Fremragende ledelse er noget, vi gør sammen: Relationel ledelse i kommunal administrativ forvaltning

Camilla Valbak Andersen

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

225 Downloads (Pure)

Resumé

Denne afhandling er en udforskning af relationel ledelse i en dansk kommunal administrativ forvaltning. Gennem et aktionsforskningsdesign har jeg, sammen med udvalgte deltagere fra forvaltningen, planlagt og gennemført et 3-årigt udviklingsprojekt, med deltagelse fra forvaltningens chefer, teamledere og (udvalgte) medarbejdere.
Fokus for vores fælles udforskning i udviklingsprojektet var at skabe bevidsthed og refleksivitet blandt deltagerne, med henblik på at udvikle ledelsessprog og -færdigheder til at praktisere ledelse i tråd med forvaltningens strategiske principper.
Disse strategiske principper centrerer sig om en lokal talemåde i forvaltningen, som har fungeret som en guideline for både planlægning og afvikling af udviklingsprojektet. Talemåden; ”Ledelse er noget, vi gør sammen”, bygger på en forståelse af ledelse som en social proces, der konstrueres gennem relationen mellem ledere og medarbejdere.

Afhandlingens centrerer sig om følgende forskningsinteresse:

Hvordan ser relationel ledelse ud i praksis? Og hvilken betydning har denne praksisform for aktørernes kapacitet til at skabe mening i deres omverden? Hvordan praktiseres ledelse som en social proces, der rummer både ledere og medarbejdere, men også kan foregå uden formelle ledere? Hvilken betydning har den relationelle ledelse som en social proces for udviklingen af ledelsesekspertise hos ledere og medarbejdere?

I arbejdet med at belyse afhandlingens grundlæggende forskningsspørgsmål centrerer min indsats sig om følgende arbejdsspørgsmål, som vil være guidende for både initiativer i udviklings- og forskningsprocessen og i analysen af den empiri, som genereres her:

- Hvordan taler deltagerne om relationel ledelse ift. deres hverdagspraksis?
- Hvordan positionerer deltagerne sig i forhold til organisationen og i forhold til hinanden?
- Hvordan taler deltagerne om, at relationel ledelse er en ressource i forhold til at skabe mening i deres arbejdshverdag?
OriginalsprogDansk
ForlagAalborg Universitetsforlag
ISBN (Elektronisk)978-87-7112-803-1
DOI
StatusUdgivet - 2018
NavnAalborg Universitet. Det Humanistiske Fakultet. Ph.D.-Serien
ISSN2246-123X

Bibliografisk note

Ph.d. vejledere:
Anders Horsbøl, Aalborg Universitet
Pirkko Liisa Raudakouski, Aalborg Universitet
Institutleder Ph.d.: Mikael Vetner, Aalborg Universitet

Emneord

  • Relationel ledelse
  • Kommune
  • Forvaltning
  • Weick
  • Ricoeur
  • James
  • Aktionsforskning
  • Jazz
  • Sense-making
  • Organisational development
  • Organisationsudvikling
  • Praksis
  • Praksisfællesskaber
  • Ledelsesrelationer
  • Mestring

Citer dette

Andersen, C. V. (2018). Fremragende ledelse er noget, vi gør sammen: Relationel ledelse i kommunal administrativ forvaltning. Aalborg Universitetsforlag. Aalborg Universitet. Det Humanistiske Fakultet. Ph.D.-Serien https://doi.org/10.5278/vbn.phd.hum.00101
Andersen, Camilla Valbak. / Fremragende ledelse er noget, vi gør sammen : Relationel ledelse i kommunal administrativ forvaltning. Aalborg Universitetsforlag, 2018. (Aalborg Universitet. Det Humanistiske Fakultet. Ph.D.-Serien).
@phdthesis{a56797e3ccee40aa89bc58cb885677bc,
title = "Fremragende ledelse er noget, vi g{\o}r sammen: Relationel ledelse i kommunal administrativ forvaltning",
abstract = "Denne afhandling er en udforskning af relationel ledelse i en dansk kommunal administrativ forvaltning. Gennem et aktionsforskningsdesign har jeg, sammen med udvalgte deltagere fra forvaltningen, planlagt og gennemf{\o}rt et 3-{\aa}rigt udviklingsprojekt, med deltagelse fra forvaltningens chefer, teamledere og (udvalgte) medarbejdere. Fokus for vores f{\ae}lles udforskning i udviklingsprojektet var at skabe bevidsthed og refleksivitet blandt deltagerne, med henblik p{\aa} at udvikle ledelsessprog og -f{\ae}rdigheder til at praktisere ledelse i tr{\aa}d med forvaltningens strategiske principper. Disse strategiske principper centrerer sig om en lokal talem{\aa}de i forvaltningen, som har fungeret som en guideline for b{\aa}de planl{\ae}gning og afvikling af udviklingsprojektet. Talem{\aa}den; ”Ledelse er noget, vi g{\o}r sammen”, bygger p{\aa} en forst{\aa}else af ledelse som en social proces, der konstrueres gennem relationen mellem ledere og medarbejdere. Afhandlingens centrerer sig om f{\o}lgende forskningsinteresse:Hvordan ser relationel ledelse ud i praksis? Og hvilken betydning har denne praksisform for akt{\o}rernes kapacitet til at skabe mening i deres omverden? Hvordan praktiseres ledelse som en social proces, der rummer b{\aa}de ledere og medarbejdere, men ogs{\aa} kan foreg{\aa} uden formelle ledere? Hvilken betydning har den relationelle ledelse som en social proces for udviklingen af ledelsesekspertise hos ledere og medarbejdere?I arbejdet med at belyse afhandlingens grundl{\ae}ggende forskningssp{\o}rgsm{\aa}l centrerer min indsats sig om f{\o}lgende arbejdssp{\o}rgsm{\aa}l, som vil v{\ae}re guidende for b{\aa}de initiativer i udviklings- og forskningsprocessen og i analysen af den empiri, som genereres her:- Hvordan taler deltagerne om relationel ledelse ift. deres hverdagspraksis?- Hvordan positionerer deltagerne sig i forhold til organisationen og i forhold til hinanden?- Hvordan taler deltagerne om, at relationel ledelse er en ressource i forhold til at skabe mening i deres arbejdshverdag?",
keywords = "Relationel ledelse, Kommune, Forvaltning, Weick, Ricoeur, James, Aktionsforskning, Jazz, Sense-making, Organisational development, Organisationsudvikling, Praksis, Praksisf{\ae}llesskaber, Ledelsesrelationer, Mestring",
author = "Andersen, {Camilla Valbak}",
note = "Ph.d. vejledere: Anders Horsb{\o}l, Aalborg Universitet Pirkko Liisa Raudakouski, Aalborg Universitet Institutleder Ph.d.: Mikael Vetner, Aalborg Universitet",
year = "2018",
doi = "10.5278/vbn.phd.hum.00101",
language = "Dansk",
series = "Aalborg Universitet. Det Humanistiske Fakultet. Ph.D.-Serien",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",

}

Andersen, CV 2018, Fremragende ledelse er noget, vi gør sammen: Relationel ledelse i kommunal administrativ forvaltning. Aalborg Universitet. Det Humanistiske Fakultet. Ph.D.-Serien, Aalborg Universitetsforlag. https://doi.org/10.5278/vbn.phd.hum.00101

Fremragende ledelse er noget, vi gør sammen : Relationel ledelse i kommunal administrativ forvaltning. / Andersen, Camilla Valbak.

Aalborg Universitetsforlag, 2018. (Aalborg Universitet. Det Humanistiske Fakultet. Ph.D.-Serien).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

TY - BOOK

T1 - Fremragende ledelse er noget, vi gør sammen

T2 - Relationel ledelse i kommunal administrativ forvaltning

AU - Andersen, Camilla Valbak

N1 - Ph.d. vejledere: Anders Horsbøl, Aalborg Universitet Pirkko Liisa Raudakouski, Aalborg Universitet Institutleder Ph.d.: Mikael Vetner, Aalborg Universitet

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - Denne afhandling er en udforskning af relationel ledelse i en dansk kommunal administrativ forvaltning. Gennem et aktionsforskningsdesign har jeg, sammen med udvalgte deltagere fra forvaltningen, planlagt og gennemført et 3-årigt udviklingsprojekt, med deltagelse fra forvaltningens chefer, teamledere og (udvalgte) medarbejdere. Fokus for vores fælles udforskning i udviklingsprojektet var at skabe bevidsthed og refleksivitet blandt deltagerne, med henblik på at udvikle ledelsessprog og -færdigheder til at praktisere ledelse i tråd med forvaltningens strategiske principper. Disse strategiske principper centrerer sig om en lokal talemåde i forvaltningen, som har fungeret som en guideline for både planlægning og afvikling af udviklingsprojektet. Talemåden; ”Ledelse er noget, vi gør sammen”, bygger på en forståelse af ledelse som en social proces, der konstrueres gennem relationen mellem ledere og medarbejdere. Afhandlingens centrerer sig om følgende forskningsinteresse:Hvordan ser relationel ledelse ud i praksis? Og hvilken betydning har denne praksisform for aktørernes kapacitet til at skabe mening i deres omverden? Hvordan praktiseres ledelse som en social proces, der rummer både ledere og medarbejdere, men også kan foregå uden formelle ledere? Hvilken betydning har den relationelle ledelse som en social proces for udviklingen af ledelsesekspertise hos ledere og medarbejdere?I arbejdet med at belyse afhandlingens grundlæggende forskningsspørgsmål centrerer min indsats sig om følgende arbejdsspørgsmål, som vil være guidende for både initiativer i udviklings- og forskningsprocessen og i analysen af den empiri, som genereres her:- Hvordan taler deltagerne om relationel ledelse ift. deres hverdagspraksis?- Hvordan positionerer deltagerne sig i forhold til organisationen og i forhold til hinanden?- Hvordan taler deltagerne om, at relationel ledelse er en ressource i forhold til at skabe mening i deres arbejdshverdag?

AB - Denne afhandling er en udforskning af relationel ledelse i en dansk kommunal administrativ forvaltning. Gennem et aktionsforskningsdesign har jeg, sammen med udvalgte deltagere fra forvaltningen, planlagt og gennemført et 3-årigt udviklingsprojekt, med deltagelse fra forvaltningens chefer, teamledere og (udvalgte) medarbejdere. Fokus for vores fælles udforskning i udviklingsprojektet var at skabe bevidsthed og refleksivitet blandt deltagerne, med henblik på at udvikle ledelsessprog og -færdigheder til at praktisere ledelse i tråd med forvaltningens strategiske principper. Disse strategiske principper centrerer sig om en lokal talemåde i forvaltningen, som har fungeret som en guideline for både planlægning og afvikling af udviklingsprojektet. Talemåden; ”Ledelse er noget, vi gør sammen”, bygger på en forståelse af ledelse som en social proces, der konstrueres gennem relationen mellem ledere og medarbejdere. Afhandlingens centrerer sig om følgende forskningsinteresse:Hvordan ser relationel ledelse ud i praksis? Og hvilken betydning har denne praksisform for aktørernes kapacitet til at skabe mening i deres omverden? Hvordan praktiseres ledelse som en social proces, der rummer både ledere og medarbejdere, men også kan foregå uden formelle ledere? Hvilken betydning har den relationelle ledelse som en social proces for udviklingen af ledelsesekspertise hos ledere og medarbejdere?I arbejdet med at belyse afhandlingens grundlæggende forskningsspørgsmål centrerer min indsats sig om følgende arbejdsspørgsmål, som vil være guidende for både initiativer i udviklings- og forskningsprocessen og i analysen af den empiri, som genereres her:- Hvordan taler deltagerne om relationel ledelse ift. deres hverdagspraksis?- Hvordan positionerer deltagerne sig i forhold til organisationen og i forhold til hinanden?- Hvordan taler deltagerne om, at relationel ledelse er en ressource i forhold til at skabe mening i deres arbejdshverdag?

KW - Relationel ledelse

KW - Kommune

KW - Forvaltning

KW - Weick

KW - Ricoeur

KW - James

KW - Aktionsforskning

KW - Jazz

KW - Sense-making

KW - Organisational development

KW - Organisationsudvikling

KW - Praksis

KW - Praksisfællesskaber

KW - Ledelsesrelationer

KW - Mestring

U2 - 10.5278/vbn.phd.hum.00101

DO - 10.5278/vbn.phd.hum.00101

M3 - Ph.d.-afhandling

T3 - Aalborg Universitet. Det Humanistiske Fakultet. Ph.D.-Serien

BT - Fremragende ledelse er noget, vi gør sammen

PB - Aalborg Universitetsforlag

ER -

Andersen CV. Fremragende ledelse er noget, vi gør sammen: Relationel ledelse i kommunal administrativ forvaltning. Aalborg Universitetsforlag, 2018. (Aalborg Universitet. Det Humanistiske Fakultet. Ph.D.-Serien). https://doi.org/10.5278/vbn.phd.hum.00101