Fra Bach til Beatles på tre måneder! Didaktiske overvejelser på baggrund af nyt musikhistorieoversigtskursus

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingKonferenceartikel i proceedingForskning

Fra Bach til Beatles på tre måneder! Didaktiske overvejelser og erfaringer på baggrund af nyt et-semesters oversigtskursus Anders Bonde Fra og med september 2005 har man på musikuddannelsen ved Aalborg Universitet, som led i implementeringen af en ny tofaglig bachelorstruktur, udviklet et nyt musikhistorisk oversigtskursus til første semester. Kursets sigte er at give de studerende overblik over den vestlige verdens kunst- og populærmusik fra middelalder til nutid, dvs. en basisviden, der kan kvalificere senere individuelle valg af problemorienterede emnestudier. Dermed forlades den gamle rammestyrede model med periodeopdelte musikhistoriske og analytiske integrationskurser over 4-5 semestre til fordel for en friere struktur, hvor etsemesterkurset figurerer som eneste faste selvstændige musikhistorieundervisning. Oversigtskurset evalueres ved en skriftlig tretimersprøve, hvor der på baggrund af 5-8 musikeksempler spørges ind til mulig genre, stilstrømning, tilblivelsestidsrum, tilblivelsessted og ophavsmand (m/k). Tilrettelæggelsen og søsætningen af kurset har været vanskelig pga. af den hidtil ultrakorte og navnlig uprøvede forløbsramme, der er stillet til rådighed (3 måneder), hvilket uvilkårligt har måttet resultere i en masse svære stofmæssige fravalg. Dertil har beslutningen om det faglige indhold og fagdidaktiske grundlag (indgået i kompromis mellem kursets undervisere) udmøntet sig i dispositioner, der i nogen grad har været årsag til kritik blandt studerende, som har fundet forholdet mellem kursets målsætning og undervisningens form og indhold skævt. Selv om den skriftlige eksamen i januar 2006 viste et generelt tilfredsstillende resultat, fremstår flere problemer som uløste. På baggrund af en nærmere redegørelse for kursets tilblivelse og struktur diskuteres i nærværende indlæg to problemstillinger, der relaterer til musikhistoriedisciplinen generelt og ikke nævnte oversigtskursus specifikt: 1) Forelæsningsbaseret formidling og problembaseret læring og 2) Stilhistorie og socialhistorie.
OriginalsprogDansk
TitelMusikhistoriske udfordringer for dansk musikvidenskab : Symposium arrangeret af Dansk Selskab for Musikforskning
RedaktørerAnne Ørbæk Jensen
Antal sider14