Hvad vil vi med uddannelserne - i Nordjylland?

Elisabeth Lauridsen Lolle

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

216 Downloads (Pure)

Hvad vil vi med uddannelserne? Det spørgsmål stiller Erik Jørgen Hansen i bogen “Uddannelsessystemerne i et sociologisk perspektiv” (Hansen, 2011). Han besvarer spørgsmålet ved at for tælle om udviklingen i folkeskolens formålsparagraf, fra “at fremme og udvikle Børnenes Anlæg og Evner, at styrke deres Karakter og give dem nyttige kundskaber” (Undervisningsminister iet , 1937) til i 2006-loven at give eleverne kundskaber og færdigheder, der skal forberede dem på videre uddannelse og en lyst til at lære mere (Undervisningsministeriet, 2018) . De er ikke børn længere, men elever, der skal have lyst til at lære. Ungdomsuddannelse, videre uddannelse og ud på arbejdsmarkedet. På den måde bliver uddannelsespolitik en del af arbejdspolitik, uddannelseslogik bliver en del af arbejdsmarkedslogik.
    ForlagDet Nordjyske Virksomhedspanel / Aalborg Universitet
    Antal sider28