Grafisk facilitering - et læringsredskab i folkeskolen

Heidi Hautopp, Mie Nørgaard, Carina Jordan Weibull, Julie Hejbroch Johansen

Publikation: Working paperForskning

251 Downloads (Pure)

Resumé

Artiklen beskriver et casestudie, hvor grafisk facilitering er inddraget i matematikundervisningen med fokus på 1. klasseelevers udformning af egne regnehistorier. Der undersøges, hvilken betydning undervisningsformen har for elevernes og lærerens aktiviteter i klasserummet. Analysen viser, at eleverne opnår større ejerskab i undervisningen og til skole-hjem-samtaler. Ydermere er lærerens rolle central i forhold til at opøve en kultur i klassen, hvor det legitimeres, at eleverne lader sig inspirere af hinandens produktioner. Studiet konkluderer, at der er behov for en nuancering af forståelsen af ”at tegne” i folkeskolen, så der skelnes mellem tegning som kunstnerisk produktion, metode til undersøgelse og strategisk værktøj.
OriginalsprogDansk
Sider1-27
Antal sider27
StatusUdgivet - 28 dec. 2018

Emneord

  • Grafisk facilitering
  • 21. århundredes kompetencer
  • tegning
  • didaktik
  • produktionsorienteret undervisning

Citer dette

Hautopp, H., Nørgaard, M., Jordan Weibull, C., & Hejbroch Johansen, J. (2018). Grafisk facilitering - et læringsredskab i folkeskolen. (s. 1-27).
Hautopp, Heidi ; Nørgaard, Mie ; Jordan Weibull, Carina ; Hejbroch Johansen, Julie . / Grafisk facilitering - et læringsredskab i folkeskolen. 2018. s. 1-27
@techreport{ff8d0a44a9f340d5bf6ea0be6954cfa4,
title = "Grafisk facilitering - et l{\ae}ringsredskab i folkeskolen",
abstract = "Artiklen beskriver et casestudie, hvor grafisk facilitering er inddraget i matematikundervisningen med fokus p{\aa} 1. klasseelevers udformning af egne regnehistorier. Der unders{\o}ges, hvilken betydning undervisningsformen har for elevernes og l{\ae}rerens aktiviteter i klasserummet. Analysen viser, at eleverne opn{\aa}r st{\o}rre ejerskab i undervisningen og til skole-hjem-samtaler. Ydermere er l{\ae}rerens rolle central i forhold til at op{\o}ve en kultur i klassen, hvor det legitimeres, at eleverne lader sig inspirere af hinandens produktioner. Studiet konkluderer, at der er behov for en nuancering af forst{\aa}elsen af ”at tegne” i folkeskolen, s{\aa} der skelnes mellem tegning som kunstnerisk produktion, metode til unders{\o}gelse og strategisk v{\ae}rkt{\o}j.",
keywords = "Grafisk facilitering, 21. {\aa}rhundredes kompetencer, tegning, didaktik, produktionsorienteret undervisning",
author = "Heidi Hautopp and Mie N{\o}rgaard and {Jordan Weibull}, Carina and {Hejbroch Johansen}, Julie",
year = "2018",
month = "12",
day = "28",
language = "Dansk",
pages = "1--27",
type = "WorkingPaper",

}

Hautopp, H, Nørgaard, M, Jordan Weibull, C & Hejbroch Johansen, J 2018 'Grafisk facilitering - et læringsredskab i folkeskolen' s. 1-27.

Grafisk facilitering - et læringsredskab i folkeskolen. / Hautopp, Heidi; Nørgaard, Mie; Jordan Weibull, Carina ; Hejbroch Johansen, Julie .

2018. s. 1-27.

Publikation: Working paperForskning

TY - UNPB

T1 - Grafisk facilitering - et læringsredskab i folkeskolen

AU - Hautopp, Heidi

AU - Nørgaard, Mie

AU - Jordan Weibull, Carina

AU - Hejbroch Johansen, Julie

PY - 2018/12/28

Y1 - 2018/12/28

N2 - Artiklen beskriver et casestudie, hvor grafisk facilitering er inddraget i matematikundervisningen med fokus på 1. klasseelevers udformning af egne regnehistorier. Der undersøges, hvilken betydning undervisningsformen har for elevernes og lærerens aktiviteter i klasserummet. Analysen viser, at eleverne opnår større ejerskab i undervisningen og til skole-hjem-samtaler. Ydermere er lærerens rolle central i forhold til at opøve en kultur i klassen, hvor det legitimeres, at eleverne lader sig inspirere af hinandens produktioner. Studiet konkluderer, at der er behov for en nuancering af forståelsen af ”at tegne” i folkeskolen, så der skelnes mellem tegning som kunstnerisk produktion, metode til undersøgelse og strategisk værktøj.

AB - Artiklen beskriver et casestudie, hvor grafisk facilitering er inddraget i matematikundervisningen med fokus på 1. klasseelevers udformning af egne regnehistorier. Der undersøges, hvilken betydning undervisningsformen har for elevernes og lærerens aktiviteter i klasserummet. Analysen viser, at eleverne opnår større ejerskab i undervisningen og til skole-hjem-samtaler. Ydermere er lærerens rolle central i forhold til at opøve en kultur i klassen, hvor det legitimeres, at eleverne lader sig inspirere af hinandens produktioner. Studiet konkluderer, at der er behov for en nuancering af forståelsen af ”at tegne” i folkeskolen, så der skelnes mellem tegning som kunstnerisk produktion, metode til undersøgelse og strategisk værktøj.

KW - Grafisk facilitering

KW - 21. århundredes kompetencer

KW - tegning

KW - didaktik

KW - produktionsorienteret undervisning

M3 - Working paper

SP - 1

EP - 27

BT - Grafisk facilitering - et læringsredskab i folkeskolen

ER -

Hautopp H, Nørgaard M, Jordan Weibull C, Hejbroch Johansen J. Grafisk facilitering - et læringsredskab i folkeskolen. 2018 dec 28, s. 1-27.