HJÆLP: nu er der kommet ny it igen!

Karin Levinsen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

205 Downloads (Pure)

Abstract

Diskussionen om it i folkeskolen har efterhånden mange år på bagen. Der er brugt store ressourcer i form af penge til hardware, software og infrastruktur, udviklingsprojekter samt efteruddannelse af bl.a. undervisere og it-vejledere. Alligevel er kritikken, at it ikke bliver brugt nok i skolen. Med de nye Fællesmål 2 strammes kravet yderligere om, at skolerne får gang i udnyttelsen af it. Både rapporten It, faglig læring og pædagogisk videnledelse (Levinsen og Sørensen 2008) fra Projekt It, Læring i Gentofte (PIL) og rapporten It i skolen. Undersøgelse af erfaringer og perspektiv (EVA 2009) peger på en række faktorer, der har betydning for at visionen om vellykket integration af it kan lykkes. Et af de væsentlige områder rapporterne peger på, er efteruddannelse eller kompetenceudvikling. Fx hedder det i EVA-rapporten at der fortsat er behov for at fokusere på lærernes kompetenceudvikling og ekstra støtte. Umiddelbart efterspørger lærerne kurser i at anvende it, men samtidig er de opmærksomme på at de før har deltaget i kurser som ikke har kvalificeret deres undervisningspraksis.

Undersøgelsen peger på et behov for nye modeller for kompetenceudvikling der fokuserer på at integrere it i de enkelte fag, som er mere anvendelsesorienterede, og som tager udgangspunkt i lærernes konkrete behov (EVA 2009, s. 8). For at kunne udvikle fremtidsrettede og bæredygtige modeller for kompetenceudvikling, bliver det relevant at se på hvilke udfordringer, denne kompetenceudvikling skal kunne imødekomme.

OriginalsprogDansk
TidsskriftIT og undervisninge
Vol/bind34
Udgave nummer1
Sider (fra-til)15-21
Antal sider6
ISSN1901-9793
StatusUdgivet - 2010
Udgivet eksterntJa

Citationsformater