Hvordan får man succes med Business Intelligence anvendt til data på danske universiteter?

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Resumé

Dansk universiteter anvender Business Intelligence (BI) til at indfange, gemme, tilgå og analysere data, der hjælper brugerne til at træffe bedre beslutninger. I henhold til Hartley and Seymour (2011), spiller BI en vigtig rolle til at forbedre servicen i den offentlige sektor. Selvom teknologien er vigtig, er det vanskelig at opnå succes. Dette studie er et mixed-method studie, som består af en kvantitativ og en kvalitativ del. Først er DeLone og McLeans (1992) modificeret ”I/S Succesmodel” testet empirisk på BI. Formålet er at undersøge, hvilke faktorer der bidrager til BI Succes målt på brug, brugertilfredshed og individuel impact. 274 BI-brugere svarede på spørgeskemaet. Resultatet er at systemkvalitet og informationskvalitet er positiv og signifikant relateret til brugertilfredshed. Og brugertilfredsheden er positiv og signifikant med individual impact. Des højere systemkvalitet, des mere bruger brugerne BI. Men brug af BI er ikke signifikant med individual impact. At den enkelte BI bruger oplever individual impact er ikke ensbetydende med organisatorisk impact. Derfor blev der gennemført 7 semi-strukturerede interviews. Formålet var at identificere den organisatoriske impact af BI. For eksempel anvendes BI til at identificere frafaldstruede studerende. Herefter lægges individuelle planer for det videre studieforløb, således de studerende kan fastholdes i uddannelsesforløbet. BI blev også brugt til opfølgning på Key Performance Indikators, som beskrevet i litteraturen. Desuden blev det brugt til at højne kvaliteten i data fra kildesystemet, idet fejl kunne identificeres og rettes i. Konklusionen er, at BI er et godt værktøj til at sammenstille og få overblik over data fra de mange kildesystemer i universitetssektoren. Desuden bygger systemet på strukturerede datakilder, og anvendes på nuværende tidspunkt ikke til mere avancerede analyser eksempelvis prædiktion.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato2018
StatusUdgivet - 2018
BegivenhedDansk Universitetspædagogisk Netværks konference 2018 - Vingsted Hotel og Konferencecenter, Vejle, Danmark
Varighed: 17 maj 201818 maj 2018

Konference

KonferenceDansk Universitetspædagogisk Netværks konference 2018
LokationVingsted Hotel og Konferencecenter
LandDanmark
ByVejle
Periode17/05/201818/05/2018

Citer dette

Gaardboe, R., Nyvang, T., & Jensen, E. (2018). Hvordan får man succes med Business Intelligence anvendt til data på danske universiteter?. Abstract fra Dansk Universitetspædagogisk Netværks konference 2018, Vejle, Danmark.
@conference{066f1c26b54344819c1436c7991c759a,
title = "Hvordan f{\aa}r man succes med Business Intelligence anvendt til data p{\aa} danske universiteter?",
abstract = "Dansk universiteter anvender Business Intelligence (BI) til at indfange, gemme, tilg{\aa} og analysere data, der hj{\ae}lper brugerne til at tr{\ae}ffe bedre beslutninger. I henhold til Hartley and Seymour (2011), spiller BI en vigtig rolle til at forbedre servicen i den offentlige sektor. Selvom teknologien er vigtig, er det vanskelig at opn{\aa} succes. Dette studie er et mixed-method studie, som best{\aa}r af en kvantitativ og en kvalitativ del. F{\o}rst er DeLone og McLeans (1992) modificeret ”I/S Succesmodel” testet empirisk p{\aa} BI. Form{\aa}let er at unders{\o}ge, hvilke faktorer der bidrager til BI Succes m{\aa}lt p{\aa} brug, brugertilfredshed og individuel impact. 274 BI-brugere svarede p{\aa} sp{\o}rgeskemaet. Resultatet er at systemkvalitet og informationskvalitet er positiv og signifikant relateret til brugertilfredshed. Og brugertilfredsheden er positiv og signifikant med individual impact. Des h{\o}jere systemkvalitet, des mere bruger brugerne BI. Men brug af BI er ikke signifikant med individual impact. At den enkelte BI bruger oplever individual impact er ikke ensbetydende med organisatorisk impact. Derfor blev der gennemf{\o}rt 7 semi-strukturerede interviews. Form{\aa}let var at identificere den organisatoriske impact af BI. For eksempel anvendes BI til at identificere frafaldstruede studerende. Herefter l{\ae}gges individuelle planer for det videre studieforl{\o}b, s{\aa}ledes de studerende kan fastholdes i uddannelsesforl{\o}bet. BI blev ogs{\aa} brugt til opf{\o}lgning p{\aa} Key Performance Indikators, som beskrevet i litteraturen. Desuden blev det brugt til at h{\o}jne kvaliteten i data fra kildesystemet, idet fejl kunne identificeres og rettes i. Konklusionen er, at BI er et godt v{\ae}rkt{\o}j til at sammenstille og f{\aa} overblik over data fra de mange kildesystemer i universitetssektoren. Desuden bygger systemet p{\aa} strukturerede datakilder, og anvendes p{\aa} nuv{\ae}rende tidspunkt ikke til mere avancerede analyser eksempelvis pr{\ae}diktion.",
author = "Rikke Gaardboe and Tom Nyvang and Erling Jensen",
year = "2018",
language = "Dansk",
note = "Dansk Universitetsp{\ae}dagogisk Netv{\ae}rks konference 2018 ; Conference date: 17-05-2018 Through 18-05-2018",

}

Gaardboe, R, Nyvang, T & Jensen, E 2018, 'Hvordan får man succes med Business Intelligence anvendt til data på danske universiteter?' Dansk Universitetspædagogisk Netværks konference 2018, Vejle, Danmark, 17/05/2018 - 18/05/2018, .

Hvordan får man succes med Business Intelligence anvendt til data på danske universiteter? / Gaardboe, Rikke; Nyvang, Tom; Jensen, Erling.

2018. Abstract fra Dansk Universitetspædagogisk Netværks konference 2018, Vejle, Danmark.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

TY - ABST

T1 - Hvordan får man succes med Business Intelligence anvendt til data på danske universiteter?

AU - Gaardboe, Rikke

AU - Nyvang, Tom

AU - Jensen, Erling

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - Dansk universiteter anvender Business Intelligence (BI) til at indfange, gemme, tilgå og analysere data, der hjælper brugerne til at træffe bedre beslutninger. I henhold til Hartley and Seymour (2011), spiller BI en vigtig rolle til at forbedre servicen i den offentlige sektor. Selvom teknologien er vigtig, er det vanskelig at opnå succes. Dette studie er et mixed-method studie, som består af en kvantitativ og en kvalitativ del. Først er DeLone og McLeans (1992) modificeret ”I/S Succesmodel” testet empirisk på BI. Formålet er at undersøge, hvilke faktorer der bidrager til BI Succes målt på brug, brugertilfredshed og individuel impact. 274 BI-brugere svarede på spørgeskemaet. Resultatet er at systemkvalitet og informationskvalitet er positiv og signifikant relateret til brugertilfredshed. Og brugertilfredsheden er positiv og signifikant med individual impact. Des højere systemkvalitet, des mere bruger brugerne BI. Men brug af BI er ikke signifikant med individual impact. At den enkelte BI bruger oplever individual impact er ikke ensbetydende med organisatorisk impact. Derfor blev der gennemført 7 semi-strukturerede interviews. Formålet var at identificere den organisatoriske impact af BI. For eksempel anvendes BI til at identificere frafaldstruede studerende. Herefter lægges individuelle planer for det videre studieforløb, således de studerende kan fastholdes i uddannelsesforløbet. BI blev også brugt til opfølgning på Key Performance Indikators, som beskrevet i litteraturen. Desuden blev det brugt til at højne kvaliteten i data fra kildesystemet, idet fejl kunne identificeres og rettes i. Konklusionen er, at BI er et godt værktøj til at sammenstille og få overblik over data fra de mange kildesystemer i universitetssektoren. Desuden bygger systemet på strukturerede datakilder, og anvendes på nuværende tidspunkt ikke til mere avancerede analyser eksempelvis prædiktion.

AB - Dansk universiteter anvender Business Intelligence (BI) til at indfange, gemme, tilgå og analysere data, der hjælper brugerne til at træffe bedre beslutninger. I henhold til Hartley and Seymour (2011), spiller BI en vigtig rolle til at forbedre servicen i den offentlige sektor. Selvom teknologien er vigtig, er det vanskelig at opnå succes. Dette studie er et mixed-method studie, som består af en kvantitativ og en kvalitativ del. Først er DeLone og McLeans (1992) modificeret ”I/S Succesmodel” testet empirisk på BI. Formålet er at undersøge, hvilke faktorer der bidrager til BI Succes målt på brug, brugertilfredshed og individuel impact. 274 BI-brugere svarede på spørgeskemaet. Resultatet er at systemkvalitet og informationskvalitet er positiv og signifikant relateret til brugertilfredshed. Og brugertilfredsheden er positiv og signifikant med individual impact. Des højere systemkvalitet, des mere bruger brugerne BI. Men brug af BI er ikke signifikant med individual impact. At den enkelte BI bruger oplever individual impact er ikke ensbetydende med organisatorisk impact. Derfor blev der gennemført 7 semi-strukturerede interviews. Formålet var at identificere den organisatoriske impact af BI. For eksempel anvendes BI til at identificere frafaldstruede studerende. Herefter lægges individuelle planer for det videre studieforløb, således de studerende kan fastholdes i uddannelsesforløbet. BI blev også brugt til opfølgning på Key Performance Indikators, som beskrevet i litteraturen. Desuden blev det brugt til at højne kvaliteten i data fra kildesystemet, idet fejl kunne identificeres og rettes i. Konklusionen er, at BI er et godt værktøj til at sammenstille og få overblik over data fra de mange kildesystemer i universitetssektoren. Desuden bygger systemet på strukturerede datakilder, og anvendes på nuværende tidspunkt ikke til mere avancerede analyser eksempelvis prædiktion.

M3 - Konferenceabstrakt til konference

ER -

Gaardboe R, Nyvang T, Jensen E. Hvordan får man succes med Business Intelligence anvendt til data på danske universiteter?. 2018. Abstract fra Dansk Universitetspædagogisk Netværks konference 2018, Vejle, Danmark.