Fra klasseundervisning til gruppearbejde og tilbage igen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

40 Downloads (Pure)

Voksne på diplomuddannelse skifter læringskontekst fra arbejdsplads til undervisning, og uddannelsens formål har betydning for valg af pædagogik og undervisningsform. Artiklen bygger på cases, og der er anvendt observationer som metodisk tilgang. Analysen viser, at både i gruppedannelse, gruppearbejde og klasseundervisning kan studerende have forskellige forståelser af de vurderingskriterier, som ligger bag det pædagogiske valg af undervisningsformer. Den teoretiske tilgang er sociologisk og bygger på Bernsteins begreber synlig og usynlig pædagogik, hvorfor også de studerendes forskellige uddannelsesbaggrunde og erhvervserfaring indgår i analysen. Der diskuteres forskellige vurderingskriterier i voksenundervisning afhængig af, om præstationer eller læring ses som det centrale.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftCepra-Striben