Fremtidens byudvikling i Østjylland: Arealanvendelsesmodellering i GIS

Peter Bro, Henrik Harder

    Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper uden forlag/tidsskriftForskningpeer review

    163 Downloads (Pure)

    Resumé

    Dette paper tager udgangspunkt i en gennemgang af den stigende funktionelle integration i Østjylland, der som region præges af øget pendling og arbejdsdeling mellem de største byer, men samtidigt oplever lokale forskelle i lokaliseringsmønstrene. På denne baggrund formuleres en byudviklingsmodel, der grundlæggende er en spatial interaction model, for regionen. Denne model, der opgører byudviklingen på sogne og anvender rejsetiden på vejnettet som afstandsfriktion, er som konsekvens af en række valg, der træffes gennem modelbygningen mest præcis i de centrale og østlige dele af regionen. Den del af modellen, der forudsiger byudviklingen for boliger har en normalfordelt spredning af relativt små residualer, mens byudviklingen for erhverv systematisk underestimeres og forudsiges med store usikkerheder. Modellens output viser, at fremtidens byudvikling for boliger i Østjylland er stærkest omkring Århus og aftager med afstanden hertil, dog mindre langs de største trafikårer. Byudviklingen for erhverv fordeles i højere grad ligeligt mellem de største byer, men til gengæld er koncentrationen på det lokale niveau meget stærk, og udviklingen er koncentreres i et tyndt bælte omkring motorvejen og i umiddelbar nærhed af de største byer, mens de øvrige områder i regionen oplever væsentlig lavere vækst. Studiet af fremtidens byudvikling i Østjylland peger således i retning af, at boliger og erhverv ikke samlokaliseres, og at byudviklingen som helhed foregår spredt og med meget ringe fysisk sammenhæng til allerede eksisterende byområder, så på en gang sammenbinder fremtidens byudvikling de eksisterende byområder og udvisker skellet mellem by- og landområder.
    OriginalsprogDansk
    Publikationsdato2007
    Antal sider24
    StatusUdgivet - 2007
    BegivenhedTrafikdage 2007 - Aalborg, Danmark
    Varighed: 27 aug. 200728 aug. 2007

    Konference

    KonferenceTrafikdage 2007
    LandDanmark
    ByAalborg
    Periode27/08/200728/08/2007

    Citer dette

    Bro, P., & Harder, H. (2007). Fremtidens byudvikling i Østjylland: Arealanvendelsesmodellering i GIS. Afhandling præsenteret på Trafikdage 2007, Aalborg, Danmark.
    Bro, Peter ; Harder, Henrik. / Fremtidens byudvikling i Østjylland : Arealanvendelsesmodellering i GIS. Afhandling præsenteret på Trafikdage 2007, Aalborg, Danmark.24 s.
    @conference{74466d007cf011dc97b9000ea68e967b,
    title = "Fremtidens byudvikling i {\O}stjylland: Arealanvendelsesmodellering i GIS",
    abstract = "Dette paper tager udgangspunkt i en gennemgang af den stigende funktionelle integration i {\O}stjylland, der som region pr{\ae}ges af {\o}get pendling og arbejdsdeling mellem de st{\o}rste byer, men samtidigt oplever lokale forskelle i lokaliseringsm{\o}nstrene. P{\aa} denne baggrund formuleres en byudviklingsmodel, der grundl{\ae}ggende er en spatial interaction model, for regionen. Denne model, der opg{\o}rer byudviklingen p{\aa} sogne og anvender rejsetiden p{\aa} vejnettet som afstandsfriktion, er som konsekvens af en r{\ae}kke valg, der tr{\ae}ffes gennem modelbygningen mest pr{\ae}cis i de centrale og {\o}stlige dele af regionen. Den del af modellen, der forudsiger byudviklingen for boliger har en normalfordelt spredning af relativt sm{\aa} residualer, mens byudviklingen for erhverv systematisk underestimeres og forudsiges med store usikkerheder. Modellens output viser, at fremtidens byudvikling for boliger i {\O}stjylland er st{\ae}rkest omkring {\AA}rhus og aftager med afstanden hertil, dog mindre langs de st{\o}rste trafik{\aa}rer. Byudviklingen for erhverv fordeles i h{\o}jere grad ligeligt mellem de st{\o}rste byer, men til geng{\ae}ld er koncentrationen p{\aa} det lokale niveau meget st{\ae}rk, og udviklingen er koncentreres i et tyndt b{\ae}lte omkring motorvejen og i umiddelbar n{\ae}rhed af de st{\o}rste byer, mens de {\o}vrige omr{\aa}der i regionen oplever v{\ae}sentlig lavere v{\ae}kst. Studiet af fremtidens byudvikling i {\O}stjylland peger s{\aa}ledes i retning af, at boliger og erhverv ikke samlokaliseres, og at byudviklingen som helhed foreg{\aa}r spredt og med meget ringe fysisk sammenh{\ae}ng til allerede eksisterende byomr{\aa}der, s{\aa} p{\aa} en gang sammenbinder fremtidens byudvikling de eksisterende byomr{\aa}der og udvisker skellet mellem by- og landomr{\aa}der.",
    author = "Peter Bro and Henrik Harder",
    year = "2007",
    language = "Dansk",
    note = "Trafikdage 2007 ; Conference date: 27-08-2007 Through 28-08-2007",

    }

    Bro, P & Harder, H 2007, 'Fremtidens byudvikling i Østjylland: Arealanvendelsesmodellering i GIS' Paper fremlagt ved Trafikdage 2007, Aalborg, Danmark, 27/08/2007 - 28/08/2007, .

    Fremtidens byudvikling i Østjylland : Arealanvendelsesmodellering i GIS. / Bro, Peter; Harder, Henrik.

    2007. Afhandling præsenteret på Trafikdage 2007, Aalborg, Danmark.

    Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper uden forlag/tidsskriftForskningpeer review

    TY - CONF

    T1 - Fremtidens byudvikling i Østjylland

    T2 - Arealanvendelsesmodellering i GIS

    AU - Bro, Peter

    AU - Harder, Henrik

    PY - 2007

    Y1 - 2007

    N2 - Dette paper tager udgangspunkt i en gennemgang af den stigende funktionelle integration i Østjylland, der som region præges af øget pendling og arbejdsdeling mellem de største byer, men samtidigt oplever lokale forskelle i lokaliseringsmønstrene. På denne baggrund formuleres en byudviklingsmodel, der grundlæggende er en spatial interaction model, for regionen. Denne model, der opgører byudviklingen på sogne og anvender rejsetiden på vejnettet som afstandsfriktion, er som konsekvens af en række valg, der træffes gennem modelbygningen mest præcis i de centrale og østlige dele af regionen. Den del af modellen, der forudsiger byudviklingen for boliger har en normalfordelt spredning af relativt små residualer, mens byudviklingen for erhverv systematisk underestimeres og forudsiges med store usikkerheder. Modellens output viser, at fremtidens byudvikling for boliger i Østjylland er stærkest omkring Århus og aftager med afstanden hertil, dog mindre langs de største trafikårer. Byudviklingen for erhverv fordeles i højere grad ligeligt mellem de største byer, men til gengæld er koncentrationen på det lokale niveau meget stærk, og udviklingen er koncentreres i et tyndt bælte omkring motorvejen og i umiddelbar nærhed af de største byer, mens de øvrige områder i regionen oplever væsentlig lavere vækst. Studiet af fremtidens byudvikling i Østjylland peger således i retning af, at boliger og erhverv ikke samlokaliseres, og at byudviklingen som helhed foregår spredt og med meget ringe fysisk sammenhæng til allerede eksisterende byområder, så på en gang sammenbinder fremtidens byudvikling de eksisterende byområder og udvisker skellet mellem by- og landområder.

    AB - Dette paper tager udgangspunkt i en gennemgang af den stigende funktionelle integration i Østjylland, der som region præges af øget pendling og arbejdsdeling mellem de største byer, men samtidigt oplever lokale forskelle i lokaliseringsmønstrene. På denne baggrund formuleres en byudviklingsmodel, der grundlæggende er en spatial interaction model, for regionen. Denne model, der opgører byudviklingen på sogne og anvender rejsetiden på vejnettet som afstandsfriktion, er som konsekvens af en række valg, der træffes gennem modelbygningen mest præcis i de centrale og østlige dele af regionen. Den del af modellen, der forudsiger byudviklingen for boliger har en normalfordelt spredning af relativt små residualer, mens byudviklingen for erhverv systematisk underestimeres og forudsiges med store usikkerheder. Modellens output viser, at fremtidens byudvikling for boliger i Østjylland er stærkest omkring Århus og aftager med afstanden hertil, dog mindre langs de største trafikårer. Byudviklingen for erhverv fordeles i højere grad ligeligt mellem de største byer, men til gengæld er koncentrationen på det lokale niveau meget stærk, og udviklingen er koncentreres i et tyndt bælte omkring motorvejen og i umiddelbar nærhed af de største byer, mens de øvrige områder i regionen oplever væsentlig lavere vækst. Studiet af fremtidens byudvikling i Østjylland peger således i retning af, at boliger og erhverv ikke samlokaliseres, og at byudviklingen som helhed foregår spredt og med meget ringe fysisk sammenhæng til allerede eksisterende byområder, så på en gang sammenbinder fremtidens byudvikling de eksisterende byområder og udvisker skellet mellem by- og landområder.

    M3 - Paper uden forlag/tidsskrift

    ER -

    Bro P, Harder H. Fremtidens byudvikling i Østjylland: Arealanvendelsesmodellering i GIS. 2007. Afhandling præsenteret på Trafikdage 2007, Aalborg, Danmark.