Grænseoverskridende nordisk undervisning

Anne-Mette Nortvig, René B. Christiansen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Resumé

At have nabolande med nabosprog rummer helt særlige muligheder for sam- arbejder på tværs af landegrænserne, da der ikke skal kommunikeres på et fremmedsprog, men man gennem brug af sit modersmål kan tale med de andre landes folk og blive klogere på forskelle og ligheder landene og menneskene imellem. Samtidig byder denne sproglige samhørighed også på udfordringer, ikke mindst i forhold til episoder, hvor man tror, man forstår hinanden, men så alligevel ikke gør det. Der er også en særlig udfordring i forhold til ikke at give afkald på for mange nuanceringer sprogene imellem, når man taler og gerne vil forstå og forstås. Det handler altså – når man skal tale skandinavisk – både om detaljefastholdelse og forståelse. Også i forhold til skole og undervisning gør disse forhold sig gældende.
I denne artikel vil vi med en case fra et EU-støttet projekt om Grænseoverskridende Nordisk Undervisning (GNU) i svenske, norske og danske folkeskoler se på, hvordan samarbejde på tværs af nordiske grænser kan udfolde sig i en undervisning understøttet af digitale teknologier.
OriginalsprogDansk
TitelEuropæiske scenarier – Skandinaviske perspektiver
Udgivelses stedDanmark
ForlagAlkvantor
Publikationsdato2013
Udgave1
Sider48-57
ISBN (Trykt)978-87-994779-2-0
StatusUdgivet - 2013

Emneord

  • IT
  • didaktik
  • medborgerskab
  • Nordiske lande

Citer dette

Nortvig, A-M., & Christiansen, R. B. (2013). Grænseoverskridende nordisk undervisning. I Europæiske scenarier – Skandinaviske perspektiver (1 udg., s. 48-57). Danmark: Alkvantor.
Nortvig, Anne-Mette ; Christiansen, René B. / Grænseoverskridende nordisk undervisning. Europæiske scenarier – Skandinaviske perspektiver. 1. udg. Danmark : Alkvantor, 2013. s. 48-57
@inbook{874444fdc0d640c5b21684b7fdbb473b,
title = "Gr{\ae}nseoverskridende nordisk undervisning",
abstract = "At have nabolande med nabosprog rummer helt s{\ae}rlige muligheder for sam- arbejder p{\aa} tv{\ae}rs af landegr{\ae}nserne, da der ikke skal kommunikeres p{\aa} et fremmedsprog, men man gennem brug af sit modersm{\aa}l kan tale med de andre landes folk og blive klogere p{\aa} forskelle og ligheder landene og menneskene imellem. Samtidig byder denne sproglige samh{\o}righed ogs{\aa} p{\aa} udfordringer, ikke mindst i forhold til episoder, hvor man tror, man forst{\aa}r hinanden, men s{\aa} alligevel ikke g{\o}r det. Der er ogs{\aa} en s{\ae}rlig udfordring i forhold til ikke at give afkald p{\aa} for mange nuanceringer sprogene imellem, n{\aa}r man taler og gerne vil forst{\aa} og forst{\aa}s. Det handler alts{\aa} – n{\aa}r man skal tale skandinavisk – b{\aa}de om detaljefastholdelse og forst{\aa}else. Ogs{\aa} i forhold til skole og undervisning g{\o}r disse forhold sig g{\ae}ldende.I denne artikel vil vi med en case fra et EU-st{\o}ttet projekt om Gr{\ae}nseoverskridende Nordisk Undervisning (GNU) i svenske, norske og danske folkeskoler se p{\aa}, hvordan samarbejde p{\aa} tv{\ae}rs af nordiske gr{\ae}nser kan udfolde sig i en undervisning underst{\o}ttet af digitale teknologier.",
keywords = "IT, didaktik, medborgerskab, Nordiske lande",
author = "Anne-Mette Nortvig and Christiansen, {Ren{\'e} B.}",
year = "2013",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-994779-2-0",
pages = "48--57",
booktitle = "Europ{\ae}iske scenarier – Skandinaviske perspektiver",
publisher = "Alkvantor",
edition = "1",

}

Nortvig, A-M & Christiansen, RB 2013, Grænseoverskridende nordisk undervisning. i Europæiske scenarier – Skandinaviske perspektiver. 1 udg, Alkvantor, Danmark, s. 48-57.

Grænseoverskridende nordisk undervisning. / Nortvig, Anne-Mette; Christiansen, René B.

Europæiske scenarier – Skandinaviske perspektiver. 1. udg. Danmark : Alkvantor, 2013. s. 48-57.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

TY - CHAP

T1 - Grænseoverskridende nordisk undervisning

AU - Nortvig, Anne-Mette

AU - Christiansen, René B.

PY - 2013

Y1 - 2013

N2 - At have nabolande med nabosprog rummer helt særlige muligheder for sam- arbejder på tværs af landegrænserne, da der ikke skal kommunikeres på et fremmedsprog, men man gennem brug af sit modersmål kan tale med de andre landes folk og blive klogere på forskelle og ligheder landene og menneskene imellem. Samtidig byder denne sproglige samhørighed også på udfordringer, ikke mindst i forhold til episoder, hvor man tror, man forstår hinanden, men så alligevel ikke gør det. Der er også en særlig udfordring i forhold til ikke at give afkald på for mange nuanceringer sprogene imellem, når man taler og gerne vil forstå og forstås. Det handler altså – når man skal tale skandinavisk – både om detaljefastholdelse og forståelse. Også i forhold til skole og undervisning gør disse forhold sig gældende.I denne artikel vil vi med en case fra et EU-støttet projekt om Grænseoverskridende Nordisk Undervisning (GNU) i svenske, norske og danske folkeskoler se på, hvordan samarbejde på tværs af nordiske grænser kan udfolde sig i en undervisning understøttet af digitale teknologier.

AB - At have nabolande med nabosprog rummer helt særlige muligheder for sam- arbejder på tværs af landegrænserne, da der ikke skal kommunikeres på et fremmedsprog, men man gennem brug af sit modersmål kan tale med de andre landes folk og blive klogere på forskelle og ligheder landene og menneskene imellem. Samtidig byder denne sproglige samhørighed også på udfordringer, ikke mindst i forhold til episoder, hvor man tror, man forstår hinanden, men så alligevel ikke gør det. Der er også en særlig udfordring i forhold til ikke at give afkald på for mange nuanceringer sprogene imellem, når man taler og gerne vil forstå og forstås. Det handler altså – når man skal tale skandinavisk – både om detaljefastholdelse og forståelse. Også i forhold til skole og undervisning gør disse forhold sig gældende.I denne artikel vil vi med en case fra et EU-støttet projekt om Grænseoverskridende Nordisk Undervisning (GNU) i svenske, norske og danske folkeskoler se på, hvordan samarbejde på tværs af nordiske grænser kan udfolde sig i en undervisning understøttet af digitale teknologier.

KW - IT

KW - didaktik

KW - medborgerskab

KW - Nordiske lande

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-994779-2-0

SP - 48

EP - 57

BT - Europæiske scenarier – Skandinaviske perspektiver

PB - Alkvantor

CY - Danmark

ER -

Nortvig A-M, Christiansen RB. Grænseoverskridende nordisk undervisning. I Europæiske scenarier – Skandinaviske perspektiver. 1 udg. Danmark: Alkvantor. 2013. s. 48-57