Fra individuel læring og simpel problemløsning til professionel læring i lærerkollektivet

Anne-Birgitte Nyhus Rohwedder, Dorte Greve Engsig

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

19 Downloads (Pure)

Abstrakt

Denne artikel undersøger underviseres erfaring med pædagogisk ledelse i form af undervisningsobservationer og feedback. Undersøgelsens fund diskuteres i en teoretisk ramme af organisatorisk læring og Capacity Building for skoleudvikling. Artiklens data er produceret igennem et flerårigt aktionsforskningsprojekt. Projektet udspringer af organisationens ønske om at styrke skolens pædagogiske ledelse ved at forene forskning og udvikling. Projektet består af to aktionsfaser. I første fase undersøges undervisningsobservationer og feedback i et individuelt design. I anden fase integreres og undersøges undervisningsobservationer og feedback i et kollektivt design. Forskningsdesignet placerer dialogen som en central kilde til dataindsamling, udvikling og analyse. Artiklens forfattere (forsker og medforsker) har arbejdet tæt sammen om at analysere og udvikle aktionsdesign. I artiklen undersøges: Hvorvidt, og hvordan, undervisningsobservationer og ledelsesfeedback kan bidrage til Capacity Building som organisatorisk kompetence for skoleudvikling? Artiklen argumenterer for, at ledelsesobservationer og feedback til den individuelle underviser kan bidrage til individuel single loop læring i form af akut problemløsning i vanskelige undervisningssituationer. Ledelsesobservationer og feedback i et kollektivt design kan derimod stilladsere professionel læring og skabe afsæt for double loop læring og mulighed for organisatorisk Capacity Building.
OriginalsprogDansk
TidsskriftForskning og Forandring
Vol/bind3
Udgave nummer1
Sider (fra-til)89–111
DOI
StatusUdgivet - 28 aug. 2020

Emneord

  • Pædagogisk ledelse
  • Capacity Building,
  • organisatorisk læring

Citationsformater