Hurtigste versus mest brændstoføkonomiske ruter

Ove Andersen, Benjamin Bjerre Krogh, Harry Lahrmann, Kristian Torp

Publikation: Bidrag til tidsskriftKonferenceartikel i tidsskriftForskningpeer review

Resumé

Der er stort fokus på at forbedre brændstoføkonomien i transportbranchen generelt. I denne artikel anvendes brændstoftallene fra Controller Area Network Bus (CANBus) kombineret med GPS data til at skabe et digitalt vejkort, hvor det er muligt at sammenligne de hurtigste ruter med de mest brændstoføkonomiske ruter. Kortet er baseret på ca. 100 millioner CANBus observationer og ca. 2,1 milliarder GPS observationer. Hovedkonklusionen er, at CANBus data kan anvendes til at estimere brændstofforbruget for en rute. Sammenlignet med estimering af køretider er det mere kompliceret at estimere brændstofforbrug fordi der er eksterne faktorer som påvirker forbruget f.eks. chaufførens kørestil, køretøjs vedligeholdelsesstand og vejret. På websiden daisy.aau.dk/its kan hurtigste, korteste og mest brændstoføkonomiske rute sammenlignes for hele Danmark.
OriginalsprogDansk
TidsskriftArtikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet
Antal sider11
ISSN1603-9696
StatusUdgivet - 2013
BegivenhedTrafikdage på Aalborg Universitet (2013) - Aalborg, Danmark
Varighed: 26 aug. 201327 aug. 2013

Konference

KonferenceTrafikdage på Aalborg Universitet (2013)
LandDanmark
ByAalborg
Periode26/08/201327/08/2013

Emneord

  • gps
  • CANBus
  • brændstof
  • Rejsetid
  • hastighed

Citer dette

@inproceedings{516de79d70d54818a8ed820ffb1c260a,
title = "Hurtigste versus mest br{\ae}ndstof{\o}konomiske ruter",
abstract = "Der er stort fokus p{\aa} at forbedre br{\ae}ndstof{\o}konomien i transportbranchen generelt. I denne artikel anvendes br{\ae}ndstoftallene fra Controller Area Network Bus (CANBus) kombineret med GPS data til at skabe et digitalt vejkort, hvor det er muligt at sammenligne de hurtigste ruter med de mest br{\ae}ndstof{\o}konomiske ruter. Kortet er baseret p{\aa} ca. 100 millioner CANBus observationer og ca. 2,1 milliarder GPS observationer. Hovedkonklusionen er, at CANBus data kan anvendes til at estimere br{\ae}ndstofforbruget for en rute. Sammenlignet med estimering af k{\o}retider er det mere kompliceret at estimere br{\ae}ndstofforbrug fordi der er eksterne faktorer som p{\aa}virker forbruget f.eks. chauff{\o}rens k{\o}restil, k{\o}ret{\o}js vedligeholdelsesstand og vejret. P{\aa} websiden daisy.aau.dk/its kan hurtigste, korteste og mest br{\ae}ndstof{\o}konomiske rute sammenlignes for hele Danmark.",
keywords = "gps, CANBus, br{\ae}ndstof, Rejsetid, hastighed",
author = "Ove Andersen and Krogh, {Benjamin Bjerre} and Harry Lahrmann and Kristian Torp",
year = "2013",
language = "Dansk",
journal = "Artikler fra Trafikdage p{\aa} Aalborg Universitet",
issn = "1603-9696",
publisher = "Aalborg Universitet. Trafikforskningsgruppen",

}

Hurtigste versus mest brændstoføkonomiske ruter. / Andersen, Ove; Krogh, Benjamin Bjerre; Lahrmann, Harry; Torp, Kristian.

I: Artikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet, 2013.

Publikation: Bidrag til tidsskriftKonferenceartikel i tidsskriftForskningpeer review

TY - GEN

T1 - Hurtigste versus mest brændstoføkonomiske ruter

AU - Andersen, Ove

AU - Krogh, Benjamin Bjerre

AU - Lahrmann, Harry

AU - Torp, Kristian

PY - 2013

Y1 - 2013

N2 - Der er stort fokus på at forbedre brændstoføkonomien i transportbranchen generelt. I denne artikel anvendes brændstoftallene fra Controller Area Network Bus (CANBus) kombineret med GPS data til at skabe et digitalt vejkort, hvor det er muligt at sammenligne de hurtigste ruter med de mest brændstoføkonomiske ruter. Kortet er baseret på ca. 100 millioner CANBus observationer og ca. 2,1 milliarder GPS observationer. Hovedkonklusionen er, at CANBus data kan anvendes til at estimere brændstofforbruget for en rute. Sammenlignet med estimering af køretider er det mere kompliceret at estimere brændstofforbrug fordi der er eksterne faktorer som påvirker forbruget f.eks. chaufførens kørestil, køretøjs vedligeholdelsesstand og vejret. På websiden daisy.aau.dk/its kan hurtigste, korteste og mest brændstoføkonomiske rute sammenlignes for hele Danmark.

AB - Der er stort fokus på at forbedre brændstoføkonomien i transportbranchen generelt. I denne artikel anvendes brændstoftallene fra Controller Area Network Bus (CANBus) kombineret med GPS data til at skabe et digitalt vejkort, hvor det er muligt at sammenligne de hurtigste ruter med de mest brændstoføkonomiske ruter. Kortet er baseret på ca. 100 millioner CANBus observationer og ca. 2,1 milliarder GPS observationer. Hovedkonklusionen er, at CANBus data kan anvendes til at estimere brændstofforbruget for en rute. Sammenlignet med estimering af køretider er det mere kompliceret at estimere brændstofforbrug fordi der er eksterne faktorer som påvirker forbruget f.eks. chaufførens kørestil, køretøjs vedligeholdelsesstand og vejret. På websiden daisy.aau.dk/its kan hurtigste, korteste og mest brændstoføkonomiske rute sammenlignes for hele Danmark.

KW - gps

KW - CANBus

KW - brændstof

KW - Rejsetid

KW - hastighed

M3 - Konferenceartikel i tidsskrift

JO - Artikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet

JF - Artikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet

SN - 1603-9696

ER -