Hvad er meningen? Et forløb om opinionsundersøgelser

Jette Rygaard Poulsen, Hans Vestergaard, Søren Lundbye-Christensen

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogUndervisning

Hvor mange vil stemme på Venstre ved næste valg? Hvor mange vil stemme på SF? Den type af spørgsmål stilles konstant til den danske befolkning. Der er analyseinstitutter, for eksempel Gallup, som hver måned udsender en ny analyse af danskernes holdning til partierne. Resultaterne offentliggøres i aviser, radio og på TV. Politiske partier lytter meget efter befolkningens holdning og retter måske politikken ind efter den. Når man laver en opinionsundersøgelse, udvælger man et antal personer (typisk omkring 1000) og stiller et spørgsmål, for eksempel: "Hvilket parti ville du stemme på, hvis der var valg i dag?" Ud fra svarene kan man let tælle, hvor mange procent, der vil stemme på Venstre og hvor mange på SF. Men hvor sikker kan man være på resultatet? Det er, hvad dette forløb handler om.
OriginalsprogDansk
ForlagAalborg Universitet