God IKT-praksis: begreber til evaluering af sundhedsorganisatoriske forandringer ved IT-implementering

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Resumé

Afhandlingen afdækker tværvidenskabelige problemstillinger for informatik fra et humanistisk perspektiv. 'God IKT-praksis' bidrager med udgangspunkt i sundhedssektoren med tre begreber til konstruktive design- og læreprocesser ved implementering og evaluering af IKT. Begreberne er: ‘E-tekstens poetik’, der applicerer den kritiske hermeneutiks tekstbegreb til bruger-interaktion med elektroniske database i sundhedsfagligt arbejde. ‘IKT-paradokser og metakommuniaktion’, der uddyber paradokser i brugernes mulighed for at give og få informationer i et højt struktureret brugerflade, qua et vanskeliggjort samarbejde og radikalt læremiljø. ‘Sundhedsinformatisk action’ argumenterer i et neo-aristotelisk perspektiv for en IKT-udvikling i uddannelses- og sundhedsfaglige sammenhænge (Joseph Dunne 1993), der stadigt orienterer sig mod at designe (Don Ihde 1996) i dialog (Hannah Arendt 1958) med en socio-teknisk praksis . Afhandlingen problematiserer en lærings- og kreativitets ideology og søger i stedet at relokere humanisme (og humanoira) i socio-teknisk kollektiver med focus på bærende ‘myter’ for kollektivets bevarelse af identitet og mening ved IT-initieret forandringer. Baggrunden for afhandlingen er en ny sundhedsorganisatorisk og sundhedsinformatisk opgave. Monofaglige, papir patientjournaler udskiftes med tværfaglige elektroniske journaler, til varetagelser af både administrative og sundhedsfaglige interesser. Implementering af elektroniske journaler medfører ny læreprocesser i organisationen. Brugerne skal lære funktionaliteter i hardware og software, opnå øvelse med redskabet, og udvikle dømmekraft i forhold til at få og give information i højtstrukturet og standatiseret form. Med den gode sundhedsfaglige praksis i fokus anviser afhandlingen veje for læreprocesser med IKT i sundhedsorganisationen gennem begreberne og en heuristisk model for at forstå og forklare forandinger som kommunikative læreprocesser.
OriginalsprogDansk
Udgivelses stedAalborg
ForlagDet Humanistiske Fakultet, Aalborg Universitet
Antal sider288
StatusUdgivet - 2005

Citer dette

@phdthesis{399168b097d511dab409000ea68e967b,
title = "God IKT-praksis: begreber til evaluering af sundhedsorganisatoriske forandringer ved IT-implementering",
abstract = "Afhandlingen afd{\ae}kker tv{\ae}rvidenskabelige problemstillinger for informatik fra et humanistisk perspektiv. 'God IKT-praksis' bidrager med udgangspunkt i sundhedssektoren med tre begreber til konstruktive design- og l{\ae}reprocesser ved implementering og evaluering af IKT. Begreberne er: ‘E-tekstens poetik’, der applicerer den kritiske hermeneutiks tekstbegreb til bruger-interaktion med elektroniske database i sundhedsfagligt arbejde. ‘IKT-paradokser og metakommuniaktion’, der uddyber paradokser i brugernes mulighed for at give og f{\aa} informationer i et h{\o}jt struktureret brugerflade, qua et vanskeliggjort samarbejde og radikalt l{\ae}remilj{\o}. ‘Sundhedsinformatisk action’ argumenterer i et neo-aristotelisk perspektiv for en IKT-udvikling i uddannelses- og sundhedsfaglige sammenh{\ae}nge (Joseph Dunne 1993), der stadigt orienterer sig mod at designe (Don Ihde 1996) i dialog (Hannah Arendt 1958) med en socio-teknisk praksis . Afhandlingen problematiserer en l{\ae}rings- og kreativitets ideology og s{\o}ger i stedet at relokere humanisme (og humanoira) i socio-teknisk kollektiver med focus p{\aa} b{\ae}rende ‘myter’ for kollektivets bevarelse af identitet og mening ved IT-initieret forandringer. Baggrunden for afhandlingen er en ny sundhedsorganisatorisk og sundhedsinformatisk opgave. Monofaglige, papir patientjournaler udskiftes med tv{\ae}rfaglige elektroniske journaler, til varetagelser af b{\aa}de administrative og sundhedsfaglige interesser. Implementering af elektroniske journaler medf{\o}rer ny l{\ae}reprocesser i organisationen. Brugerne skal l{\ae}re funktionaliteter i hardware og software, opn{\aa} {\o}velse med redskabet, og udvikle d{\o}mmekraft i forhold til at f{\aa} og give information i h{\o}jtstrukturet og standatiseret form. Med den gode sundhedsfaglige praksis i fokus anviser afhandlingen veje for l{\ae}reprocesser med IKT i sundhedsorganisationen gennem begreberne og en heuristisk model for at forst{\aa} og forklare forandinger som kommunikative l{\ae}reprocesser.",
author = "Helle Wentzer",
year = "2005",
language = "Dansk",
publisher = "Det Humanistiske Fakultet, Aalborg Universitet",

}

God IKT-praksis : begreber til evaluering af sundhedsorganisatoriske forandringer ved IT-implementering. / Wentzer, Helle.

Aalborg : Det Humanistiske Fakultet, Aalborg Universitet, 2005. 288 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

TY - BOOK

T1 - God IKT-praksis

T2 - begreber til evaluering af sundhedsorganisatoriske forandringer ved IT-implementering

AU - Wentzer, Helle

PY - 2005

Y1 - 2005

N2 - Afhandlingen afdækker tværvidenskabelige problemstillinger for informatik fra et humanistisk perspektiv. 'God IKT-praksis' bidrager med udgangspunkt i sundhedssektoren med tre begreber til konstruktive design- og læreprocesser ved implementering og evaluering af IKT. Begreberne er: ‘E-tekstens poetik’, der applicerer den kritiske hermeneutiks tekstbegreb til bruger-interaktion med elektroniske database i sundhedsfagligt arbejde. ‘IKT-paradokser og metakommuniaktion’, der uddyber paradokser i brugernes mulighed for at give og få informationer i et højt struktureret brugerflade, qua et vanskeliggjort samarbejde og radikalt læremiljø. ‘Sundhedsinformatisk action’ argumenterer i et neo-aristotelisk perspektiv for en IKT-udvikling i uddannelses- og sundhedsfaglige sammenhænge (Joseph Dunne 1993), der stadigt orienterer sig mod at designe (Don Ihde 1996) i dialog (Hannah Arendt 1958) med en socio-teknisk praksis . Afhandlingen problematiserer en lærings- og kreativitets ideology og søger i stedet at relokere humanisme (og humanoira) i socio-teknisk kollektiver med focus på bærende ‘myter’ for kollektivets bevarelse af identitet og mening ved IT-initieret forandringer. Baggrunden for afhandlingen er en ny sundhedsorganisatorisk og sundhedsinformatisk opgave. Monofaglige, papir patientjournaler udskiftes med tværfaglige elektroniske journaler, til varetagelser af både administrative og sundhedsfaglige interesser. Implementering af elektroniske journaler medfører ny læreprocesser i organisationen. Brugerne skal lære funktionaliteter i hardware og software, opnå øvelse med redskabet, og udvikle dømmekraft i forhold til at få og give information i højtstrukturet og standatiseret form. Med den gode sundhedsfaglige praksis i fokus anviser afhandlingen veje for læreprocesser med IKT i sundhedsorganisationen gennem begreberne og en heuristisk model for at forstå og forklare forandinger som kommunikative læreprocesser.

AB - Afhandlingen afdækker tværvidenskabelige problemstillinger for informatik fra et humanistisk perspektiv. 'God IKT-praksis' bidrager med udgangspunkt i sundhedssektoren med tre begreber til konstruktive design- og læreprocesser ved implementering og evaluering af IKT. Begreberne er: ‘E-tekstens poetik’, der applicerer den kritiske hermeneutiks tekstbegreb til bruger-interaktion med elektroniske database i sundhedsfagligt arbejde. ‘IKT-paradokser og metakommuniaktion’, der uddyber paradokser i brugernes mulighed for at give og få informationer i et højt struktureret brugerflade, qua et vanskeliggjort samarbejde og radikalt læremiljø. ‘Sundhedsinformatisk action’ argumenterer i et neo-aristotelisk perspektiv for en IKT-udvikling i uddannelses- og sundhedsfaglige sammenhænge (Joseph Dunne 1993), der stadigt orienterer sig mod at designe (Don Ihde 1996) i dialog (Hannah Arendt 1958) med en socio-teknisk praksis . Afhandlingen problematiserer en lærings- og kreativitets ideology og søger i stedet at relokere humanisme (og humanoira) i socio-teknisk kollektiver med focus på bærende ‘myter’ for kollektivets bevarelse af identitet og mening ved IT-initieret forandringer. Baggrunden for afhandlingen er en ny sundhedsorganisatorisk og sundhedsinformatisk opgave. Monofaglige, papir patientjournaler udskiftes med tværfaglige elektroniske journaler, til varetagelser af både administrative og sundhedsfaglige interesser. Implementering af elektroniske journaler medfører ny læreprocesser i organisationen. Brugerne skal lære funktionaliteter i hardware og software, opnå øvelse med redskabet, og udvikle dømmekraft i forhold til at få og give information i højtstrukturet og standatiseret form. Med den gode sundhedsfaglige praksis i fokus anviser afhandlingen veje for læreprocesser med IKT i sundhedsorganisationen gennem begreberne og en heuristisk model for at forstå og forklare forandinger som kommunikative læreprocesser.

M3 - Ph.d.-afhandling

BT - God IKT-praksis

PB - Det Humanistiske Fakultet, Aalborg Universitet

CY - Aalborg

ER -