Humanistisk pædagogik

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingEncyclopædiartikelForskningpeer review

Resumé

Humanistisk pædagogik er en samlebetegnelse for en række forståelser, der har menneskets dannelse og menneskelige værdier som omdrejningspunkt for den pædagogiske praksis. Humanistisk pædagogik lægger vægt på udvikling af det hele menneske frem for specifikke færdigheder og indskriver sig derfor som en central tradition i den del af pædagogisk tænkning, som har dannelse snarere end uddannelse som sit fokus. I forlængelse heraf betragtes forholdet mellem læreren og den lærende som et subjekt-subjektforhold. Traditionen bæres af et syn på mennesket som værende frit, ansvarligt og værdigt og en parallel etisk fordring om, at mennesket er et mål i sig selv, der ikke må bruges som et middel for andre.
OriginalsprogDansk
TitelKlassisk og moderne pædagogisk teori
RedaktørerPeter Østergaard Andersen, Tomas Ellegaard
Antal sider7
Udgivelses stedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdato2017
Udgave3.
Sider831-837
ISBN (Trykt)978-87-412-6285-7
StatusUdgivet - 2017
NavnPædagogik og Samfund
Nummer2

Citer dette

Olsen, J. B. (2017). Humanistisk pædagogik. I P. Østergaard Andersen, & T. Ellegaard (red.), Klassisk og moderne pædagogisk teori (3. udg., s. 831-837). København: Hans Reitzels Forlag. Pædagogik og Samfund, Nr. 2
Olsen, Jan Brødslev. / Humanistisk pædagogik. Klassisk og moderne pædagogisk teori. red. / Peter Østergaard Andersen ; Tomas Ellegaard. 3. udg. København : Hans Reitzels Forlag, 2017. s. 831-837 (Pædagogik og Samfund; Nr. 2).
@inbook{cfaa8db8d6134981abf39741df2742fb,
title = "Humanistisk p{\ae}dagogik",
abstract = "Humanistisk p{\ae}dagogik er en samlebetegnelse for en r{\ae}kke forst{\aa}elser, der har menneskets dannelse og menneskelige v{\ae}rdier som omdrejningspunkt for den p{\ae}dagogiske praksis. Humanistisk p{\ae}dagogik l{\ae}gger v{\ae}gt p{\aa} udvikling af det hele menneske frem for specifikke f{\ae}rdigheder og indskriver sig derfor som en central tradition i den del af p{\ae}dagogisk t{\ae}nkning, som har dannelse snarere end uddannelse som sit fokus. I forl{\ae}ngelse heraf betragtes forholdet mellem l{\ae}reren og den l{\ae}rende som et subjekt-subjektforhold. Traditionen b{\ae}res af et syn p{\aa} mennesket som v{\ae}rende frit, ansvarligt og v{\ae}rdigt og en parallel etisk fordring om, at mennesket er et m{\aa}l i sig selv, der ikke m{\aa} bruges som et middel for andre.",
author = "Olsen, {Jan Br{\o}dslev}",
year = "2017",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-412-6285-7",
pages = "831--837",
editor = "{{\O}stergaard Andersen}, Peter and Tomas Ellegaard",
booktitle = "Klassisk og moderne p{\ae}dagogisk teori",
publisher = "Hans Reitzels Forlag",
address = "Danmark",
edition = "3.",

}

Olsen, JB 2017, Humanistisk pædagogik. i P Østergaard Andersen & T Ellegaard (red), Klassisk og moderne pædagogisk teori. 3. udg, Hans Reitzels Forlag, København, Pædagogik og Samfund, nr. 2, s. 831-837.

Humanistisk pædagogik. / Olsen, Jan Brødslev.

Klassisk og moderne pædagogisk teori. red. / Peter Østergaard Andersen; Tomas Ellegaard. 3. udg. København : Hans Reitzels Forlag, 2017. s. 831-837 (Pædagogik og Samfund; Nr. 2).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingEncyclopædiartikelForskningpeer review

TY - ENCYC

T1 - Humanistisk pædagogik

AU - Olsen, Jan Brødslev

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Humanistisk pædagogik er en samlebetegnelse for en række forståelser, der har menneskets dannelse og menneskelige værdier som omdrejningspunkt for den pædagogiske praksis. Humanistisk pædagogik lægger vægt på udvikling af det hele menneske frem for specifikke færdigheder og indskriver sig derfor som en central tradition i den del af pædagogisk tænkning, som har dannelse snarere end uddannelse som sit fokus. I forlængelse heraf betragtes forholdet mellem læreren og den lærende som et subjekt-subjektforhold. Traditionen bæres af et syn på mennesket som værende frit, ansvarligt og værdigt og en parallel etisk fordring om, at mennesket er et mål i sig selv, der ikke må bruges som et middel for andre.

AB - Humanistisk pædagogik er en samlebetegnelse for en række forståelser, der har menneskets dannelse og menneskelige værdier som omdrejningspunkt for den pædagogiske praksis. Humanistisk pædagogik lægger vægt på udvikling af det hele menneske frem for specifikke færdigheder og indskriver sig derfor som en central tradition i den del af pædagogisk tænkning, som har dannelse snarere end uddannelse som sit fokus. I forlængelse heraf betragtes forholdet mellem læreren og den lærende som et subjekt-subjektforhold. Traditionen bæres af et syn på mennesket som værende frit, ansvarligt og værdigt og en parallel etisk fordring om, at mennesket er et mål i sig selv, der ikke må bruges som et middel for andre.

UR - http://i-bog.dk/Klassiskogmodernepaedagogiskteori3#/double/1/

M3 - Encyclopædiartikel

SN - 978-87-412-6285-7

SP - 831

EP - 837

BT - Klassisk og moderne pædagogisk teori

A2 - Østergaard Andersen, Peter

A2 - Ellegaard, Tomas

PB - Hans Reitzels Forlag

CY - København

ER -

Olsen JB. Humanistisk pædagogik. I Østergaard Andersen P, Ellegaard T, red., Klassisk og moderne pædagogisk teori. 3. udg. København: Hans Reitzels Forlag. 2017. s. 831-837. (Pædagogik og Samfund; Nr. 2).