Hvad er inklusion, og hvordan leder man det?

Torben Næsby, Lars Qvortrup

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstrakt

En fundamental forudsætning for at inklusion både kan gøres til et centralt tema og at medarbejdernes kompetencer kan styrkes, er, at alle medarbejdere ved, hvad man snakker om, og at man har en fælles, operationaliserbar forståelse af, hvad inklusion er. Der skal formuleres en definition af inklusion i det enkelte dagtilbud, der både kan anerkendes af alle, så den gøres til et fælles anliggende, og kan operationaliseres, så alle kan se, hvad de skal gøre for at få indsatsen til at lykkes.
Artiklen indledes med at diskutere de gængse definitioner af inklusion og præsentere et nyt forslag til en definition, som både er bredt, præcist og operationaliserbart. Derefter fremlægges forslag til, hvad man kan gøre som ledelse for at få inklusionsindsatsen til at lykkes.
OriginalsprogDansk
TitelDe mange veje mod inklusion : Metoder og tilgange i pædagogers praksis
RedaktørerTom Ritchie
Antal sider22
Vol/bind1
UdgivelsesstedVærløse
ForlagBillesøe og Baltzer
Publikationsdato15 jan. 2014
Udgave1
Sider208-229
ISBN (Trykt)978-87-7842-329-0
StatusUdgivet - 15 jan. 2014

Emneord

  • Inklusion
  • Ledelse
  • Inklusion i dagtilbud
  • Inklusionsledelse
  • Inklusionsmodel

Citationsformater