Globalisering og medborgerskab: Teorien om alt, krimi og global eksistentialisme

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

244 Downloads (Pure)

Her tager jeg først et blik på begrebet medborgerskab, hvor jeg vil berøre, hvordan de traditionelle, nationale medborgerskabskonceptioner ikke på samme måde giver mening i en globaliseret verden. Dernæst illustrerer jeg problematikken ved hjælp af Lene Andersens såkaldte ”teori om alt”, der kan give nogle perspektiver på, hvordan vi skal forstå individet, samfundet og rettigheder i en global sammenhæng. Det giver anledning til at se på enkelte korte eksempler i tidens populære krimifiktion, hvor velfærdsdebatten ser ud til at have fået en ny drejning, der netop har at gøre med globaliseringens udfordringer over for primært velfærdssamfundet. Slutteligt fremhæver jeg de kritiske punkter og mulighedsaspekter, som krimifiktionen hos Arne Dahl og Gunnar Staalesen og den globale eksistentialisme hos Lene Andersens fremsætter.

TitelFingeraftryk : Studier i krimi og det kriminelle
    RedaktørerChristensen Jørgen Riber, Hansen Kim Toft