Fremtidens kompetencer: ny studieplan for landinspektøruddannelsen i Danmark

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Abstract

Hvad er kravene til fremtidens landinspektør? Hvilke kompetencer vil blive efterspurgt i fremtiden? Og hvordan kan uddannelsen tilpasses, så den bedst muligt opfylder disse behov? Disse spørgsmål må såvel professionen som uddannelsen hele tiden stille sig selv. Kompetenceudvikling og kapacitetsopbygning er ikke kun modeord men reelle krav til nutidens uddannelser. Artiklen beskriver den seneste revision af landinspektøruddannelsen i Danmark. Revisionen er dels et svar på den såkaldte Bologna-erklæring, men den er også et svar på nogle tydelige internationale trends. Endelig bygger revisionen på en undersøgelse af, om kandidaternes tillærte kompetencer modsvarer aftagernes krav. Fremtidens kompetencer skabes naturligvis ikke kun igennem uddannelsen. Uddannelsen er fundamentet, men professionel kompetence opbygges først, når de faglige færdigheder anvendes i praksis. Det er derfor afgørende, at der etableres en løbende dialog imellem uddannelsen, professionen og de primære aftagere.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMaankaytto
Udgave nummer2A
Sider (fra-til)52-55
ISSN0782-8438
StatusUdgivet - 2004

Emneord

  • Kompetenceudvikling
  • Studieplan
  • Landinspektøruddannelse
  • Kapacitetsopbygning
  • Danmark

Citationsformater