TY - RPRT
T1 - Fra indtryk til aftryk
T2 - Studierejsen Berlin 2009
A2 - Madsen, Klaus
N1 - Rapporten er på i alt 65 sider og en lang række studerende har medvirket.
PY - 2010
Y1 - 2010
N2 - I en tid med øgede krav om dokumenteret læring og øget krav til akkreditering af uddannelsen på basis af forskning, er det en skam at studierejsers mange registreringer og erfaringer ikke i højere grad udnyttes til formidling af den nyeste viden og underbygning af forskningsresultater. Feltundersøgelsesinstrukser til registrering indenfor arkitektur og design, som vi er i gang med at udvikle specificerer et didaktisk gerb, strukturer det indsamlede materiale og knytter registrereinger til metodeafprøvning. Endvidere lægger instrukserne op til reflektion eller analyse samt formidling af observationerne. Feltundersøgelsesinstrukserne er udformet, således at de kan behandle aktuelle faglige problematikker og hermed bidrage til at indsamle en nyeste viden. Det er målet at formidlingen af denne viden og de opnåede erfaringer kan blive af en sådan kvalitet at professionelle vil kunne have nytte af registrering i forbindelse med opstart af projekter på rejselokaliteten. Rejserapporterne kan hermed udgøre et grundlag for sponsorstøtte. Nærværende undersøgelse ser på mulighederne i studierejserne, både som et didaktisk redskab og et redskab til vidensindsamling. I forbindelse med afprøvningen af feltundersøgelsesinstrukserne er nogle identificeret som velegnede til gennemførelse af registreringer i forbindelse med studierejserne og nogle der ikke er.
AB - I en tid med øgede krav om dokumenteret læring og øget krav til akkreditering af uddannelsen på basis af forskning, er det en skam at studierejsers mange registreringer og erfaringer ikke i højere grad udnyttes til formidling af den nyeste viden og underbygning af forskningsresultater. Feltundersøgelsesinstrukser til registrering indenfor arkitektur og design, som vi er i gang med at udvikle specificerer et didaktisk gerb, strukturer det indsamlede materiale og knytter registrereinger til metodeafprøvning. Endvidere lægger instrukserne op til reflektion eller analyse samt formidling af observationerne. Feltundersøgelsesinstrukserne er udformet, således at de kan behandle aktuelle faglige problematikker og hermed bidrage til at indsamle en nyeste viden. Det er målet at formidlingen af denne viden og de opnåede erfaringer kan blive af en sådan kvalitet at professionelle vil kunne have nytte af registrering i forbindelse med opstart af projekter på rejselokaliteten. Rejserapporterne kan hermed udgøre et grundlag for sponsorstøtte. Nærværende undersøgelse ser på mulighederne i studierejserne, både som et didaktisk redskab og et redskab til vidensindsamling. I forbindelse med afprøvningen af feltundersøgelsesinstrukserne er nogle identificeret som velegnede til gennemførelse af registreringer i forbindelse med studierejserne og nogle der ikke er.
KW - Studierejse
KW - Registrering
KW - Arkitektur
KW - Design
M3 - Rapport
T3 - Departmental Working Paper Series
BT - Fra indtryk til aftryk
PB - Institut for Arkitektur og Medieteknologi
CY - Aalborg
Y2 - 26 October 2009 through 31 October 2009
ER -