Hvad har kompetenceudvikling med folkeoplysning at gøre? - om behovet for en 9. og 10. værdi i kompetenceudviklingsprojektet

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

Resumé

En redegørelse til Undervisningsministeriet i forbindelse med afslutningen af kompetenceudviklingsprojektet for daghøjskoler, hvor den sokratiske dialoggruppe blev benyttet parallelt med Det etiske regnskab som metode til værdiafklaring. I denne redegørelse spørges der kritisk til, hvor den folkeoplysende dimension blev af i kompetenceudviklingsprojektet og der peges på resultaterne af arbejdet med den sokratiske dialoggruppe om, hvad folkeoplysning, dannelse og kompetence er, som flere daghøjskoler var involveret i. Endvidere gøres der rede for nye tiltag inden for diskussionen om livslang læring, der kan få betydning for en større inddragelse af den 9. (demokratiske) og 10. (eksistentielle) dimension - der udgør det folkeoplysende element - når daghøjskoler ønsker at beskrive sig selv i forhold til den aktuelle uddannelsespolitiske tænkning.
OriginalsprogDansk
TitelTillæg til vejledning til at være en "kompetenceudviklende daghøjskole"
Publikationsdato2007
Udgavenr. 23
ISBN (Trykt)1399-2279
StatusUdgivet - 2007
Udgivet eksterntJa

Citer dette

Hansen, F. T. (2007). Hvad har kompetenceudvikling med folkeoplysning at gøre? - om behovet for en 9. og 10. værdi i kompetenceudviklingsprojektet. I Tillæg til vejledning til at være en "kompetenceudviklende daghøjskole" (nr. 23 udg.)
Hansen, Finn Thorbjørn. / Hvad har kompetenceudvikling med folkeoplysning at gøre? - om behovet for en 9. og 10. værdi i kompetenceudviklingsprojektet. Tillæg til vejledning til at være en "kompetenceudviklende daghøjskole". nr. 23. udg. 2007.
@inbook{60351bc58598492bb5d19e9fcbbb3232,
title = "Hvad har kompetenceudvikling med folkeoplysning at g{\o}re?: - om behovet for en 9. og 10. v{\ae}rdi i kompetenceudviklingsprojektet",
abstract = "En redeg{\o}relse til Undervisningsministeriet i forbindelse med afslutningen af kompetenceudviklingsprojektet for dagh{\o}jskoler, hvor den sokratiske dialoggruppe blev benyttet parallelt med Det etiske regnskab som metode til v{\ae}rdiafklaring. I denne redeg{\o}relse sp{\o}rges der kritisk til, hvor den folkeoplysende dimension blev af i kompetenceudviklingsprojektet og der peges p{\aa} resultaterne af arbejdet med den sokratiske dialoggruppe om, hvad folkeoplysning, dannelse og kompetence er, som flere dagh{\o}jskoler var involveret i. Endvidere g{\o}res der rede for nye tiltag inden for diskussionen om livslang l{\ae}ring, der kan f{\aa} betydning for en st{\o}rre inddragelse af den 9. (demokratiske) og 10. (eksistentielle) dimension - der udg{\o}r det folkeoplysende element - n{\aa}r dagh{\o}jskoler {\o}nsker at beskrive sig selv i forhold til den aktuelle uddannelsespolitiske t{\ae}nkning.",
author = "Hansen, {Finn Thorbj{\o}rn}",
year = "2007",
language = "Dansk",
isbn = "1399-2279",
booktitle = "Till{\ae}g til vejledning til at v{\ae}re en {"}kompetenceudviklende dagh{\o}jskole{"}",
edition = "nr. 23",

}

Hansen, FT 2007, Hvad har kompetenceudvikling med folkeoplysning at gøre? - om behovet for en 9. og 10. værdi i kompetenceudviklingsprojektet. i Tillæg til vejledning til at være en "kompetenceudviklende daghøjskole". nr. 23 udg.

Hvad har kompetenceudvikling med folkeoplysning at gøre? - om behovet for en 9. og 10. værdi i kompetenceudviklingsprojektet. / Hansen, Finn Thorbjørn.

Tillæg til vejledning til at være en "kompetenceudviklende daghøjskole". nr. 23. udg. 2007.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

TY - CHAP

T1 - Hvad har kompetenceudvikling med folkeoplysning at gøre?

T2 - - om behovet for en 9. og 10. værdi i kompetenceudviklingsprojektet

AU - Hansen, Finn Thorbjørn

PY - 2007

Y1 - 2007

N2 - En redegørelse til Undervisningsministeriet i forbindelse med afslutningen af kompetenceudviklingsprojektet for daghøjskoler, hvor den sokratiske dialoggruppe blev benyttet parallelt med Det etiske regnskab som metode til værdiafklaring. I denne redegørelse spørges der kritisk til, hvor den folkeoplysende dimension blev af i kompetenceudviklingsprojektet og der peges på resultaterne af arbejdet med den sokratiske dialoggruppe om, hvad folkeoplysning, dannelse og kompetence er, som flere daghøjskoler var involveret i. Endvidere gøres der rede for nye tiltag inden for diskussionen om livslang læring, der kan få betydning for en større inddragelse af den 9. (demokratiske) og 10. (eksistentielle) dimension - der udgør det folkeoplysende element - når daghøjskoler ønsker at beskrive sig selv i forhold til den aktuelle uddannelsespolitiske tænkning.

AB - En redegørelse til Undervisningsministeriet i forbindelse med afslutningen af kompetenceudviklingsprojektet for daghøjskoler, hvor den sokratiske dialoggruppe blev benyttet parallelt med Det etiske regnskab som metode til værdiafklaring. I denne redegørelse spørges der kritisk til, hvor den folkeoplysende dimension blev af i kompetenceudviklingsprojektet og der peges på resultaterne af arbejdet med den sokratiske dialoggruppe om, hvad folkeoplysning, dannelse og kompetence er, som flere daghøjskoler var involveret i. Endvidere gøres der rede for nye tiltag inden for diskussionen om livslang læring, der kan få betydning for en større inddragelse af den 9. (demokratiske) og 10. (eksistentielle) dimension - der udgør det folkeoplysende element - når daghøjskoler ønsker at beskrive sig selv i forhold til den aktuelle uddannelsespolitiske tænkning.

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 1399-2279

BT - Tillæg til vejledning til at være en "kompetenceudviklende daghøjskole"

ER -

Hansen FT. Hvad har kompetenceudvikling med folkeoplysning at gøre? - om behovet for en 9. og 10. værdi i kompetenceudviklingsprojektet. I Tillæg til vejledning til at være en "kompetenceudviklende daghøjskole". nr. 23 udg. 2007