Projekter pr. år
Abstract
I fødsels- og forældreforberedende tilbud i landets kommuner har forebyggende og tidlig indsats længe været centralt. I de senere år kan imidlertid identificeres et skifte, hvor indsatserne er blevet almengjort og intensiveret, og hvor forældre ansvarliggøres på nye måder. I denne artikel tager vi afsæt i et etnografisk feltarbejde i et kommunalt udbudte forældrekurser samt interviews med fagprofessionelle. I artiklen diskuterer vi, hvordan vejledningen til de vordende og nybagte forældre præsenteres som rådgivning og støtte, der dog i forældrekursernes sociale rum bliver afgrænset af et udtalt evidens- samt risikovokabularium. Vi udfolder endvidere, hvordan ideer om tidlige indsatser er blevet revitaliseret af en ny drejning mod neuropsykologien samt en dertil knyttet (gen)aktivering af tilknytningsperspektiver.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Dansk Pædagogisk Tidsskrift |
Udgave nummer | 4 |
Sider (fra-til) | 29-43 |
Antal sider | 15 |
ISSN | 0904-2393 |
Status | Udgivet - dec. 2023 |
Emneord
- Forebyggelse
- Forældrekurser
- tilknytning
- Almengørelse
- Neuropsykologi
- Udviklingspsykologi
- Selvovervågning
- Selvoptimering
- Grænseløshed
- Forældreskab
- Ansvarliggørelse
Projekter
- 1 Igangværende
-
PARENT: Politicizing Family lives and Parent-Child Relationships and the Lived Implications
Faber, S. T., Rolandsen Agustín, L., Nielsen, M. H., Jørgensen, A. H. & Vang, S. B.
Danmarks Frie Forskningsfond | Samfund og Erhverv
01/09/2021 → 31/08/2026
Projekter: Projekt › Forskning