GPS data til undersøgelse af trængsel

Ove Andersen, Benjamin Bjerre Krogh, Kristian Torp

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper uden forlag/tidsskriftForskningpeer review

Resumé

GPS data fra køretøjer er i en årrække blevet brugt som grundlag for beregning af køretider [1] [2] og estimering af trængsel [3] . Fælles for de tidligere tiltag er, at der typisk er anvendt både kommercielt software og et kommercielt digitalt kort. Sådanne kommercielle løsninger kræver, at brugerne har de nødvendige licenser og ligger derfor en begrænsning på distributionen af trafikinformation.
I dette indlæg vil vi fremlægge de erfaringer vi har med at anvende open-source software og creative-commons [4] kortet Open-Street Map (OSM) [5] til bl.a. at skabe et køretidskort for hele Danmark. Open-source og creative-commons licenserne gør, at information frit kan distribueres. Som et eksempel anvendes køretidskortet til at estimere køretider for flex-transport for store dele af Danmark.
Artiklen er struktureret som følgende. Først præsenteres, hvorledes GPS data og OSM kortet er anvendt til at skabe et hastigheds- og trængselskort for hele Danmark. Herefter vises det, hvorledes GPS data inddelt i ture kan anvendes til at analysere kortere strækninger (nogle kilometer) f.eks. hvor der skal være grønne bølger. Slutteligt vises, hvordan GPS data kan anvendes til at nærstudere et enkelt kryds.
Konklusionen er, at GPS data er et godt supplement til andre informationskilder om trafik f.eks. spoler i vejene, trafikkameraer og Bluetooth. Herudover muliggør GPS data en række trafikanalyser, der kun meget vanskeligt kan lade sige gøre med f.eks. spoler, trafikkameraer eller Bluetooth.
Hastigheds-
OriginalsprogDansk
Publikationsdato5 dec. 2012
Antal sider6
StatusUdgivet - 5 dec. 2012
BegivenhedVejforum - Nyborg, Danmark
Varighed: 5 dec. 20126 dec. 2012

Konference

KonferenceVejforum
LandDanmark
ByNyborg
Periode05/12/201206/12/2012

Emneord

  • gps
  • trængsel
  • trafik

Citer dette

Andersen, O., Krogh, B. B., & Torp, K. (2012). GPS data til undersøgelse af trængsel. Afhandling præsenteret på Vejforum, Nyborg, Danmark.
Andersen, Ove ; Krogh, Benjamin Bjerre ; Torp, Kristian. / GPS data til undersøgelse af trængsel. Afhandling præsenteret på Vejforum, Nyborg, Danmark.6 s.
@conference{792eb960a192439d9c9e9df82dc450bf,
title = "GPS data til unders{\o}gelse af tr{\ae}ngsel",
abstract = "GPS data fra k{\o}ret{\o}jer er i en {\aa}rr{\ae}kke blevet brugt som grundlag for beregning af k{\o}retider [1] [2] og estimering af tr{\ae}ngsel [3] . F{\ae}lles for de tidligere tiltag er, at der typisk er anvendt b{\aa}de kommercielt software og et kommercielt digitalt kort. S{\aa}danne kommercielle l{\o}sninger kr{\ae}ver, at brugerne har de n{\o}dvendige licenser og ligger derfor en begr{\ae}nsning p{\aa} distributionen af trafikinformation.I dette indl{\ae}g vil vi freml{\ae}gge de erfaringer vi har med at anvende open-source software og creative-commons [4] kortet Open-Street Map (OSM) [5] til bl.a. at skabe et k{\o}retidskort for hele Danmark. Open-source og creative-commons licenserne g{\o}r, at information frit kan distribueres. Som et eksempel anvendes k{\o}retidskortet til at estimere k{\o}retider for flex-transport for store dele af Danmark.Artiklen er struktureret som f{\o}lgende. F{\o}rst pr{\ae}senteres, hvorledes GPS data og OSM kortet er anvendt til at skabe et hastigheds- og tr{\ae}ngselskort for hele Danmark. Herefter vises det, hvorledes GPS data inddelt i ture kan anvendes til at analysere kortere str{\ae}kninger (nogle kilometer) f.eks. hvor der skal v{\ae}re gr{\o}nne b{\o}lger. Slutteligt vises, hvordan GPS data kan anvendes til at n{\ae}rstudere et enkelt kryds.Konklusionen er, at GPS data er et godt supplement til andre informationskilder om trafik f.eks. spoler i vejene, trafikkameraer og Bluetooth. Herudover muligg{\o}r GPS data en r{\ae}kke trafikanalyser, der kun meget vanskeligt kan lade sige g{\o}re med f.eks. spoler, trafikkameraer eller Bluetooth.Hastigheds-",
keywords = "gps, tr{\ae}ngsel, trafik",
author = "Ove Andersen and Krogh, {Benjamin Bjerre} and Kristian Torp",
year = "2012",
month = "12",
day = "5",
language = "Dansk",
note = "Vejforum ; Conference date: 05-12-2012 Through 06-12-2012",

}

Andersen, O, Krogh, BB & Torp, K 2012, 'GPS data til undersøgelse af trængsel', Paper fremlagt ved Vejforum, Nyborg, Danmark, 05/12/2012 - 06/12/2012.

GPS data til undersøgelse af trængsel. / Andersen, Ove; Krogh, Benjamin Bjerre; Torp, Kristian.

2012. Afhandling præsenteret på Vejforum, Nyborg, Danmark.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper uden forlag/tidsskriftForskningpeer review

TY - CONF

T1 - GPS data til undersøgelse af trængsel

AU - Andersen, Ove

AU - Krogh, Benjamin Bjerre

AU - Torp, Kristian

PY - 2012/12/5

Y1 - 2012/12/5

N2 - GPS data fra køretøjer er i en årrække blevet brugt som grundlag for beregning af køretider [1] [2] og estimering af trængsel [3] . Fælles for de tidligere tiltag er, at der typisk er anvendt både kommercielt software og et kommercielt digitalt kort. Sådanne kommercielle løsninger kræver, at brugerne har de nødvendige licenser og ligger derfor en begrænsning på distributionen af trafikinformation.I dette indlæg vil vi fremlægge de erfaringer vi har med at anvende open-source software og creative-commons [4] kortet Open-Street Map (OSM) [5] til bl.a. at skabe et køretidskort for hele Danmark. Open-source og creative-commons licenserne gør, at information frit kan distribueres. Som et eksempel anvendes køretidskortet til at estimere køretider for flex-transport for store dele af Danmark.Artiklen er struktureret som følgende. Først præsenteres, hvorledes GPS data og OSM kortet er anvendt til at skabe et hastigheds- og trængselskort for hele Danmark. Herefter vises det, hvorledes GPS data inddelt i ture kan anvendes til at analysere kortere strækninger (nogle kilometer) f.eks. hvor der skal være grønne bølger. Slutteligt vises, hvordan GPS data kan anvendes til at nærstudere et enkelt kryds.Konklusionen er, at GPS data er et godt supplement til andre informationskilder om trafik f.eks. spoler i vejene, trafikkameraer og Bluetooth. Herudover muliggør GPS data en række trafikanalyser, der kun meget vanskeligt kan lade sige gøre med f.eks. spoler, trafikkameraer eller Bluetooth.Hastigheds-

AB - GPS data fra køretøjer er i en årrække blevet brugt som grundlag for beregning af køretider [1] [2] og estimering af trængsel [3] . Fælles for de tidligere tiltag er, at der typisk er anvendt både kommercielt software og et kommercielt digitalt kort. Sådanne kommercielle løsninger kræver, at brugerne har de nødvendige licenser og ligger derfor en begrænsning på distributionen af trafikinformation.I dette indlæg vil vi fremlægge de erfaringer vi har med at anvende open-source software og creative-commons [4] kortet Open-Street Map (OSM) [5] til bl.a. at skabe et køretidskort for hele Danmark. Open-source og creative-commons licenserne gør, at information frit kan distribueres. Som et eksempel anvendes køretidskortet til at estimere køretider for flex-transport for store dele af Danmark.Artiklen er struktureret som følgende. Først præsenteres, hvorledes GPS data og OSM kortet er anvendt til at skabe et hastigheds- og trængselskort for hele Danmark. Herefter vises det, hvorledes GPS data inddelt i ture kan anvendes til at analysere kortere strækninger (nogle kilometer) f.eks. hvor der skal være grønne bølger. Slutteligt vises, hvordan GPS data kan anvendes til at nærstudere et enkelt kryds.Konklusionen er, at GPS data er et godt supplement til andre informationskilder om trafik f.eks. spoler i vejene, trafikkameraer og Bluetooth. Herudover muliggør GPS data en række trafikanalyser, der kun meget vanskeligt kan lade sige gøre med f.eks. spoler, trafikkameraer eller Bluetooth.Hastigheds-

KW - gps

KW - trængsel

KW - trafik

M3 - Paper uden forlag/tidsskrift

ER -

Andersen O, Krogh BB, Torp K. GPS data til undersøgelse af trængsel. 2012. Afhandling præsenteret på Vejforum, Nyborg, Danmark.