Hvad er inklusion, og hvordan leder man det?

Torben Næsby, Lars Qvortrup

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    En fundamental forudsætning for at inklusion både kan gøres til et centralt tema og at medarbejdernes kompetencer kan styrkes, er, at alle medarbejdere ved, hvad man snakker om, og at man har en fælles, operationaliserbar forståelse af, hvad inklusion er. Der skal formuleres en definition af inklusion i det enkelte dagtilbud, der både kan anerkendes af alle, så den gøres til et fælles anliggende, og kan operationaliseres, så alle kan se, hvad de skal gøre for at få indsatsen til at lykkes.
    Artiklen indledes med at diskutere de gængse definitioner af inklusion og præsentere et nyt forslag til en definition, som både er bredt, præcist og operationaliserbart. Derefter fremlægges forslag til, hvad man kan gøre som ledelse for at få inklusionsindsatsen til at lykkes.
    OriginalsprogDansk
    TitelDe mange veje mod inklusion : Metoder og tilgange i pædagogers praksis
    RedaktørerTom Ritchie
    Antal sider22
    Vol/bind1
    UdgivelsesstedVærløse
    ForlagBillesøe og Baltzer
    Publikationsdato15 jan. 2014
    Udgave1
    Sider208-229
    ISBN (Trykt)978-87-7842-329-0
    StatusUdgivet - 15 jan. 2014

    Emneord

    • Inklusion
    • Ledelse
    • Inklusion i dagtilbud
    • Inklusionsledelse
    • Inklusionsmodel

    Citationsformater