TY - JOUR
T1 - Hundeassisteret pædagogik?
AU - Hansen, Tia Gitte Bondesen
AU - Torpe, Camilla Frilund
N1 - Abstract in English: According to the media, using dogs in schools is an excellent idea but what is the evidence, if any? The article estimates the extent of using dogs in Danish schools, summarises international research and guidelines regarding animal assisted learning/pedagogy, and suggest recommendations for Danish practice. We also define and contextualise animal assisted and learning/pedagogy as a new field of research and practice and provide specific examples. The empirical investigation suggests that about one in ten Danish schools have used dogs in one or more classes. The research review shows reasonably good empirical support for reading dogs and for a few specific intervention programmes, but limited support for other kinds of use. International experience and guidelines nominate several areas that need to be addressed: explicit pedagogical aims of introducing a dog, well-being of both dogs and people involved, competencies of teacher and dog handler, and standards for good practice. In conclusion, dog assisted pedagogy has potential, and there are a number of relevant ways to improve and expand its use in Danish schools.
PY - 2017
Y1 - 2017
N2 - Skal man tro medierne, er hunde i skolen en fremragende idé, men hvad siger forskningen? Artiklen estimerer hundes udbredelse i danske skoler, resumerer international forskning og retningslinjer vedrørende hundeassisteret pædagogik, og foreslår anbefalinger for dansk brug. Undervejs defineres og lokaliseres dyreassisteret pædagogik som nyt forsknings- og praksisområde, og der gives konkrete eksempler på anvendelsesformer. Den empiriske undersøgelse tyder på, at omkring hver tiende danske skole har klasser, der anvender hunde. Litteraturgennemgangen viser, at der er forholdsvis godt belæg for læsehunde og for enkelte konkrete interventionsprogrammer, men begrænset belæg for andre typer brug af hunde i skolen. Internationale erfaringer påpeger behov for fokus på formålet med inddragelsen af hunden, velfærd for både dyr og mennesker, lærers og hundeførers kompetencer, og standarder for god praksis. Det konkluderes, at der er en række udviklingsmuligheder for hundeassisteret pædagogik i danske skoler.
AB - Skal man tro medierne, er hunde i skolen en fremragende idé, men hvad siger forskningen? Artiklen estimerer hundes udbredelse i danske skoler, resumerer international forskning og retningslinjer vedrørende hundeassisteret pædagogik, og foreslår anbefalinger for dansk brug. Undervejs defineres og lokaliseres dyreassisteret pædagogik som nyt forsknings- og praksisområde, og der gives konkrete eksempler på anvendelsesformer. Den empiriske undersøgelse tyder på, at omkring hver tiende danske skole har klasser, der anvender hunde. Litteraturgennemgangen viser, at der er forholdsvis godt belæg for læsehunde og for enkelte konkrete interventionsprogrammer, men begrænset belæg for andre typer brug af hunde i skolen. Internationale erfaringer påpeger behov for fokus på formålet med inddragelsen af hunden, velfærd for både dyr og mennesker, lærers og hundeførers kompetencer, og standarder for god praksis. Det konkluderes, at der er en række udviklingsmuligheder for hundeassisteret pædagogik i danske skoler.
KW - Dyreassisteret intervention
KW - menneske-dyr-forhold
KW - trivselsprogrammer
KW - Animal assisted intervention
KW - human animal bond
KW - well-being interventions
UR - https://tidsskrift.dk/psyke?acceptCookies=1
M3 - Tidsskriftartikel
SN - 0107-1211
VL - 38
SP - 226
EP - 253
JO - Psyke & Logos
JF - Psyke & Logos
IS - 2
ER -