Fra erhvervsuddannelse til semiterapeutisk samtalerum – emotionelle handlinger som fastholdelsesgreb indenfor erhvervsuddannelsessystemet

Lena Lippke

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstrakt

Højt frafald på grundforløb indenfor erhvervsskoleområdet gør, at der på en række uddannelsesinstitutioner er etableret udvidede uddannelsesforløb for unge, der vurderes som værende frafaldstruede på baggrund af personlige, sociale og eller faglige vanskeligheder. På de udvidede forløb er der tilknyttet få faste lærere med den hensigt at skabe grundlaget for at stabile, tillidsfulde lærer-elev relationer kan udvikles. På baggrund af feltstudier foretaget på udvidede uddannelsesforløb vil jeg i denne artikel udforske karakteren af de emotionelle handlinger, som lærerne praktiserer i deres forsøg på at skabe en fastholdende relation til eleverne. Heri vil der være indeholdt en analyse og diskussion af såvel potentialiteter som dilemmaer og ambivalenser knyttet til praktiseringen af emotionelle handlinger. Som baggrund for artiklen figurerer et situeret perspektiv reflekteret i spørgsmålet: Hvad fortæller de emotionelle handlinger om lærernes bevægelse og deltagelse som professionelle aktører i erhvervsuddannelsessystemet, og hvilke muligheder giver det for eleverne og deres deltagelse og tilstedeværelse ind i uddannelsessystemet?
OriginalsprogDansk
TidsskriftPsyke & Logos
Vol/bind33
Udgave nummer1
Sider (fra-til)135-160
Antal sider26
ISSN0107-1211
StatusUdgivet - 2012

Emneord

  • Frafald
  • emotionelle handlinger
  • deltagelse
  • erhvervsskolelærere

Citationsformater