Fra indtryk til aftryk: Studierejsen - et middel til læring og forskning i arkitektur og design

Klaus Madsen (Redaktør)

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

I en tid med øgede krav om dokumenteret læring og øget krav til akkreditering af uddannelsen på basis af forskning, er det en skam at studierejsers mange registreringer og erfaringer ikke i højere grad udnyttes til formidling af den nyeste viden og underbygning af forskningsresultater. Feltundersøgelsesinstrukser til registrering indenfor arkitektur og design, som vi er i gang med at udvikle specificerer et didaktisk gerb, strukturer det indsamlede materiale og knytter registrereinger til metodeafprøvning. Endvidere lægger instrukserne op til reflektion eller analyse samt formidling af observationerne. Feltundersøgelsesinstrukserne er udformet, således at de kan behandle aktuelle faglige problematikker og hermed bidrage til at indsamle en nyeste viden. Det er målet at formidlingen af denne viden og de opnåede erfaringer kan blive af en sådan kvalitet at professionelle vil kunne have nytte af registrering i forbindelse med opstart af projekter på rejselokaliteten. Rejserapporterne kan hermed udgøre et grundlag for sponsorstøtte. Nærværende undersøgelse ser på mulighederne i studierejserne, både som et didaktisk redskab og et redskab til vidensindsamling. I forbindelse med afprøvningen af feltundersøgelsesinstrukserne er nogle identificeret som velegnede til gennemførelse af registreringer i forbindelse med studierejserne og nogle der ikke er.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedAalborg
ForlagInstitut for Arkitektur og Medieteknologi
Antal sider6
StatusUdgivet - 2010
BegivenhedStudierejsen Berlin 2009 - Berlin, Tyskland
Varighed: 26 okt. 200931 okt. 2009
NavnDepartmental Working Paper Series
Vol/bind36
ISSN1603-6204

Konference

KonferenceStudierejsen Berlin 2009
Land/OmrådeTyskland
ByBerlin
Periode26/10/200931/10/2009

Bibliografisk note

Rapporten er på i alt 65 sider og en lang række studerende har medvirket.

Emneord

• Studierejse