Gavner de fine principper børn med svær hjerneskade? Inddragelse af børneperspektiver, når barnet har svær hjerneskade og manglende verbalt sprog

Rikke Hermann, M.A. Fallov

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

”Barnets perspektiv” er et centralt fokusområde for samtiden, men er mere udfordrende når det gælder børn med svær hjerneskade. Denne artikel bygger på et nyligt gennemført speciale, der synliggjorde den kompleksitet, der forekommer i feltet mellem, på den ene side de velmenende politiske intentioner omkring retlige perspektiver for børn og unge som ligeværdige aktører i eget liv, og på den anden side den manglende konkretisering af barnets perspektiv i det sociale arbejde, når det gælder børnehandicapområdet. Analysen af interview med børn, forældre og fagprofessionelle viser, at den overordnede opmærksomhed på barnets ret til at ytre sig og være aktiv aktør i eget liv er svær at opfylde for denne målgruppe og fjerner fokus fra relationel omsorg overfor børn med svær hjerneskade. Der er behov for mere forskning omkring inddragelse af børn med svær hjerneskade, og en mere nuanceret og målrettet indsats, hvis disse børns perspektiv skal inddrages.
TidsskriftDansk Pædagogisk Tidsskrift
ISSN0904-2393