Hundeassisteret pædagogik?

Tia Gitte Bondesen Hansen, Camilla Frilund Torpe

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Skal man tro medierne, er hunde i skolen en fremragende idé, men hvad siger forskningen? Artiklen estimerer hundes udbredelse i danske skoler, resumerer international forskning og retningslinjer vedrørende hundeassisteret pædagogik, og foreslår anbefalinger for dansk brug. Undervejs defineres og lokaliseres dyreassisteret pædagogik som nyt forsknings- og praksisområde, og der gives konkrete eksempler på anvendelsesformer. Den empiriske undersøgelse tyder på, at omkring hver tiende danske skole har klasser, der anvender hunde. Litteraturgennemgangen viser, at der er forholdsvis godt belæg for læsehunde og for enkelte konkrete interventionsprogrammer, men begrænset belæg for andre typer brug af hunde i skolen. Internationale erfaringer påpeger behov for fokus på formålet med inddragelsen af hunden, velfærd for både dyr og mennesker, lærers og hundeførers kompetencer, og standarder for god praksis. Det konkluderes, at der er en række udviklingsmuligheder for hundeassisteret pædagogik i danske skoler.
Bidragets oversatte titelDog Assisted Pedagogy?
OriginalsprogDansk
TidsskriftPsyke & Logos
Vol/bind38
Udgave nummer2
Sider (fra-til)226-253
ISSN0107-1211
StatusUdgivet - 2017

Emneord

  • Dyreassisteret intervention
  • menneske-dyr-forhold
  • trivselsprogrammer

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Hundeassisteret pædagogik?'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.
  • AZ: Antropozoologi

    Hansen, T. G. B. (Projektleder), Kold, M. (Projektdeltager) & Glintborg, C. (Projektdeltager)

    01/10/201331/12/2021

    Projekter: ProjektForskning

Citationsformater