Fremtidens landinspektøruddannelse

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen ?International Trends in Surveying Education? præsenterer de centrale udviklingstrends i et globalt perspektiv og giver et bud på fremtidens model for uddannelse af landinspektører. Modellen indeholder de traditionelle fag landmåling/kortlægning (Measurement Science) samt matrikelvæsen/arealforvaltning (Land Management) i et lige forhold. Men hertil kommer et tredje fag indenfor forvaltning af geografisk information (Spatial Information Management) som samtidig understøtte en moderne IT-baseret udgave af de traditionelle fagområder. Fremtidens uddannelsesmodel har fokus på læring frem for undervisning og på kompetencer frem for viden. I fremtidens samfund er evnen til problemløsning og evnen til at lære nyt (learning to learn) måske det allervigtigste.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for Kortlægning og Arealforvaltning
Vol/bind41
Udgave nummer2
Sider (fra-til)113-114
ISSN0105-4570
StatusUdgivet - 2003

Emneord

  • Livslang læring
  • Landinspektøruddannelse
  • IT-baseret læring
  • Problemløsning
  • Uddannelsesmodel

Citationsformater