TY - JOUR
T1 - Hvor mange kommer til skade i trafikken?
T2 - estimering af antal personskader efter trafikulykker i Danmark baseret på selvrapportering igennem en befolkningsundersøgelse
AU - Olesen, Anne Vingaard
AU - Lahrmann, Harry
AU - Madsen, Tanja Kidholm Osmann
AU - Hels, Tove
AU - Lauritsen, Jens
PY - 2022/3/17
Y1 - 2022/3/17
N2 - Det er velkendt, at Danmarks officielle trafikulykkesstatistik med omkring 550 personskader/mio. indbyggere/år er forbundet med et stort mørketal. I en befolkningsundersøgelse blandt 5.532 repræsentativt udvalgte danskere på eller over 18 år har vi estimeret et mere retvisende ulykkestal. Undersøgelsen viser, at det bedste bud er, at for hver million indbygger på eller over 18 år i Danmark kommer 14.637 hvert år til skade i trafikken i et omfang, så de tager på hospitalernes akutmodtagelser, til egen læge eller til vagtlægen. Næsten halvdelen af dem har fravær fra arbejde eller skole og en tredjedel modtager genoptræning i forbindelse med ulykken. 72 % af de kvæstede er bløde trafikanter, og 68 % af ulykkerne sker i byområder. Dette er i klar modsætning til den officielle ulykkesstatistik, hvor cyklister og fodgængere kun udgør 36 % af de tilskadekomne, og uheld i byområder kun 53 % af samtlige personskadeuheld. En af konsekvenserne ved det store mørketal kan være, at det ulykkesforebyggende arbejde nedprioriteres i den politiske proces, samtidig med at arbejdet vægtes med uforholdsmæssig stor vægt på bilulykker på landet og for lidt vægt på ulykker med bløde trafikanter i byerne.
AB - Det er velkendt, at Danmarks officielle trafikulykkesstatistik med omkring 550 personskader/mio. indbyggere/år er forbundet med et stort mørketal. I en befolkningsundersøgelse blandt 5.532 repræsentativt udvalgte danskere på eller over 18 år har vi estimeret et mere retvisende ulykkestal. Undersøgelsen viser, at det bedste bud er, at for hver million indbygger på eller over 18 år i Danmark kommer 14.637 hvert år til skade i trafikken i et omfang, så de tager på hospitalernes akutmodtagelser, til egen læge eller til vagtlægen. Næsten halvdelen af dem har fravær fra arbejde eller skole og en tredjedel modtager genoptræning i forbindelse med ulykken. 72 % af de kvæstede er bløde trafikanter, og 68 % af ulykkerne sker i byområder. Dette er i klar modsætning til den officielle ulykkesstatistik, hvor cyklister og fodgængere kun udgør 36 % af de tilskadekomne, og uheld i byområder kun 53 % af samtlige personskadeuheld. En af konsekvenserne ved det store mørketal kan være, at det ulykkesforebyggende arbejde nedprioriteres i den politiske proces, samtidig med at arbejdet vægtes med uforholdsmæssig stor vægt på bilulykker på landet og for lidt vægt på ulykker med bløde trafikanter i byerne.
KW - Traffic safety
KW - Cohort study
KW - Underreporting
KW - Traffic injuries
KW - Trafik sikkerhed
KW - Kohorte undersøgelse
KW - Underrapportering
KW - Trafikskader
U2 - 10.5278/ojs.djtr.v4i1.6956
DO - 10.5278/ojs.djtr.v4i1.6956
M3 - Tidsskriftartikel
SN - 1903-1092
VL - 4
SP - 1
EP - 15
JO - Danish Journal of Transportation Research - Dansk tidskrift for transportforskning
JF - Danish Journal of Transportation Research - Dansk tidskrift for transportforskning
IS - 1
M1 - 6956
ER -