Hvad skal der ske i 6. klasse? om billedhandlinger og deltagelse som billedfaglig læring

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Billedkunst er blevet obligatorisk i 6. klasse!! Dette er en kæmpe landvinding for faget, som binder de første fem års undervisning sammen med det efterfølgende valgfag i 7. og 8. klasse. Billedfaglig undervisning gennem hele skoleforløbet. YES.
Et helt år!! 40 uger! 40 lektioner. 45 minutter om ugen… reelt 30 timer… i alt.
Hvad kan man egentlig nå på 30 timer, kunne man spørge, men jeg vil hellere spørge om, hvordan vi får mest muligt ud af, at større børn skal undervises i billedkunst. Det handler denne artikel om. Artiklen er også et indlæg om, at billedkunstfaget skal holde snuden i sporet i en tid, hvor politikere i stigende grad legitimerer faget gennem ”nyttiggørelse”.
Billedkunst i 6. klasse er en brobygger til valgfaget i 7-8 klasse og der skal ske noget i det år, der motiverer eleverne til at vælge det efterfølgende
OriginalsprogDansk
Artikelnummer2