Resumé

Efter et turbulent årti for den internationale flytrafik er luftfarten på vingerne igen. Så langt, som prognoser tør se ind i fremtiden, forudser de, at antallet af flypassagerer vil stige mellem 4,4% og 6,2% per år frem mod 2040 (Airbus 2017; ACI 2017). Men denne kvantitative fremgang flyver ind i en ny virkelighed, hvor få ting er som før, og hvor luftfartsindustrien – flyselskaber, lufthavne, passagerer, myndigheder – må indstille sig på, at hidtil kendte udfordringer tager en drejning mod det uforudsigelige med store konsekvenser for, hvordan den globale flytrafik kommer til at se ud i fremtiden. Danmark har netop fået sin første luftfartsstrategi, som skal gøre dansk luftfart klar til de kommende udfordringer, men måske er disse udfordringer større end, det er muligt at imødekomme gennem en national strategi, der fokuserer mere på de indenrigsudfordringer end på de udenlandske.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTrafik & Veje
Vol/bind2018
Udgave nummer9
Sider (fra-til)48-50
ISSN1903-7384
StatusUdgivet - aug. 2018

Citer dette

@article{f7f245ef34e64c988e11fc5dcb50f52c,
title = "Globale Luftfartstrends",
abstract = "Efter et turbulent {\aa}rti for den internationale flytrafik er luftfarten p{\aa} vingerne igen. S{\aa} langt, som prognoser t{\o}r se ind i fremtiden, forudser de, at antallet af flypassagerer vil stige mellem 4,4{\%} og 6,2{\%} per {\aa}r frem mod 2040 (Airbus 2017; ACI 2017). Men denne kvantitative fremgang flyver ind i en ny virkelighed, hvor f{\aa} ting er som f{\o}r, og hvor luftfartsindustrien – flyselskaber, lufthavne, passagerer, myndigheder – m{\aa} indstille sig p{\aa}, at hidtil kendte udfordringer tager en drejning mod det uforudsigelige med store konsekvenser for, hvordan den globale flytrafik kommer til at se ud i fremtiden. Danmark har netop f{\aa}et sin f{\o}rste luftfartsstrategi, som skal g{\o}re dansk luftfart klar til de kommende udfordringer, men m{\aa}ske er disse udfordringer st{\o}rre end, det er muligt at im{\o}dekomme gennem en national strategi, der fokuserer mere p{\aa} de indenrigsudfordringer end p{\aa} de udenlandske.",
author = "Larsen, {Gunvor Riber} and Janko, {Krzysztof Andrezej} and Jensen, {Ole B.} and Claus Lassen",
year = "2018",
month = "8",
language = "Dansk",
volume = "2018",
pages = "48--50",
journal = "Trafik & Veje",
issn = "1903-7384",
publisher = "Dansk Vejtidsskrift ApS",
number = "9",

}

Globale Luftfartstrends. / Larsen, Gunvor Riber; Janko, Krzysztof Andrezej; Jensen, Ole B.; Lassen, Claus.

I: Trafik & Veje, Bind 2018, Nr. 9, 08.2018, s. 48-50.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Globale Luftfartstrends

AU - Larsen, Gunvor Riber

AU - Janko, Krzysztof Andrezej

AU - Jensen, Ole B.

AU - Lassen, Claus

PY - 2018/8

Y1 - 2018/8

N2 - Efter et turbulent årti for den internationale flytrafik er luftfarten på vingerne igen. Så langt, som prognoser tør se ind i fremtiden, forudser de, at antallet af flypassagerer vil stige mellem 4,4% og 6,2% per år frem mod 2040 (Airbus 2017; ACI 2017). Men denne kvantitative fremgang flyver ind i en ny virkelighed, hvor få ting er som før, og hvor luftfartsindustrien – flyselskaber, lufthavne, passagerer, myndigheder – må indstille sig på, at hidtil kendte udfordringer tager en drejning mod det uforudsigelige med store konsekvenser for, hvordan den globale flytrafik kommer til at se ud i fremtiden. Danmark har netop fået sin første luftfartsstrategi, som skal gøre dansk luftfart klar til de kommende udfordringer, men måske er disse udfordringer større end, det er muligt at imødekomme gennem en national strategi, der fokuserer mere på de indenrigsudfordringer end på de udenlandske.

AB - Efter et turbulent årti for den internationale flytrafik er luftfarten på vingerne igen. Så langt, som prognoser tør se ind i fremtiden, forudser de, at antallet af flypassagerer vil stige mellem 4,4% og 6,2% per år frem mod 2040 (Airbus 2017; ACI 2017). Men denne kvantitative fremgang flyver ind i en ny virkelighed, hvor få ting er som før, og hvor luftfartsindustrien – flyselskaber, lufthavne, passagerer, myndigheder – må indstille sig på, at hidtil kendte udfordringer tager en drejning mod det uforudsigelige med store konsekvenser for, hvordan den globale flytrafik kommer til at se ud i fremtiden. Danmark har netop fået sin første luftfartsstrategi, som skal gøre dansk luftfart klar til de kommende udfordringer, men måske er disse udfordringer større end, det er muligt at imødekomme gennem en national strategi, der fokuserer mere på de indenrigsudfordringer end på de udenlandske.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2018

SP - 48

EP - 50

JO - Trafik & Veje

JF - Trafik & Veje

SN - 1903-7384

IS - 9

ER -