Reinventing Papert's constructionism: boosting young children's writing skills with e-learning designed for dyslexics

Bidragets oversatte titel: Genintroduktion af Papert's konstruktionisme: At fremme småbørns skrive- og læsefærdigheder med e-læring designet til ordblinde

Karin Levinsen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

414 Downloads (Pure)

Siden Salamanca Erklæringen om særlige behov i uddannelse fra 1994, har elearning udviklere fokuseret på redskaber rettet mod ordblinde. Betydningenn af disse indsatser ses hvert år på Special Aids exhibition området på BETT i London. IKT og elearning bruges nu alment i specialundervisning af ordblinde. Imidlertid har Salamanca Erklæringen også inspireret til visionen om den rumme lige skole og ideen at børn med læringsudfordringer skal overføres fra specialklasserne til almenundervisningen. I begyndelsen var børn med særlige behov tilstede i klasserummet med deres kompenserende hjælp og speciallærer support men de var sjældent inkluderede i de socialt organiserede læringsaktiviteteter. Derfor har mange lærere ikke indsigt i de potentialer som den kompenserende elearning og IKT byder på. I de seneste år har IKT skiftet fra at være tilstede til at være tilgængeligt i hverdagen som ressource. Dvs. at IKT og computere flytter ud af computerrummene og ind i alle kontekster. Derved kan de fleste elever benytte digitale ressourcer når det forekommer relevant. Den øgede brug af IKT har beredt vejen for nye måder at inkludere elever på og mens viden om ordblinde tidligere var begrænset til speciallærerne, har lærere nu generelt viden om disse redskaber og deres potentialer. Indenfor rammerne af et large-scale forskningsprojekt i folkeskolen (Projekt IT og Læring - PIL) har dette kendskab ført til lærerinitierede eksperimenter med det dansk producerede software CD Ord på første og andet klassetrin. Lærerne ønskede at se om disse redskaber kunne inspirere både normale elever og elver med særlige behov, i at skrive deres egne fortællinger. Artiklen præsenterer forskningsresultater fra det empiriske studie af eksperimenter på andet klassetrin. Artiklen konkluderer at de fleste elever i eksperimentet skrev længere og mere komplekse historier end det normalt forventes for denne aldersgruppe. Især elever med en visuel læringstilgang demonstrerede signifikant progression.
Bidragets oversatte titelGenintroduktion af Papert's konstruktionisme: At fremme småbørns skrive- og læsefærdigheder med e-læring designet til ordblinde
OriginalsprogEngelsk
TidsskriftElectronic Journal of E-Learning
Vol/bind6
Udgave nummer3
Sider (fra-til)227-235
Antal sider8
ISSN1479-4403
StatusUdgivet - 2008
Udgivet eksterntJa

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Genintroduktion af Papert's konstruktionisme: At fremme småbørns skrive- og læsefærdigheder med e-læring designet til ordblinde'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.