Frit valg af folkeskole: Motiver og muligheder i Aalborg

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

424 Downloads (Pure)

Forældres valg af skole til deres børn er et tema, som ofte dukker op i den skole- og uddannelsespolitiske debat. Det forstås næsten altid på en bestemt måde, nemlig som et valg mellem folkeskoler og frie grundskoler, også kaldet privatskoler. Men forældre vælger også skole inden for folkeskolen. Især i byområder vælger de mellem forskellige folkeskoler og gør det ud fra mange motiver. Vejen til skole, skolernes faglige ry, skolernes elevgrupper og andre forhold kan motivere forældre til at vælge en anden folkeskole end den, hvis distrikt de er knyttet til. Og politikerne har gennem lovgivning om frit skolevalg givet forældrene større spillerum for at vælge inden for folkeskolen.
    Denne bog bidrager til at forstå forældrenes valg af skole inden for folkeskolen. Gennem interviews belyses en række forældres overvejelser i forbindelse med skolevalget og deres motiver til at vælge en folkeskole uden for eget skoledistrikt. Konsekvenserne af disse valg diskuteres og resultaterne sættes i sammenhæng med anden dansk og international forskning om skolevalg.
    UdgivelsesstedAalborg
    ForlagAalborg Universitetsforlag