Abstract
Artiklen behandler tre hovedtemaer. Det første indplacerer Bateson i feltet af konstruktivistiske læringsteorier, og redegør i forlængelse heraf for betegnelsen systemisk læringsteori. Andet hovedafsnit udfolder de centrale elementer i hans læringsbegreb, adaption, interaktion, konstruktion og feedback. Tredje hovedafsnit indeholder en præsentation af et af hans centrale bidrag; forslaget til en logisk klassificering af læring. Afslutningsvist skitserer artiklen, hvordan Batesons begreber konkret kan finde anvendelse inden for opdragelse og undervisning. Samtlige temaer i artiklen, samt centrale begreber som relationstyper og dobbeltbindingsteorien og refleksioner i forhold til temaet 'organisatorisk læring' er udfoldet i forfatternes bog Interaktion og læring. Gregory Batesons bidrag (2005)
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Teorier om læring - en læringspsykologisk antologi |
Redaktører | Tom Ritchie |
Antal sider | 22 |
Udgivelsessted | Værløse |
Forlag | Billesøe og Baltzer |
Publikationsdato | 2007 |
Udgave | 1 |
Sider | 49-71 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7842-208-8 |
Status | Udgivet - 2007 |
Emneord
- læring
- adaption
- interaktion
- konstruktion
- feedback
- logiske kategorier for læring