Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til rapportRådgivning

108 Downloads (Pure)

Rapporten ”Hello Kitchen 2017-2020" er udarbejdet med baggrund i et 3-årigt evalueringssamarbejde mellem den almennyttige forening Hello Kitchen og Aalborg Universitets Institut for Kultur og Læring.

Rapportens første del præsenterer resultaterne fra en undersøgelse af de oplevede effekter af Hello Kitchens landsdækkende køkkenskole-initiativ ”Fars Køkkenskole” (der er målrettet fædre og deres børn), samt to nyudviklede køkkenskole-koncepter; ”Mors Verdenskøkken” (der på et etnisk mangfoldigt grundlag er målrettet mødre og deres børn) og ”Mad i Generationer” (der i regi af folkeskolefaget Madkundskab er blevet gennemført som et møde mellem elever og frivillige ældre fra lokalområdet).

Rapportens anden del ”Målopfyldelse og opmærksomhedspunkter i det forsatte arbejde” udgør den skriftlige afrapportering fra den formative evalueringsproces, der har været en del af samarbejdet.

Ud over et generelt stort oplevet læringsudbytte og stor tilfredshed med forløbene, peger undersøgelsens konklusioner bl.a. på den bemærkelsesværdige store betydning den fælles madlavning efterfølgende har fået for de sociale relationer mellem fædrene og deres børn, samt at den har givet fædrene en praksisbaseret viden om, hvordan de kan inddrage deres børn mere i madlavningen derhjemme. Derudover skal også nævnes at fædrene har oplevet, at deres børn efterfølgende selv har tilbudt at hjælpe til i køkkenet og at de mener, at Fars Køkkenskole har haft en positiv indflydelse på deres børns forståelse af, hvad der er sund mad.

Udvalgte konklusioner fra rapporten vil indgå i det fortsatte forskningsarbejde med fokus rettet mod, at belyse madlærings-aktiviteters potentielle betydning for efterfølgende ændringer i hverdagslivets mad- og måltidspraksis.
Bidragets oversatte titelHelle Kitchen 2017-2020: Evaluation of the project "A sustainable model for Fars Køkkenskole"
OriginalsprogDansk

• Mad i Generationer
  • Hello Kitchen

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Hello Kitchen 2017-2020: Evaluering af projektet "En bæredygtig model for Fars Køkkenskole"'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.