Projekter pr. år
Abstract
Gennem de seneste år har nationale fodboldforbund i bl.a. Danmark og Tyskland igangsat systematiske
programmer, hvor børn helt ned til 10 årsalderen bliver udvalgt til ekstra træning. Dette studie udforsker,
hvordan drenge i den alder oplever sådanne tidlige selektionsprocesser. Gennem et etnografisk studie i en
dansk forstadsklub, hvorfra flere drenge blev udvalgt til ekstra ugentlig træning i den store klub i byen, som
del af et nationalt spillerudviklingsprogram, har førsteforfatteren i halvandet år fulgt og deltaget i ugentlige
træninger hos en gruppe U10-U11 drenge, samt foretaget fokus-gruppe interviews med 19 drenge. Inspireret
af Richard Jenkins’ perspektiver på social identitet viser vores analyse, hvordan institutionelle rammer og
opdeling efter niveau bliver dominante kategorier for drengene at identificere sig efter. Disse
grupperinger/kategorier bliver dog også forhandlet og udfordret af drengene, når de søger at bygge deres
egen identitet i relation til deres holdkammeraters. Således fremstår bestemte tidspunkter af træningen som
afgørende øjeblikke hvor fodboldsystemets gruppering af drengene efter niveau og drengenes forsøg på at
redefinere deres identiteter sættes i spil. Vi konkluderer, at opdelingen af drengene som følge af det nationale
program såvel som af den lokale fodboldklubs daglige træningspraksis har en stor betydning for, hvordan
drengene forstår sig selv og hinanden.
programmer, hvor børn helt ned til 10 årsalderen bliver udvalgt til ekstra træning. Dette studie udforsker,
hvordan drenge i den alder oplever sådanne tidlige selektionsprocesser. Gennem et etnografisk studie i en
dansk forstadsklub, hvorfra flere drenge blev udvalgt til ekstra ugentlig træning i den store klub i byen, som
del af et nationalt spillerudviklingsprogram, har førsteforfatteren i halvandet år fulgt og deltaget i ugentlige
træninger hos en gruppe U10-U11 drenge, samt foretaget fokus-gruppe interviews med 19 drenge. Inspireret
af Richard Jenkins’ perspektiver på social identitet viser vores analyse, hvordan institutionelle rammer og
opdeling efter niveau bliver dominante kategorier for drengene at identificere sig efter. Disse
grupperinger/kategorier bliver dog også forhandlet og udfordret af drengene, når de søger at bygge deres
egen identitet i relation til deres holdkammeraters. Således fremstår bestemte tidspunkter af træningen som
afgørende øjeblikke hvor fodboldsystemets gruppering af drengene efter niveau og drengenes forsøg på at
redefinere deres identiteter sættes i spil. Vi konkluderer, at opdelingen af drengene som følge af det nationale
program såvel som af den lokale fodboldklubs daglige træningspraksis har en stor betydning for, hvordan
drengene forstår sig selv og hinanden.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 23 aug. 2021 |
Status | Udgivet - 23 aug. 2021 |
Begivenhed | Idræt, Kultur og Samfund: National konference om humanistisk og samfundsvidenskabelig idrætsforskning - Institut for idræt og biomekanik, SDU, Odense, Danmark Varighed: 23 aug. 2021 → 24 aug. 2021 https://event.sdu.dk/iob-iks2021/ |
Konference
Konference | Idræt, Kultur og Samfund |
---|---|
Lokation | Institut for idræt og biomekanik, SDU |
Land/Område | Danmark |
By | Odense |
Periode | 23/08/2021 → 24/08/2021 |
Internetadresse |
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Becoming talented? A study of early identification of talent among children in football.
Wrang, C. M. (PI (principal investigator)), Agergaard, S. (Supervisor), Martin, L. (Supervisor) & Rossing, N. N. (Supervisor)
15/09/2018 → 01/09/2022
Projekter: Projekt › Forskning
Publikation
- 1 Ph.d.-afhandling
-
Living Football: An ethnographic study of early talent identification and selection processes among young boys in club football
Wrang, C. M., 2022, Aalborg Universitetsforlag. 110 s.Bidragets oversatte titel :Fodboldliv: Et etnografisk studie af tidlig talent identifikation of selektion blandt unge drenge i klubfodbold Publikation: Ph.d.-afhandling
Åben adgangFil372 Downloads (Pure)