Abstract
Artiklen ?International Trends in Surveying Education? præsenterer de centrale udviklingstrends i et globalt perspektiv og giver et bud på fremtidens model for uddannelse af landinspektører. Modellen indeholder de traditionelle fag landmåling/kortlægning (Measurement Science) samt matrikelvæsen/arealforvaltning (Land Management) i et lige forhold. Men hertil kommer et tredje fag indenfor forvaltning af geografisk information (Spatial Information Management) som samtidig understøtte en moderne IT-baseret udgave af de traditionelle fagområder. Fremtidens uddannelsesmodel har fokus på læring frem for undervisning og på kompetencer frem for viden. I fremtidens samfund er evnen til problemløsning og evnen til at lære nyt (learning to learn) måske det allervigtigste.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Tidsskrift for Kortlægning og Arealforvaltning |
Vol/bind | 41 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 113-114 |
ISSN | 0105-4570 |
Status | Udgivet - 2003 |
Emneord
- Livslang læring
- Landinspektøruddannelse
- IT-baseret læring
- Problemløsning
- Uddannelsesmodel