Hvordan får man succes med Business Intelligence anvendt til data på danske universiteter?

Rikke Gaardboe, Tom Nyvang, Erling Jensen

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Dansk universiteter anvender Business Intelligence (BI) til at indfange, gemme, tilgå og analysere data, der hjælper brugerne til at træffe bedre beslutninger. I henhold til Hartley and Seymour (2011), spiller BI en vigtig rolle til at forbedre servicen i den offentlige sektor. Selvom teknologien er vigtig, er det vanskelig at opnå succes. Dette studie er et mixed-method studie, som består af en kvantitativ og en kvalitativ del. Først er DeLone og McLeans (1992) modificeret ”I/S Succesmodel” testet empirisk på BI. Formålet er at undersøge, hvilke faktorer der bidrager til BI Succes målt på brug, brugertilfredshed og individuel impact. 274 BI-brugere svarede på spørgeskemaet. Resultatet er at systemkvalitet og informationskvalitet er positiv og signifikant relateret til brugertilfredshed. Og brugertilfredsheden er positiv og signifikant med individual impact. Des højere systemkvalitet, des mere bruger brugerne BI. Men brug af BI er ikke signifikant med individual impact. At den enkelte BI bruger oplever individual impact er ikke ensbetydende med organisatorisk impact. Derfor blev der gennemført 7 semi-strukturerede interviews. Formålet var at identificere den organisatoriske impact af BI. For eksempel anvendes BI til at identificere frafaldstruede studerende. Herefter lægges individuelle planer for det videre studieforløb, således de studerende kan fastholdes i uddannelsesforløbet. BI blev også brugt til opfølgning på Key Performance Indikators, som beskrevet i litteraturen. Desuden blev det brugt til at højne kvaliteten i data fra kildesystemet, idet fejl kunne identificeres og rettes i. Konklusionen er, at BI er et godt værktøj til at sammenstille og få overblik over data fra de mange kildesystemer i universitetssektoren. Desuden bygger systemet på strukturerede datakilder, og anvendes på nuværende tidspunkt ikke til mere avancerede analyser eksempelvis prædiktion.
Publikationsdato2018
StatusUdgivet - 2018
BegivenhedDansk Universitetspædagogisk Netværks konference 2018 - Vingsted Hotel og Konferencecenter, Vejle, Danmark
Varighed: 17 maj 201818 maj 2018