Humanistisk pædagogik

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingEncyclopædiartikelForskningpeer review

Abstrakt

Humanistisk pædagogik er en samlebetegnelse for en række forståelser, der har menneskets dannelse og menneskelige værdier som omdrejningspunkt for den pædagogiske praksis. Humanistisk pædagogik lægger vægt på udvikling af det hele menneske frem for specifikke færdigheder og indskriver sig derfor som en central tradition i den del af pædagogisk tænkning, som har dannelse snarere end uddannelse som sit fokus. I forlængelse heraf betragtes forholdet mellem læreren og den lærende som et subjekt-subjektforhold. Traditionen bæres af et syn på mennesket som værende frit, ansvarligt og værdigt og en parallel etisk fordring om, at mennesket er et mål i sig selv, der ikke må bruges som et middel for andre.
OriginalsprogDansk
TitelKlassisk og moderne pædagogisk teori
RedaktørerPeter Østergaard Andersen, Tomas Ellegaard
Antal sider7
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdato2017
Udgave3.
Sider831-837
ISBN (Trykt)978-87-412-6285-7
StatusUdgivet - 2017
NavnPædagogik og Samfund
Nummer2

Citationsformater