Hver sig ret - men hvordan?

Boris Andersen, Karen Wistoft

Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationForskning

Abstrakt

De praktiske og etiske udfordringer, der melder sig som madkundskabslærer viser sig at være mange, som eksempelvis:
1. Kan læreren afkræve, at der skal smages på maden og i givet fald, hvad så med en diabetiker, en cøliaker, en vegetar eller en muslim?
2. Er det en farbar vej at distingvere imellem, hvem af eleverne, der skal smage?
3. Hvordan skal man afvikle undervisningens fællesmåltider, så der bliver tale om et måltidsfællesskab med mening for hver enkelt?

Det er disse spørgsmål, som denne artikel forsøger at besvare.

OriginalsprogDansk
Publikationsdato20 maj 2021
Antal sider6
StatusUdgivet - 20 maj 2021

Emneord

  • Madkundskab
  • Maddannelse
  • Måltidstolerance
  • Måltidsfællesskab
  • Madmod
  • hjemkundskab
  • Smag

Citationsformater