Fri os fra FOMO: Fear of Missing Out på sociale medier

Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationForskning

Abstrakt

Danske unge brugte i 2012 godt 9.000.000 timer i snit om måneden på at interagere med sociale medier. De ”unge” voksne brugte godt 6.500.000 timer i snit.

Det er tal, som er rigtigt interessante for dem, der lever af tid, fordi brugerens opmærksomhed er yderst værdifuld. Marketingsfolk og andre lever nemlig af at fange brugernes opmærksomhed, så de bruger tid på at besøge og ’like’ bestemte sider og bidrager med forskellige input.

Men tiden har også værdi for brugerne. De oplever at kunne være sociale på nye måder, der ikke var mulige for bare ti år siden. Alene det at man kan se vennernes billeder og blive påmindet om deres fødselsdag, bidrager til en ny social hukommelse.

Men den vigtigste værdi er, at brugerne oplever, at de har fået frihed og nye rum til at handle i en virkelighed, hvor det ellers kan være svært at finde ud af, hvad man kan følge med i, og hvad man bør følge med i. Der er altid noget at lave på sociale medier og ikke fordi det handler om at hænge ud så lang tid som muligt, men fordi det bliver muligt at finde ud af, hvor man ellers kunne hænge ud. Og med hvem.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato22 maj 2013
StatusUdgivet - 22 maj 2013

Emneord

  • FOMO
  • brugerstrategier

Citationsformater