Gregory Bateson - Systemisk læringsteori

Tina Bering Keiding, Erik Laursen

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

    Abstract

    Artiklen giver en kort introduktion til den engelske antropolog og læringsforsker Gregory Bateson (1904 -1980). Udgangspunktet er, at Bateson har leveret en banebrydende original indsats inden for konstruktivistisk læringsteori og den dag i dag kan tilbyde os nye, overraskende og perspektivrige indsigter til læringsområdet. Især for den, der er optaget af at forstå samspillet mellem et lærende individ og omgivelserne som dynamiske og komplekse relationer.

    Artiklen behandler tre hovedtemaer. Det første indplacerer Bateson i feltet af konstruktivistiske læringsteorier, og redegør i forlængelse heraf for betegnelsen systemisk læringsteori. Andet hovedafsnit udfolder de centrale elementer i hans læringsbegreb, adaption, interaktion, konstruktion og feedback. Tredje hovedafsnit indeholder en præsentation af et af hans centrale bidrag; forslaget til en logisk klassificering af læring. Afslutningsvist skitserer artiklen, hvordan Batesons begreber konkret kan finde anvendelse inden for opdragelse og undervisning. Samtlige temaer i artiklen, samt centrale begreber som relationstyper og dobbeltbindingsteorien og refleksioner i forhold til temaet 'organisatorisk læring' er udfoldet i forfatternes bog Interaktion og læring. Gregory Batesons bidrag (2005)

    OriginalsprogDansk
    TitelTeorier om læring - en læringspsykologisk antologi
    RedaktørerTom Ritchie
    Antal sider22
    UdgivelsesstedVærløse
    ForlagBillesøe og Baltzer
    Publikationsdato2007
    Udgave1
    Sider49-71
    ISBN (Trykt)978-87-7842-208-8
    StatusUdgivet - 2007

    Emneord

    • læring
    • adaption
    • interaktion
    • konstruktion
    • feedback
    • logiske kategorier for læring

    Citationsformater