontinuerte arbejde med at finde en tilgang, som kan fungere indenfor de konkrete betingelser for at være ledere.
OriginalsprogDansk
TitelOrganisatorisk dannelse : etiske perspektiver på organisatorisk læring
RedaktørerKurt Dauer Keller
Antal sider28
ForlagAalborg Universitetsforlag
Publikationsdato2016
Sider333-360
ISBN (Trykt)978-87-7112-604-4
StatusUdgivet - 2016
NavnSkriftserien Organisatorisk læring og ledelse
ISSN2446-1814

Citer dette

Jørgensen, K. M. (2016). Fortællinger, magt og etik i organisationer. I K. D. Keller (red.), Organisatorisk dannelse: etiske perspektiver på organisatorisk læring (s. 333-360). Aalborg Universitetsforlag. Skriftserien Organisatorisk læring og ledelse
Jørgensen, Kenneth Mølbjerg. / Fortællinger, magt og etik i organisationer. Organisatorisk dannelse: etiske perspektiver på organisatorisk læring. red. / Kurt Dauer Keller. Aalborg Universitetsforlag, 2016. s. 333-360 (Skriftserien Organisatorisk læring og ledelse).
@inbook{e6fdf63ffa7849d9a472c151b7921135,
title = "Fort{\ae}llinger, magt og etik i organisationer",
abstract = "Form{\aa}let med artiklen er at skabe et begrebsapparat, der kan anvendes til at forst{\aa}, hvordan subjektivitet skabes i organisationer. Fort{\ae}llinger pr{\ae}senteres som de praktiske m{\aa}der, hvorigennem subjektivitet skabes indenfor et dispositiv, som er Foucaults begreb for der, hvor magten bliver konkret. Det anvendes til at beskrive reguleringen af de rum, hvor mennesker fremtr{\ae}der for og optr{\ae}der med hinanden. Skabelsen af subjektivitet bliver diskuteret ud fra Hannah Arendts handlingsbegreb, som omfatter, hvordan mennesker igennem fort{\ae}llinger viser sig for og handler med hinanden. Handlinger finder sted sammen med andre og m{\aa} forst{\aa}s som en del af en historisk, geografisk og materiel kontekst. De er altid betinget af og rettet mod noget. Derfor er relationerne imellem mennesker, imellem mennesker og objekter og mellem mennesker og natur afg{\o}rende. I stedet for at tale om mennesker som konsistente entydige subjekter, er de snarere hybrider, hvis handlinger m{\aa} forst{\aa}s som en del af de relationer, de er deltagere i. Det betyder ogs{\aa}, at magtforholdene og fort{\ae}llinger er t{\ae}t sammenv{\ae}vede og ikke kan forst{\aa}s uafh{\ae}ngigt af hinanden. Skabelsen af subjektivitet, heriblandt etisk subjektivitet, forst{\aa}s s{\aa}ledes som betinget af den m{\aa}de, som subjekter fremtr{\ae}der for og optr{\ae}der med hinanden. Dette supplerer Foucaults forst{\aa}else af subjektivering som en proces, hvor individer observerer, korrigerer og leder sig selv, som udg{\o}r en v{\ae}sentlig del af hans ideer om, hvordan man former sig selv som etisk subjekt. Begrebsapparatet illustreres via en analyse af fort{\ae}llinger fra et ledelsesudviklingsprojekt. Lederfort{\ae}llingerne illustrerer en kompleks og dynamisk social verden, hvor skabelsen af subjektivitet afh{\ae}nger af andre mennesker s{\aa}vel som den konkrete materielle verden, som de er del af. Fort{\ae}llingerne illustrerer s{\aa}ledes ledelsessubjektets kontinuerte arbejde med at finde en tilgang, som kan fungere indenfor de konkrete betingelser for at v{\ae}re ledere.",
author = "J{\o}rgensen, {Kenneth M{\o}lbjerg}",
year = "2016",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7112-604-4",
series = "Skriftserien Organisatorisk l{\ae}ring og ledelse",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",
pages = "333--360",
editor = "Keller, {Kurt Dauer}",
booktitle = "Organisatorisk dannelse",

}

Jørgensen, KM 2016, Fortællinger, magt og etik i organisationer. i KD Keller (red.), Organisatorisk dannelse: etiske perspektiver på organisatorisk læring. Aalborg Universitetsforlag, Skriftserien Organisatorisk læring og ledelse, s. 333-360.

Fortællinger, magt og etik i organisationer. / Jørgensen, Kenneth Mølbjerg.

Organisatorisk dannelse: etiske perspektiver på organisatorisk læring. red. / Kurt Dauer Keller. Aalborg Universitetsforlag, 2016. s. 333-360 (Skriftserien Organisatorisk læring og ledelse).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

TY - CHAP

T1 - Fortællinger, magt og etik i organisationer

AU - Jørgensen, Kenneth Mølbjerg

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - Formålet med artiklen er at skabe et begrebsapparat, der kan anvendes til at forstå, hvordan subjektivitet skabes i organisationer. Fortællinger præsenteres som de praktiske måder, hvorigennem subjektivitet skabes indenfor et dispositiv, som er Foucaults begreb for der, hvor magten bliver konkret. Det anvendes til at beskrive reguleringen af de rum, hvor mennesker fremtræder for og optræder med hinanden. Skabelsen af subjektivitet bliver diskuteret ud fra Hannah Arendts handlingsbegreb, som omfatter, hvordan mennesker igennem fortællinger viser sig for og handler med hinanden. Handlinger finder sted sammen med andre og må forstås som en del af en historisk, geografisk og materiel kontekst. De er altid betinget af og rettet mod noget. Derfor er relationerne imellem mennesker, imellem mennesker og objekter og mellem mennesker og natur afgørende. I stedet for at tale om mennesker som konsistente entydige subjekter, er de snarere hybrider, hvis handlinger må forstås som en del af de relationer, de er deltagere i. Det betyder også, at magtforholdene og fortællinger er tæt sammenvævede og ikke kan forstås uafhængigt af hinanden. Skabelsen af subjektivitet, heriblandt etisk subjektivitet, forstås således som betinget af den måde, som subjekter fremtræder for og optræder med hinanden. Dette supplerer Foucaults forståelse af subjektivering som en proces, hvor individer observerer, korrigerer og leder sig selv, som udgør en væsentlig del af hans ideer om, hvordan man former sig selv som etisk subjekt. Begrebsapparatet illustreres via en analyse af fortællinger fra et ledelsesudviklingsprojekt. Lederfortællingerne illustrerer en kompleks og dynamisk social verden, hvor skabelsen af subjektivitet afhænger af andre mennesker såvel som den konkrete materielle verden, som de er del af. Fortællingerne illustrerer således ledelsessubjektets kontinuerte arbejde med at finde en tilgang, som kan fungere indenfor de konkrete betingelser for at være ledere.

AB - Formålet med artiklen er at skabe et begrebsapparat, der kan anvendes til at forstå, hvordan subjektivitet skabes i organisationer. Fortællinger præsenteres som de praktiske måder, hvorigennem subjektivitet skabes indenfor et dispositiv, som er Foucaults begreb for der, hvor magten bliver konkret. Det anvendes til at beskrive reguleringen af de rum, hvor mennesker fremtræder for og optræder med hinanden. Skabelsen af subjektivitet bliver diskuteret ud fra Hannah Arendts handlingsbegreb, som omfatter, hvordan mennesker igennem fortællinger viser sig for og handler med hinanden. Handlinger finder sted sammen med andre og må forstås som en del af en historisk, geografisk og materiel kontekst. De er altid betinget af og rettet mod noget. Derfor er relationerne imellem mennesker, imellem mennesker og objekter og mellem mennesker og natur afgørende. I stedet for at tale om mennesker som konsistente entydige subjekter, er de snarere hybrider, hvis handlinger må forstås som en del af de relationer, de er deltagere i. Det betyder også, at magtforholdene og fortællinger er tæt sammenvævede og ikke kan forstås uafhængigt af hinanden. Skabelsen af subjektivitet, heriblandt etisk subjektivitet, forstås således som betinget af den måde, som subjekter fremtræder for og optræder med hinanden. Dette supplerer Foucaults forståelse af subjektivering som en proces, hvor individer observerer, korrigerer og leder sig selv, som udgør en væsentlig del af hans ideer om, hvordan man former sig selv som etisk subjekt. Begrebsapparatet illustreres via en analyse af fortællinger fra et ledelsesudviklingsprojekt. Lederfortællingerne illustrerer en kompleks og dynamisk social verden, hvor skabelsen af subjektivitet afhænger af andre mennesker såvel som den konkrete materielle verden, som de er del af. Fortællingerne illustrerer således ledelsessubjektets kontinuerte arbejde med at finde en tilgang, som kan fungere indenfor de konkrete betingelser for at være ledere.

UR - http://aauforlag.dk/Shop/boeger/organisatorisk-dannelse-etiske-perspektiver-p.aspx

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-7112-604-4

T3 - Skriftserien Organisatorisk læring og ledelse

SP - 333

EP - 360

BT - Organisatorisk dannelse

A2 - Keller, Kurt Dauer

PB - Aalborg Universitetsforlag

ER -

Jørgensen KM. Fortællinger, magt og etik i organisationer. I Keller KD, red., Organisatorisk dannelse: etiske perspektiver på organisatorisk læring. Aalborg Universitetsforlag. 2016. s. 333-360. (Skriftserien Organisatorisk læring og ledelse).