Hastighedsændringer som følge af ombygning af enkeltsporede rundkørsler i landzone til modulvogntog

Publikation: Bidrag til tidsskriftKonferenceartikel i tidsskriftForskningpeer review

23 Downloads (Pure)

Resumé

Modulvogntog blev tilladte i Danmark i 2008. I alt godt 4.000 km af det danske vejnet er blevet ombygget, så der er kapacitet til at modulvogntogene kan køre der med deres maksimale længde på 25,25 m. Ændringerne har primært været rettet mod kryds og især rundkørsler. De vigtigste ændringer i enkeltsporede rundkørsler er, at midterøen er reduceret og de yderste dele erstattet af et overkørbart overkørselsanlæg. Effekten på personbilførernes hastighedsvalg i i alt tre rundkørsler: Dels som et før-/efterstudie i én rundkørsel samt et med-/udenstudie i to rundkørsler med stort set identisk design med undtagelse af etableret overkørbart overkørselsareal i den ene. Personbilers free flow hastighed var undersøgt ved hjælp af RUBA software ud fra én uges videoregistrering i hver rundkørsel. I rundkørslen, hvor det overkørbare overkørselsareal var blevet etableret, steg gennemsnitshastigheden fra 28 til 36 km/t. Med-/udenstudiet vidste samme men markant mindre tendens end for før-/efterstudiet. Den fundne mindre effekt i de to kryds kan skyldes forskelle i design og evt. bilistsammensætning, som ikke er registreret. Overordnet set, indikerer undersøgelsen at etablering af et overkørbart overkørselsareal forøger hastigheden i rundkørsler markant.
OriginalsprogDansk
TidsskriftArtikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet
Udgave nummer2017
Antal sider9
ISSN1603-9696
StatusUdgivet - 2017
BegivenhedTrafikdage - Aalborg, Danmark
Varighed: 28 aug. 201729 aug. 2017

Konference

KonferenceTrafikdage
LandDanmark
ByAalborg
Periode28/08/201729/08/2017

Emneord

  • Trafiksikkerhed
  • Modulvogntog
  • Hastighed
  • Rundkørsler
  • Videodetektering

Citer dette

@inproceedings{cb7bf6f3b241438e9d046cd3fa4915f3,
title = "Hastigheds{\ae}ndringer som f{\o}lge af ombygning af enkeltsporede rundk{\o}rsler i landzone til modulvogntog",
abstract = "Modulvogntog blev tilladte i Danmark i 2008. I alt godt 4.000 km af det danske vejnet er blevet ombygget, s{\aa} der er kapacitet til at modulvogntogene kan k{\o}re der med deres maksimale l{\ae}ngde p{\aa} 25,25 m. {\AE}ndringerne har prim{\ae}rt v{\ae}ret rettet mod kryds og is{\ae}r rundk{\o}rsler. De vigtigste {\ae}ndringer i enkeltsporede rundk{\o}rsler er, at midter{\o}en er reduceret og de yderste dele erstattet af et overk{\o}rbart overk{\o}rselsanl{\ae}g. Effekten p{\aa} personbilf{\o}rernes hastighedsvalg i i alt tre rundk{\o}rsler: Dels som et f{\o}r-/efterstudie i {\'e}n rundk{\o}rsel samt et med-/udenstudie i to rundk{\o}rsler med stort set identisk design med undtagelse af etableret overk{\o}rbart overk{\o}rselsareal i den ene. Personbilers free flow hastighed var unders{\o}gt ved hj{\ae}lp af RUBA software ud fra {\'e}n uges videoregistrering i hver rundk{\o}rsel. I rundk{\o}rslen, hvor det overk{\o}rbare overk{\o}rselsareal var blevet etableret, steg gennemsnitshastigheden fra 28 til 36 km/t. Med-/udenstudiet vidste samme men markant mindre tendens end for f{\o}r-/efterstudiet. Den fundne mindre effekt i de to kryds kan skyldes forskelle i design og evt. bilistsammens{\ae}tning, som ikke er registreret. Overordnet set, indikerer unders{\o}gelsen at etablering af et overk{\o}rbart overk{\o}rselsareal for{\o}ger hastigheden i rundk{\o}rsler markant.",
keywords = "Trafiksikkerhed, Modulvogntog, Hastighed, Rundk{\o}rsler, Videodetektering, Traffic Safety, Road train, Speed, Roundabout, Video detection",
author = "Charlotte T{\o}nning and Niels Agerholm",
year = "2017",
language = "Dansk",
journal = "Artikler fra Trafikdage p{\aa} Aalborg Universitet",
issn = "1603-9696",
publisher = "Aalborg Universitet. Trafikforskningsgruppen",
number = "2017",

}

Hastighedsændringer som følge af ombygning af enkeltsporede rundkørsler i landzone til modulvogntog. / Tønning, Charlotte; Agerholm, Niels.

I: Artikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet, Nr. 2017, 2017.

Publikation: Bidrag til tidsskriftKonferenceartikel i tidsskriftForskningpeer review

TY - GEN

T1 - Hastighedsændringer som følge af ombygning af enkeltsporede rundkørsler i landzone til modulvogntog

AU - Tønning, Charlotte

AU - Agerholm, Niels

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Modulvogntog blev tilladte i Danmark i 2008. I alt godt 4.000 km af det danske vejnet er blevet ombygget, så der er kapacitet til at modulvogntogene kan køre der med deres maksimale længde på 25,25 m. Ændringerne har primært været rettet mod kryds og især rundkørsler. De vigtigste ændringer i enkeltsporede rundkørsler er, at midterøen er reduceret og de yderste dele erstattet af et overkørbart overkørselsanlæg. Effekten på personbilførernes hastighedsvalg i i alt tre rundkørsler: Dels som et før-/efterstudie i én rundkørsel samt et med-/udenstudie i to rundkørsler med stort set identisk design med undtagelse af etableret overkørbart overkørselsareal i den ene. Personbilers free flow hastighed var undersøgt ved hjælp af RUBA software ud fra én uges videoregistrering i hver rundkørsel. I rundkørslen, hvor det overkørbare overkørselsareal var blevet etableret, steg gennemsnitshastigheden fra 28 til 36 km/t. Med-/udenstudiet vidste samme men markant mindre tendens end for før-/efterstudiet. Den fundne mindre effekt i de to kryds kan skyldes forskelle i design og evt. bilistsammensætning, som ikke er registreret. Overordnet set, indikerer undersøgelsen at etablering af et overkørbart overkørselsareal forøger hastigheden i rundkørsler markant.

AB - Modulvogntog blev tilladte i Danmark i 2008. I alt godt 4.000 km af det danske vejnet er blevet ombygget, så der er kapacitet til at modulvogntogene kan køre der med deres maksimale længde på 25,25 m. Ændringerne har primært været rettet mod kryds og især rundkørsler. De vigtigste ændringer i enkeltsporede rundkørsler er, at midterøen er reduceret og de yderste dele erstattet af et overkørbart overkørselsanlæg. Effekten på personbilførernes hastighedsvalg i i alt tre rundkørsler: Dels som et før-/efterstudie i én rundkørsel samt et med-/udenstudie i to rundkørsler med stort set identisk design med undtagelse af etableret overkørbart overkørselsareal i den ene. Personbilers free flow hastighed var undersøgt ved hjælp af RUBA software ud fra én uges videoregistrering i hver rundkørsel. I rundkørslen, hvor det overkørbare overkørselsareal var blevet etableret, steg gennemsnitshastigheden fra 28 til 36 km/t. Med-/udenstudiet vidste samme men markant mindre tendens end for før-/efterstudiet. Den fundne mindre effekt i de to kryds kan skyldes forskelle i design og evt. bilistsammensætning, som ikke er registreret. Overordnet set, indikerer undersøgelsen at etablering af et overkørbart overkørselsareal forøger hastigheden i rundkørsler markant.

KW - Trafiksikkerhed

KW - Modulvogntog

KW - Hastighed

KW - Rundkørsler

KW - Videodetektering

KW - Traffic Safety

KW - Road train

KW - Speed

KW - Roundabout

KW - Video detection

M3 - Konferenceartikel i tidsskrift

JO - Artikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet

JF - Artikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet

SN - 1603-9696

IS - 2017

ER -