Fra klasseundervisning til gruppearbejde og tilbage igen

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    40 Downloads (Pure)

    Abstract

    Voksne på diplomuddannelse skifter læringskontekst fra arbejdsplads til undervisning, og uddannelsens formål har betydning for valg af pædagogik og undervisningsform. Artiklen bygger på cases, og der er anvendt observationer som metodisk tilgang. Analysen viser, at både i gruppedannelse, gruppearbejde og klasseundervisning kan studerende have forskellige forståelser af de vurderingskriterier, som ligger bag det pædagogiske valg af undervisningsformer. Den teoretiske tilgang er sociologisk og bygger på Bernsteins begreber synlig og usynlig pædagogik, hvorfor også de studerendes forskellige uddannelsesbaggrunde og erhvervserfaring indgår i analysen. Der diskuteres forskellige vurderingskriterier i voksenundervisning afhængig af, om præstationer eller læring ses som det centrale.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftCepra-Striben
    Udgave nummer23
    Sider (fra-til)44-53
    Antal sider10
    ISSN1903-8143
    DOI
    StatusUdgivet - 2018

    Emneord

    • Gruppearbejde

    Citationsformater