Hvad vil vi med uddannelserne - i Nordjylland?

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til rapportForskning

Resumé

Hvad vil vi med uddannelserne? Det spørgsmål stiller Erik Jørgen Hansen i bogen “Uddannelsessystemerne i et sociologisk perspektiv” (Hansen, 2011). Han besvarer spørgsmålet ved at for tælle om udviklingen i folkeskolens formålsparagraf, fra “at fremme og udvikle Børnenes Anlæg og Evner, at styrke deres Karakter og give dem nyttige kundskaber” (Undervisningsminister iet , 1937) til i 2006-loven at give eleverne kundskaber og færdigheder, der skal forberede dem på videre uddannelse og en lyst til at lære mere (Undervisningsministeriet, 2018) . De er ikke børn længere, men elever, der skal have lyst til at lære. Ungdomsuddannelse, videre uddannelse og ud på arbejdsmarkedet. På den måde bliver uddannelsespolitik en del af arbejdspolitik, uddannelseslogik bliver en del af arbejdsmarkedslogik.
OriginalsprogDansk
TitelHvad vil vi med uddannelserne - i Nordjylland?
Antal sider28
Publikationsdato29 apr. 2019
AnsøgerDet Nordjyske Virksomhedspanel
StatusUdgivet - 29 apr. 2019

Emneord

  • uddannelse
  • undervisning
  • folkeskole
  • elever
  • uddannelseslogik
  • ungdomsuddannelse

Citer dette

Lolle, E. L. (2019). Hvad vil vi med uddannelserne - i Nordjylland? I Hvad vil vi med uddannelserne - i Nordjylland?
Lolle, Elisabeth Lauridsen. / Hvad vil vi med uddannelserne - i Nordjylland?. Hvad vil vi med uddannelserne - i Nordjylland?. 2019.
@inbook{bb859779ddff4e6eb69e2eb1d2806e42,
title = "Hvad vil vi med uddannelserne - i Nordjylland?",
abstract = "Hvad vil vi med uddannelserne? Det sp{\o}rgsm{\aa}l stiller Erik J{\o}rgen Hansen i bogen “Uddannelsessystemerne i et sociologisk perspektiv” (Hansen, 2011). Han besvarer sp{\o}rgsm{\aa}let ved at for t{\ae}lle om udviklingen i folkeskolens form{\aa}lsparagraf, fra “at fremme og udvikle B{\o}rnenes Anl{\ae}g og Evner, at styrke deres Karakter og give dem nyttige kundskaber” (Undervisningsminister iet , 1937) til i 2006-loven at give eleverne kundskaber og f{\ae}rdigheder, der skal forberede dem p{\aa} videre uddannelse og en lyst til at l{\ae}re mere (Undervisningsministeriet, 2018) . De er ikke b{\o}rn l{\ae}ngere, men elever, der skal have lyst til at l{\ae}re. Ungdomsuddannelse, videre uddannelse og ud p{\aa} arbejdsmarkedet. P{\aa} den m{\aa}de bliver uddannelsespolitik en del af arbejdspolitik, uddannelseslogik bliver en del af arbejdsmarkedslogik.",
keywords = "uddannelse, undervisning, folkeskole, elever, uddannelseslogik, ungdomsuddannelse",
author = "Lolle, {Elisabeth Lauridsen}",
year = "2019",
month = "4",
day = "29",
language = "Dansk",
booktitle = "Hvad vil vi med uddannelserne - i Nordjylland?",

}

Lolle, EL 2019, Hvad vil vi med uddannelserne - i Nordjylland? i Hvad vil vi med uddannelserne - i Nordjylland?.

Hvad vil vi med uddannelserne - i Nordjylland? / Lolle, Elisabeth Lauridsen.

Hvad vil vi med uddannelserne - i Nordjylland?. 2019.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til rapportForskning

TY - GEN

T1 - Hvad vil vi med uddannelserne - i Nordjylland?

AU - Lolle, Elisabeth Lauridsen

PY - 2019/4/29

Y1 - 2019/4/29

N2 - Hvad vil vi med uddannelserne? Det spørgsmål stiller Erik Jørgen Hansen i bogen “Uddannelsessystemerne i et sociologisk perspektiv” (Hansen, 2011). Han besvarer spørgsmålet ved at for tælle om udviklingen i folkeskolens formålsparagraf, fra “at fremme og udvikle Børnenes Anlæg og Evner, at styrke deres Karakter og give dem nyttige kundskaber” (Undervisningsminister iet , 1937) til i 2006-loven at give eleverne kundskaber og færdigheder, der skal forberede dem på videre uddannelse og en lyst til at lære mere (Undervisningsministeriet, 2018) . De er ikke børn længere, men elever, der skal have lyst til at lære. Ungdomsuddannelse, videre uddannelse og ud på arbejdsmarkedet. På den måde bliver uddannelsespolitik en del af arbejdspolitik, uddannelseslogik bliver en del af arbejdsmarkedslogik.

AB - Hvad vil vi med uddannelserne? Det spørgsmål stiller Erik Jørgen Hansen i bogen “Uddannelsessystemerne i et sociologisk perspektiv” (Hansen, 2011). Han besvarer spørgsmålet ved at for tælle om udviklingen i folkeskolens formålsparagraf, fra “at fremme og udvikle Børnenes Anlæg og Evner, at styrke deres Karakter og give dem nyttige kundskaber” (Undervisningsminister iet , 1937) til i 2006-loven at give eleverne kundskaber og færdigheder, der skal forberede dem på videre uddannelse og en lyst til at lære mere (Undervisningsministeriet, 2018) . De er ikke børn længere, men elever, der skal have lyst til at lære. Ungdomsuddannelse, videre uddannelse og ud på arbejdsmarkedet. På den måde bliver uddannelsespolitik en del af arbejdspolitik, uddannelseslogik bliver en del af arbejdsmarkedslogik.

KW - uddannelse

KW - undervisning

KW - folkeskole

KW - elever

KW - uddannelseslogik

KW - ungdomsuddannelse

UR - https://nordjyskvirksomhedspanel.dk/2019/04/29/hvad-vil-vi-med-uddannelserne-i-nordjylland/

M3 - Bidrag til rapport

BT - Hvad vil vi med uddannelserne - i Nordjylland?

ER -

Lolle EL. Hvad vil vi med uddannelserne - i Nordjylland? I Hvad vil vi med uddannelserne - i Nordjylland?. 2019